آرشیو سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۵۰
فرهنگ و هنر
۳۲

تازه ها

روایت دولت آبادی از طالقانی در کتاب«عبور از خود؛ از سرگذشت»

کتاب «عبور از خود؛ از سرگذشت» جدیدترین کتاب محمود دولت آبادی منتشر شد. به گزارش «ایبنا» محمود دولت آبادی گفت: این کتاب، داستانی نیست و حدود 12-10 سال پیش برای مجوز به وزارت ارشاد ارسال شده است که بالاخره امسال و بعد از یک دهه مجوز انتشار گرفته و از سوی نشر چشمه راهی بازار نشر شد. وی افزود: در این کتاب به مسائل مبتلابه ادبیات پرداخته ام و در آن چند مصاحبه نیز آمده است؛ اما اینکه موضوع آن دقیق چیست، چیزی در خاطرم نیست و این به آن دلیل است که زمان زیادی از نگارش آن گذشته است.

در این کتاب سرگذشتی آمده که درباره اتفاقاتی است که به سر من و زندگی ام آورده اند و گویا قبول این حرف ها و اجازه انتشار آن تا مدت ها برای دوستان سخت بوده است. خالق «کلیدر» با اشاره به یکی از مصاحبه های این کتاب اظهار کرد: در این کتاب یک مصاحبه درباره آقای طالقانی آمده است؛ فردی که من مدتی در زندان های ساواک با او هم سلول بوده ام و خاطرات زیادی از او دارم. کتاب «عبور از خود؛ از سرگذشت»، اثر محمود دولت آبادی در 120 صفحه و به بهای 16هزار تومان از سوی نشرچشمه راهی بازار نشر شد.

پاسخ های کوتاه هاوکینگ به سوالات بزرگ

کتاب «پاسخ های کوتاه به پرسش های بزرگ» نوشته استیون هاوکینگ با ترجمه مزدا موحد منتشر شد. در نسخه فارسی این کتاب، توضیح مختصری پیش از متن اصلی درج شده که درباره نظریات جنجالی و مواضع خاص استیون هاوکینگ است: «نظرات نویسنده درخصوص مواردی که با باور عمومی ناهمخوان است مورد تایید ما نیست و صرفا به منظور رعایت امانت در ترجمه بوده است. پیشنهاد ما این است که علاقه مندان و دانش پژوهان این اثر را همچون هر اثر دیگری، با بینشی تحلیلی و انتقادی بنگرند.»

به گفته ناشر انگلیسی، این کتاب برگرفته از آرشیو شخصی هاوکینگ و مربوط به زمانی است که این آرشیو هنگام مرگ او در حال تهیه بود. به این ترتیب «پاسخ های کوتاه به پرسش های بزرگ» با همکاری همکاران دانشگاهی، خانواده و مدیران ماترک هاوکینگ تکمیل شده است. دانشمندان، فن پیشگان، شخصیت های برجسته تجارت، رهبران سیاسی و عامه اغلب از او درباره نظراتش درباره پرسش های بزرگ روز می پرسیدند. هاوکینگ آرشیو خصوصی عظیمی از پاسخ هایش نگه داشته بود که در قالب سخنرانی، مصاحبه و مقاله تدوین شده بودند. کتاب «پاسخ های کوتاه به پرسش های بزرگ» با 192 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 22 هزار تومان منتشر شده است.