آرشیو شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۹۵۱۶
اجتماعی
۱۰
گفت و گو

تورج فتحی در گفت و گو با رسالت: تبدیل کردن اراضی شیب دار به باغات اشتباه محض است

یک کارشناس امور منابع آب و محیط زیست گفت: در ماده 31 برنامه ششم توسعه پیش بینی کردیم که حدود 300 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور را تبدیل به باغات کنیم این امر به لحاظ کارشناسی اشتباه محض است و از نظر فنی قابلیت اجرایی ندارد.

تورج فتحی در گفت وگو با روزنامه رسالت اظهار کرد: متاسفانه ما طرح های کشاورزی را به صورت بی رویه اجرا کردیم زیرا همواره از نظر منابع خاک با محدودیت روبه رو نبوده ایم. ما می توانیم خودمان را از این نظر با مالزی به صورت معکوس مقایسه کنیم. این کشور از نظر منابع آب هیچ گونه محدودیتی ندارد اما از نظر منابع خاک به شدت محدودیت دارد. بنابراین آنها برنامه های توسعه خود را بر مبنای میزان خاک موجود برنامه ریزی می کنند.

وی با بیان اینکه ما در بخش کشاورزی مرتکب اشتباه شده ایم چون در برنامه های توسعه برمبنای خاک موجود برنامه ریزی کردیم، افزود: هیچ گاه نگاهمان آب محور نبوده است. مگر ما چقدر آب برای توسعه کشاورزی داریم؟ باید به میزان آبی که داریم توسعه کشاورزی را در دستور کار برنامه های توسعه ای داشته باشیم.

فتحی عنوان کرد: فرض کنید در ماده 31 برنامه ششم توسعه پیش بینی کردیم که حدود 300 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور را تبدیل به باغات کنیم که این امر به لحاظ کارشناسی اشتباه محض است و از نظر فنی قابلیت اجرایی ندارد و منجر به از بین بردن منابع خاک و تشدید فرسایش خاک می شود علاوه بر همه اینها برای 300 هزار هکتار اراضی زیرکشت به هیچ عنوان آب نداریم که بتوانیم در قالب یک برنامه توسعه اراضی شیب دار را به فعالیت های کشاورزی تبدیل کنیم. این امر یک نگاه بهره بردارانه از طبیعت حاکم بوده است.

به گفته این کارشناس امور منابع آب و محیط زیست متاسفانه در اجرای چنین برنامه هایی، نماینده های مجلس ما به چنین قوانینی به لحاظ فنی و کارشناسی نگاه نکرده اند بلکه بیشتر جنبه های اجتماعی و درآمدزایی را برای مناطق خودشان در نظر گرفته و غافل بوده اند از اینکه داریم اراضی شیب دار و مراتع و جنگل ها را از بین می بریم و به باغات کشاورزی تبدیل کرده و با وجود نبودن آب به چه بلا و بحرانی متاسفانه دچار خواهیم شد.