آرشیو چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۳۴۱۰
دیپلماسی
۱۵

کوتاه دیپلماسی

اعتراض پکن به آمریکا

ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که این کشور به دلیل عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران به صورت رسمی به آمریکا اعتراض کرده است. گنگ شوانگ در نشست مطبوعاتی گفت: از آمریکا خواسته ایم به منافع و نگرانی های چین احترام بگذارد و اقدامات غلطی را که به منافع چین آسیب می رساند، ادامه ندهد و برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شرکت های داخلی چین تلاش کند. او با انتقاد از اقدام آمریکا در پایان دادن به معافیت های نفتی ایران گفت: هیئتی از این کشور برای رایزنی با آمریکا در مورد معافیت از تحریم های نفتی ایران در واشنگتن به سر می برند. عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران یک اقدام اشتباه دیگر است که مناسبات پکن و واشنگتن را بغرنج تر می کند.

ابراز تاسف اتحادیه اروپا از عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران

اتحادیه اروپا به تصمیم دولت آمریکا برای تمدیدنکردن معافیت هشت کشور از تحریم های نفتی علیه ایران واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مایا کوچیانچیک، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دراین باره گفت: اتحادیه اروپا از توقف اعطای معافیت از تحریم نفت ایران متاسف است. این اقدام می تواند موفقیت توافق هسته ای با ایران را تضعیف کند. او در جمع خبرنگاران گفت: ما از تصمیم روز گذشته آمریکا برای تمدیدنکردن این معافیت ها متاسف هستیم. این کار خطرات تضعیف اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بیشتر می کند. ما به عنوان اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به طور کامل و موثر به اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود در برجام پایبند باشد، به این توافق متعهد می مانیم.

واکنش هند به عدم تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران

وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که دهلی خود را برای مواجهه با تاثیرات تصمیم آمریکا در تمدیدنکردن معافیت از تحریم های نفتی ایران آماده کرده است. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه هند در پاسخ به سوالات درباره تصمیم اخیر دولت آمریکا برای توقف اعطای معافیت از تحریم های ایران گفت که دهلی از اخبار مربوط به عدم تمدید این معافیت ها مطلع شده است. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه هند، او ادامه داد: ما به خوبی خود را برای مواجهه با تاثیرات این تصمیم آماده کرده ایم. وزارت نفت و گاز طبیعی (هند) به زودی بیانیه ای در همین راستا منتشر خواهد کرد.