آرشیو شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۳۲
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

آغاز به کار لینکلن موتور

شرکت لینکلن موتور روز 26 ژانویه سال 1917 کار خود را آغاز کرد. این شرکت توسط هنری ام. لیلاند و پسرش ویلفرد لیلاند در دیترویت میشیگان تاسیس شد.

لیلاند که پیش از ورود به عرصه تولید خودروهای لوکس در کار اسلحه سازی و بعد مهندس کمپانی های فورد و اولدز موبیل بود، به دلیل علاقه زیادی که به آبراهام لینکلن داشت، نام او را بر شرکت جدیدی که تاسیس کرد، گذاشت. وی پیش از آن نیز در سال 1902 شرکت «کادیلاک» را به افتخار بنیان گذار شهر دیترویت (قطب خودروسازی کشور آمریکا) «آنتونی لامت کادیلاک» بنیان گذاشته بود. شرکت لینکلن پنج سال پس از تاسیس ورشکست شد و در ازای دریافت مبلغ 8 میلیون دلار به کمپانی فورد واگذار شد و امروزه فورد خودروهای لوکس خود را با برند لینکلن تولید می کند. دو گونه خودروی سدان لینکلن ام کی اس و لینکلن ام کی زی، دو خودروی کراس اور لینکلن ام کی تی و لینکلن ام کی ایکس و یک خودروی اس یووی مدل لینکلن ناویگیتور از جمله تولیدات این شرکت آمریکایی است.

تغییر نام سن پترزبوگ

سن پترزبورگ شهری است که گذر تاریخ را علاوه بر ساختارها و نهادهای شهری در نامش نیز تجربه کرده است. این شهر در سال 1703 به دستور و با نظارت پترکبیر ساخته شد و از آن زمان تا 1918 پایتخت روسیه بود. این شهر پس از سرنگونی فرمانروایی تزارها در 26 ژانویه 1924 به نام لنین، لنینگراد خوانده شد و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بار دیگر نام پیشین به آن بازگشت.

آغاز 13 سال نخست وزیری

6 بهمن 1343 آغاز نخست وزیری 13ساله امیرعباس هویدا است. هویدا درحالی به این سمت منصوب شد که حسنعلی منصور نخست وزیر پیشین روز یکم بهمن پس از پیاده شدن از خودروی نخست وزیری در میدان بهارستان درحالی که قصد داشت وارد ساختمان مجلس شود، هدف سه گوله قرار گرفته و در بیمارستان جان سپرده بود. دوران نخست وزیری هویدا طولانی ترین دوره ریاست بر دولت در طول تاریخ ایران بوده است. او پیش از رسیدن به پست نخست وزیری به واسطه دوستی و آشنایی با عبدالله انتظام و بعد شخص حسنعلی منصور وارد عرصه سیاست شد. در طول 10 ماه و 14 روز نخست وزیری منصور، هویدا وزیر دارایی کابینه او بود.

آغاز بحران سوریه

روز 26 ژانویه، هشت سال از آغاز درگیری ها در سوریه می گذرد. این درگیری ها در سال 2011 زمانی آغاز شد که انقلاب های عربی یکی پس از دیگری به سرنگونی حکومت ها می انجامید اما در سوریه این تجربه حاصل نشد و در نتیجه شکل گیری یک ارتش مستقل توسط نظامیانی که از ارتش این کشور جدا شده بودند، دولت وارد درگیری های طولانی مدتی شد که همچنان نیز ادامه دارد و هزاران نفر کشته و میلیون ها آواره بر جای گذاشته است.