آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۶۷
صفحه آخر
۱۲

یک کمدین، رئیس جمهور غرب گرای اوکراین را شکست داد و بر مسند قدرت نشست

رئیس جمهور غرب گرای اوکراین نتوانست از پس یک هنرپیشه طنز در رقابت های انتخاباتی بر بیاید تا بدین ترتیب، یک کمدین در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین و آن هم در دور دوم به بالاترین مقام اجرایی این کشور دست یابد.

دیروز «ولودمیر زلنسکی» کمدین معروف اوکراینی، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد. نتایج نظرسنجی های اولیه حاکی از آن است که زلنسکی با کسب 73 درصد آرا توانسته پیروز شود. «پترو پروشنکو» رئیس جمهور سابق و غرب گرای اوکراین که یک تاجر است، به دلیل عملکرد ضعیف در این انتخابات شکست خورد. شکست پروشنکو در حالی صورت می گیرد که او در سال 2014 بعد از نا آرامی های مورد حمایت غرب و با وعده بهبود وضعیت اقتصادی به پشتوانه کشورهای غربی روی کار آمد، اما این کشور جز نا آرامی و تنش با روسیه، چیز دیگری در این مدت به خود ندید.

«پروشنکو» پس از اعلام نتایج اولیه، اعلام کرده از صحنه سیاست کنار نخواهد رفت. مردم اوکراین برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز یکشنبه پای صندوق های رای رفتند.

روسیه اما با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نتایح انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که نشان از پیروزی قاطع «ولودمیر زلنسکی» دارد حاکی از تلاش ملت اوکراین برای تغییر است.

اوکراین در یک نگاه

نام کشور: اوکراین

نوع حکومت: جمهوری

پایتخت: کیف

جمعیت کل: حدود 45 میلیون نفر

جمعیت پایتخت: 2 میلیون و 288 هزار نفر

مساحت: 603/550 کیلومتر مربع

موقعیت جغرافیایی: شرق اروپا

همسایگان: بلاروس، روسیه، لهستان، اسلوواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی

دین اکثریت: مسیحی

دریاهای مجاور :دریای آزوف، دریای سیاه

زبان رسمی: اوکراینی

زبان پرکاربرد: زبان روسی

تعداد استان ها: 24 استان

تیره های نژادی: 77/8 درصد نژاد اوکراینی، 17/3 درصد نژادهای روس و در صد بسیار کمی از سایر تیره ها نظیر :بلاروسی، مولداوی، تاتارهای کریمه، بلغارها، مجارستانی،رومانیایی، لهستانی ،یهودیان، ارامنه، یونانی ها و تاتارها.