آرشیو یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۵۳۴۹
زندگی: کسب و کار
۱۵

دانش بنیان شدن شرکت ها چه مزایایی دارد؟

آریا طاهری

برند دانش بنیان برای ایجاد تسهیلات ویژه مادی و معنوی شکل گرفته است. شرکت هایی که پس از گذراندن مراحل مربوط با این نام شناخته می شوند، می توانند برای تولید و رشد از این امکانات بهره ببرند.

گام نخست شکل گیری بسیاری از ایده ها، استارت آپ هایی است که در دانشگاه ها و مراکز علمی ایجاد می شوند که خود نوعی حمایت دولتی است. از طرفی زمانی که این استارت آپ ها به شرکت های دانش بنیان تبدیل می شوند برای تولید و تجاری سازی محصول خود می توانند در دوره های مخصوصی که در پارک های علم و فناوری یا از طریق سایر مراکز ارائه می شود شرکت کنند، زیرا معمولا شرکت های دانش بنیان را افرادی ایجاد می کنند که در حوزه تحصیل و پژوهش خود متخصص هستند و درک عمیقی از شرایط بازار و فروش و مسائل مالی ندارند.

حال که یک شرکت دانش بنیان پا گرفته و به محصول و فروش رسیده، وقت حمایت های دیگری است. آنها در خصوص درآمد ناشی از فروش کالا و خدمات دانش بنیان مشمول معافیت مالیاتی هستند، ضمن این که این نوع شرکت ها در خصوص سایر بسته محصولات خود نیز مشاوره مالیاتی دریافت می کنند تا روند مالی شرکت تاثیر منفی بر تولیدات دانش بنیان نداشته باشد. گاهی هم شرکت های دانش بنیان برای فعالیت هایشان نیاز به واردات ماشین آلات خاص، تجهیزات آزمایشگاهی دقیق و به روز و کالاهایی با هدف مهندسی معکوس دارند که بر این اساس نیز از معافیت از حقوق گمرکی، عوارضی و سود بازرگانی بهره می گیرند.

اما باز هم ممکن است نخبگان ما اطلاعاتی در خصوص روند امور گمرکی نداشته باشند که باید گفت در این خصوص مشاوره رایگان دریافت می کنند. سازمان صداوسیما نیز در راستای حمایت از کالای ایرانی، برای تبلیغات کالاها و خدمات دانش بنیان در رادیو، تلویزیون سراسری و شبکه های استانی 200 درصد اضافه پخش تشویقی در نظر گرفته است. این شرکت ها برای حضور مستقل در نمایشگاه های داخلی و خارجی تسهیلات در یافت می کنند. کلی تسهیلات دیگر هم شامل حال شرکت های دانش بنیان می شود؛ لذا می توان گفت ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا دانش بنیانی شوی و به باطل نروی!