آرشیو یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۵۳۴۹
فرهنگ
۹

تازه ترین نظرسنجی ایسپا نشان از استقبال نسبی مردم از سینما و عدم ارتباط آنها با تئاتر دارد

صف خلوت سینما، صندلی خالی تئاتر

زینب مرتضایی فرد

چقدر سینما می روید؟ چقدر به تماشای تئاتر می نشینید؟ آیا این هنرها در تفریحات شما طی ماه یا سال نقش دارند؟ اینها سوالاتی است که در سال بارها مطرح شده و مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) سراغ مردم رفته و در آخرین ماه سال این سوالات را با آنها مطرح کرده تا ببیند اوضاع از چه قرار است و آیا تغییری در روابط مردم با سینما و تئاتر ایجاد شده است یا نه.

در بخش نظرسنجی سینمایی آمارها نشان می دهد 8/69 درصد مردم ایران تا کنون سینما رفته اند و 2/30 درصد از جمعیت ایران در طول عمر خود هنوز به سینما نرفته اند. 5/37 درصد بیش از سه سال پیش به سینما رفته اند و 4/10 درصد هم آخرین بار بین یک تا سه سال پیش بوده که به سینما رفته اند. 22 درصد پاسخگویان هم اعلام کرده اند آخرین باری که به سینما رفته اند کمتر از یک سال پیش بوده است.

در عرصه تئاتر اما آمارها شکل عجیب و تا حدی دور از انتظار به خود می گیرد. هر چند همه می دانیم تئاتر در ایران و حتی در جهان هنر چندان مردمی و عامه پسندی نیست، اما این که 6/88 درصد مردم ایران تاکنون به تئاتر نرفته باشند، آمار بالایی محسوب می شود. آن طور که نتایج نظرسنجی نشان داده، 3/6 درصد پاسخگویان اعلام کرده اند هرچند سال یکبار به تئاتر می روند، 1/3 درصد اعلام کرده اند سالی یک بار به تئاتر می روند، 3/1 درصد از پاسخگویان اعلام کرده اند هرچند ماه یکبار به تئاتر می روند، 5/0 درصد نیز اعلام کرده اند هر ماه یک بار تئاتر می روند و در نهایت 2/0 درصد نیز اعلام کرده اند هر ماه چند بار به تئاتر می روند.