آرشیو سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۳۵
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

ثبت اختراع بنز

کارل بنز 29 ژانویه سال 1886 اختراع تازه خود یعنی موتور یا انجین بنزینی را در کارلسروهه آلمان به ثبت رساند. او اختراع خود را در سال 1885 تکمیل کرد و نام آن را «Benz Patent Motorwagen» گذاشت. این ماشین اولین خودرو به معنای واقعی کلمه و نه فقط ارابه ای موتوری بود. به همین دلیل بسیاری کارل بنز را اولین مخترع خودرو می نامند. هنگامی که این خودرو در یک حرکت آزمایشی با دیوار برخورد کرد، بسیاری به او خندیدند. با این حال کارل بنز از کار دست نکشید.

اولین آزمایش های موفق در خیابان های عمومی در سال 1886 انجام شد. سال بعد بنز مدل شماره2 این خودرو را با حذف بسیاری از نواقص طراحی کرد و ساخت. در سال 1887 نیز مدل شماره3 با چرخ های چوبی توسط او معرفی شد. بنز شروع به فروش این خودرو به عنوان اولین خودروی تجاری کرد. کار اولین خریدار در نهایت به تیمارستان کشید. دومین خریدار با نام راجر از علاقه مندان به کار بنز بود و تاثیر عمیقی روی او گذاشت. راجر در واقع سازنده موتورهای بنز تحت لیسانس او بود و در سال 1888 تصمیم به ایجاد خط تولید انبوه این موتور گرفت. بسیاری از نمونه های اولیه توسط راجر در فرانسه ساخته شد و به فروش رفت. در آن زمان اهالی پاریس از پیشگامان خرید خودرو بودند.

پیمان سه جانبه

نهم بهمن 1320 پیمانی سه جانبه بین ایران، انگلستان و شوروی به امضا رسید. براساس این پیمان تحمیلی، دولت وقت ایران به نخست‏وزیری محمدعلی فروغی به ناچار پذیرفت که راه‏ها و وسایل ارتباط زمینی، هوایی و دریایی خود را در اختیار متفقین قرار دهد تا آنان با ارسال تجهیزات از طریق ایران، جبهه شوروی را در برابر آلمان نازی تقویت کنند. در برابر، دولت‏های شوروی و انگلستان، تمامیت ارضی ایران را به رسمیت شناختند و متعهد شدند که حداکثر 6 ماه پس از پایان جنگ، خاک ایران را ترک کنند.

پیکارد در ارتفاع 23 هزار پایی

اگوست پیکارد، فیزیکدان و مخترع سوئیسی 28 ژانویه 1884 در بازل سوئیس به دنیا آمد.

او با اختراع بالون هلیومی توانست رکورد پرواز با این وسیله را به نام خود ثبت کند. او در 27 ماه مه سال 1931، با بالن ساخته خود به پرواز درآمد و تا ارتفاع 15٬781 متری بالا رفت. او در مجموع بیست و هفت پرواز با بالن داشت که سرانجام رکورد نهایی صعود تا ارتفاع 23 هزار متری را ثبت کرد.