آرشیو یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۸۵
صفحه آخر
۲۴
نشان

نشان ابوالحسن نجفی پس فردا اهدا می شود

یادمان پدر «درست نویسی» فارسی

پس فردا، سه شنبه مراسم اهدای سومین نشان ابوالحسن نجفی به مترجمان برگزیده در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود. نجفی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. او را بیشتر به عنوان زبان شناس و مترجم برجسته متون ادبی می شناسند که سواد و تسلطش به ادبیات ایران و جهان مثال زدنی بود.

نجفی با وسواس و کوشش ممتد در طی سال ها زندگی علمی و فرهنگی خود در حوزه های زبان شناسی، ترجمه، ادبیات تطبیقی، وزن شعر و فرهنگ نویسی، آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشت و مشوق نویسندگان و مترجمان جوان و چهره ای اثرگذار در ادبیات معاصر ایران بود. طبقه بندی وزن عروضی شعر فارسی یکی از کارهای مهم او بود و از کار او تحت عنوان «دایره نجفی» به یکی از دایره های وزن شعر فارسی یاد می کنند.

از خصلت های برجسته نجفی حساسیت مثال زدنی اش به درست نویسی و شاید بهتر باشد بگوییم غلط ننوشتن در زبان فارسی بود. او کتابی دارد به نام «غلط ننویسیم» که عنوان فرعی آن «فرهنگ دشواری های زبان فارسی» است. کتابی به صورت فرهنگ لغت طراحی و تنظیم شده و به غلط های رایج و مصطلح زبان فارسی می پردازد. می توان گفت که بخش اعظم اهالی ادبیات در ایران از او به عنوان استادی بی بدیل در قلمرو زبان و ادبیات فارسی نام می برند. استادی که گفته می شود «راه پاکیزه نویسی را به دانشجویان، نویسندگان و مترجمان نشان داد و نکات بسیار ظریفی از زبان فارسی را در اختیار مخاطبان گذاشت که قطعا هر معلم ادبیات یا مولف و مترجمی به دانستن آن نیازمند است» از تالیفات و ترجمه های ابوالحسن نجفی می توان به «مبانی زبان شناسی و کاربرد آن در زبان فارسی»، «وظیفه ادبیات»، «درباره طبقه بندی وزن های شعر فارسی»، «اختیارات شاعری و مقالات دیگر در عروض فارسی»، «بیست و یک داستان از نویسندگان معاصر فرانسه»، «ضد خاطرات»، «ادبیات چیست» و… اشاره کرد.

مراسم سومین دوره اهدای جایزه و نشان ابوالحسن نجفی، 16:30 دقیقه عصر روز سه شنبه 9 بهمن با حضور اصحاب فرهنگ و قلم در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود.