آرشیو شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۳۷
اقتصادی
۴

اسپوتنیک: هند و ژاپن توافق دوجانبه حذف دلار را فعال کردند

پس از افزایش تلاش کشورهای مختلفی چون روسیه و چین برای حذف دلار از مبادلات تجاری، خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد هند و ژاپن هم با برقراری سوآپ ارزی، راه جدیدی برای کاهش سلطه دلار باز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، سال گذشته میلادی بسیاری از کشورها به دلیل اقدامات خصمانه آمریکا و استفاده ابزاری این کشور از دلار به سمت اتخاذ تدابیری در راستای کاهش وابستگی به این ارز در مبادلات تجاری خود رفتند.

هند و ژاپن هم با امضای یک قرارداد سوآپ ارزی دوجانبه جدید میان بانک های مرکزی دو کشور توافق سال گذشته سوآپ ارزی 75 میلیارد دلاری را به طور رسمی فعال کردند. این توافق در سفر نخست وزیر هند به ژاپن در اکتبر سال 2018 به عنوان مکانیزم پرداخت مبادلات خارجی بین دو کشور ایجاد شد.

وزارت اقتصاد هند طی بیانیه ای اعلام کرد: این توافق روح یک شراکت قوی و زمینه همکاری های استراتژیک در آینده بین دو کشور است . این همکاری مالی به تقویت مناسبات اقتصادی بین هند و ژاپن منجر خواهد شد.

گفتنی است، با اعمال تحریم های آمریکا، هند با مشکل در پرداخت پول به شرکای تجاری خود نظیر روسیه، ایران و ونزوئلا روبه رو شده است.

همچنین؛ طی سال گذشته میلادی تلاش محسوسی از سوی روسیه برای حذف دلار از مبادلات این کشور انجام شده بود، چنانچه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پنج ماه قبل با بیان اینکه «در حال رفتن به سمت حذف دلار از اقتصاد خود هستیم»، اعلام کرد: «ما این کار را فقط به خاطر تضعیف دلار انجام نمی دهیم بلکه ما می خواهیم امنیت خود را تامین کنیم.»

در همین زمینه وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد، قصد دارد تا سال 2024 وابستگی اقتصاد این کشور به دلار را تا حد زیادی کاهش دهد و سه ماه بعد هم اعلام شد دولت روسیه با هدف حمایت از واحد پول ملی این کشور یعنی «روبل» اعلام کرد دلار را از معاملات نظامی خود حذف می کند.

لازم به ذکر است، در آبان ماه سال جاری خورشیدی هم پاکستان و چین با صدور بیانیه ای مشترک در پایان نشست هیئت های دو کشور در پکن از تجارت دوجانبه با ارز محلی به جای دلار آمریکا خبر دادند.