آرشیو یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸، شماره ۵۴۱۳
زندگی: سلامت
۱۴
کلینیک درد

شروع هر روز به صرف کمردرد!

سبک زندگی ماشینی، نشستن طولانی، رانندگی پیوسته، ایستادن به مدت زیاد و کارهای تکراری روزانه می تواند با ایجاد فشار روی مفاصل بین مهره ای در ستون فقرات دردهایی را ایجاد کند که با ایجاد خشکی صبحگاهی در ناحیه کمر یا ستون فقرات پشت یا گردن همراه است .

وجود این دردها می تواند گاهی آنقدر آزار دهنده باشد که کیفیت زندگی روزانه را کم کرده و بیمار را در انجام فعالیت های عادی روزانه محدود کند. در بسیاری از این بیماران دیسک ها وضعیت خوبی دارند و حتی در ام. آر.آی به صورت نرمال گزارش می شود. مهره ها استوانه های استخوانی است که از روی هم قرار گرفتن آنها ستون فقرات ایجاد می شود.

در فواصل بین این استوانه های استخوانی دیسک ها قرار دارد که حالت ژله ای و انعطاف پذیر داشته و از ایجاد تماس بین مهره ها جلوگیری می کند. بین دو مهره به غیر از دیسک دو مفصل کوچک وجود دارد که از روی هم قرار گرفتن ضمائم مهره ای ایجاد می شود .

فشارهای طولانی روی این مفاصل کوچک که در ایستادن یا نشستن طولانی یا نحوه اشتباه وضعیت دهی به ستون فقرات در فعالیت های کاری ایجاد می شود، می تواند با گذشت زمان سبب ایجاد التهاب و آرتروز در این مفاصل شود.

خشکی و درد در ناحیه ستون فقرات و تشدید درد در خم شدن به عقب یا طرفین از نشانه های آسیب به این مفاصل است. در کسانی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته اند آسیب به این مفصل از علل دردهای مقاوم پس از جراحی است.

درمان این بیماری با راهکارهای ساده شروع می شود. بیماران با مراجعه به کلینیک های درد و معاینه دقیق پس از تشخیص نهایی تحت درمان دارویی قرار می گیرند. اصلاح روش زندگی و انجام آب درمانی نقش مهمی در درمان این بیماران دارد. در این بیماران استفاده از لیزرهای با توان بالا کمک زیادی به درمان بیماری می کند. در بیمارانی که به درمان های ساده جواب ندهند در کلینیک درد و در اتاق عمل مفاصل آسیب دیده توسط وسیله تصویر برداری یا فلوروسکوپ دیده شده و با انجام تزریق یا رادیوفرکونسی در این مفاصل التهاب و درد کنترل می شود. انجام این روش های کم تهاجم در درمان مبتلا به کمر درد در حیطه کاری پزشکان فوق تخصص درد است و بدون نیاز به بیهوشی عمومی و به صورت سرپایی در اتاق عمل کلینیک های درد انجام پذیر است .