آرشیو پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۳۳۹۰
استارت آپ
۱۲
معرفی کتاب

راه استارت آپی

استارت آپ ها دنیای ما را تغییر داده اند؛ از اوبر در آمریکا گرفته تا اسنپ در ایران. زندگی ما را متحول و روش زیستن ما را دگرگون کرده اند. استارت آپ ها اغلب شرکت های کوچک مقیاس پذیر در حال رشد هستند؛ با افرادی ریسک پذیر و خلاق. سازمان های بزرگ و بالغ اما این گونه نیستند. رشد کرده اند و به ثبات رسیده اند. سهم بازار مشخص دارند و مشتریان خود را با محصولات و خدمات خود سرویس می دهند.

این ثبات اگرچه می تواند برای آنها مفید باشد ولی می تواند شمشیر دولبه ای باشد که آنها را به سکون و عدم تحرک بکشاند. عدم تحرکی که می تواند آنها را آرام آرام از گردونه رقابت ها خارج کرده و جایگاه خود را در بازار از دست بدهند. تجربه نوکیا با بیش از یک میلیارد مشتری در سال 2007 و رهبری بازار و جایگاه ضعیف آن در سال 2017 نشان دهنده این است که شرکت های بزرگ هم نمی توانند خود را مصون از اثرات بازار بدانند. کتاب راه استارت آپی مسیری است که تلاش می کند راه و روشی را که استارت آپ ها استفاده می کنند، در سازمان ها و شرکت های بزرگ به کار برد. تزریق روحیه کارآفرینانه، تاکید بر خلاقیت و استفاده از ایده های کارکنان در فرایندها و فائق آمدن بر مشکلات سازمانی به عنوان اصول راه استارت آپی در این کتاب تشریح می شوند.

در بازار رقابتی کنونی هر شرکتی می‏تواند و باید از این اصول استارت آپی بهره برد و اگر نبرد احتمالا یک استارت آپ همه سهم‏‏ بازارش را تصرف خواهد کرد.