آرشیو دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۲۷
اقتصادی
۴

صادرات مرغ تا پایان ماه رمضان ممنوع شد

با توجه به افزایش قیمت مرغ، صادرات از ابتدای اسفند تا پایان ماه مبارک رمضان به سبب مدیریت عرضه و تقاضا ممنوع اعلام شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحمانی؛ وزیر صنعت با ارسال نامه ای به میراشرفی؛ رئیس گمرک کشور اعلام کرد: بر اساس تصمیم نهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی، طی نامه رئیس جمهور و بر اساس تصمیمات بیست و دومین کارگروه تنظیم بازار کشور به دلیل افزایش شدید قیمت مرغ و به منظور مدیریت عرضه و تقاضا در بازار داخلی، صادرات این محصول از ابتدای اسفند ماه امسال تا پایان ماه مبارک رمضان (خردادماه) سال آینده ممنوع است. بنابراین گزارش، این ابلاغیه رئیس جمهور به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است.

در همین حال،عظیم حجت؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری 10 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها 14 هزار و 500 تا 15 هزار و 500 تومان متغیر است

وی نرخ مصوب 11 هزار و 500 تومانی برای فروش هر کیلوگرم مرغ را غیر منطقی دانست و افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، امکان عرضه مرغ با چنین نرخی در خرده فروشی ها وجود ندارد.

حجت، نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را 9 هزار و 500 تا 10 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها را 14 هزار و 500 تا 15 هزار و 500 تومان اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی مرغداران در زمینه تولید، بیشترین عرضه در اسفندماه صورت می گیرد که به همین خاطر نگرانی مبنی بر کمبود در بازار وجود ندارد.

حجت با انتقاد از نوسان لحظه ای قیمت نهاده های دامی در بازار گفت: در ابتدای سال، قیمت هر کیلوگرم ذرت 800 و کنجاله سویا 1500 تومان بود که هم اکنون علی رغم اختصاص ارز 4200 تومانی، نرخ مصوب ذرت به 1350 و کنجاله سویا به 2400 تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید، مدیریت قیمت نهاده های دامی امری ضروری است چرا که افزایش روزمره قیمت، در بالا رفتن هزینه های تولید و نوسان قیمت مرغ تاثیر به سزایی دارد.