آرشیو سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۸۵
اقتصادی
۴
گزیده

ایران و روسیه تفاهمنامه 27 بندی در بخش انرژی امضا کردند

ایران و روسیه در بخش انرژی تفاهمنامه همکاری امضا کردند. به گزارش خبرنگار ما، این تفاهمنامه در 27 بند در بخش های نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، برق و انرژی هسته ای توسط امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت و آناتولی یانوسکی، معاون وزیر انرژی روسیه امضا شد.

همچنین روز گذشته وزیر انرژی روسیه نشستی مشترک با وزرای نفت و نیروی ایران داشت که در راستای توسعه همکاری های دوکشور در زمینه انرژی بود. دیدار الکساندر نواک با بیژن زنگنه مورد توجه تمام رسانه های بین المللی قرار گرفت. وزرای دوکشور درباره شرایط بازار نفت و همچنین توافق کاهش تولید اوپک پلاس و زمان برگزاری نشست بعدی نیز مذاکراتی موثر داشته اند.

پس از این دیدار، وزیر نفت موافقت مشروط خود را با تغییر زمان یکصد و هفتاد و ششمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از 25 ژوئن (چهارم تیرماه) به 10 تا 12 ژوئیه (19 تا 21 تیرماه) اعلام کرد و گفت: «فعلا نشست عادی 176 اوپک در همان زمان تعیین شده، برگزار می شود و با تغییر این نشست به سوم و چهارم ژوئیه به دلیل مشغله کاری مخالفم.» وی افزود: «اگر نشست اوپک در تاریخ 10 تا 12 ژوئیه (19 تا 21 تیرماه) برگزار شود با آن مشکلی ندارم و در آن شرکت خواهم کرد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بارها از همکاری دوکشور درزمینه های اقتصادی و انرژی حمایت کرده که این امر نویدبخش است.