آرشیو شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۳
زندگی: ایران
۱۶
روی خط سیل

جوشش 600 چشمه خشکیده

سیلاب؛ همین سیلاب با همین سروشکل ویرانگرش، فوایدی هم دارد، حتی آنجا که باعث رانش زمین می شود؛ یعنی همان وقت که جابه جایی زمین آب را از لایه های دست نیافتنی زمین بافشار به سطح می آورد و می شود جوشش زیبای یک چشمه گوارا؛ درست مثل جوشش 600 چشمه ای که مدیر عامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفته در استانشان پدیدار شده؛ چشمه هایی که پیش از این خشکیده بودند.

علی داوودی مهر در گفت وگو با ایسنا، افزوده از مجموع 5100 دهنه چشمه در سه سال گذشته حدود 600 چشمه خشکیده و کم آب شده بودند که به برکت بارش رحمت الهی در سال زراعی جاری دوباره جوشیدند.

البته همان طور که گفتیم و می دانیم و می دانید، سیلاب همیشه خوشایند نیست، از جمله روی زشتش همین ملخ های عجیبی است که طی روزهای اخیر از صحرای عربستان عازم مناطق جنوبی و مرکزی کشورمان شده اند، یعنی از تنگه هرمز عبور و استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان، بوشهر، فارس و جنوب استان کرمان را آلوده کردند و دلشان را برای فرود بر صدها و هزاران هکتار مزرع سیلاب دیده و ندیده آماده کرده اند.

مگر سیلابی بیاید یا بی آبی و گردوغبار بیداد کند، تا اسمی از سیستان و بلوچستان و میراث تاریخی اش روی خروجی سایت های خبری بیاید، مثل همین روزها که سیلاب پایش به این استان هم بازشده و سراغ آثار و بناهای تاریخی اش هم رفته. قلعه اسپکه، مسجد سرجو سراوان، قلعه بمپور و موزه محلی چابهار از جمله بناهای تاریخی است که بر اثر بارندگی های اخیر و طغیان 44 رودخانه در مناطق جنوبی و یک رودخانه در شمال استان آسیب دیده اند.