آرشیو دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۱۶
شهرستان ها
۷

100روستای استان قزوین با پدیده رانش زمین رو به رو هستند

مدیریت بحران استانداری قزوین مسئله رانش زمین در منطقه الموت را جدی دانست و گفت: حدود 100 روستای استان با این پدیده رو به رو هستند که بیش از 90 درصد آنها در بخش رودبار الموت شرقی و غربی واقع شده اند.

قدرت الله مهدیخانی افزود: بیشتر نگرانی ما در این بخش هنگام بهار و پاییز و در مواقع بارش ها، به خصوص بارش های شدید است که بر این مسئله شدت می بخشد.

وی ادامه داد: در سال های گذشته تنها معدودی از روستاهای این منطقه از جمله وشته، زرآباد و اوانک با این پدیده روبه رو بودند اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از روستاهای این بخش ها با پدیده رانش مواجه هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین مهم ترین علت وقوع رانش در اراضی روستاهای بخش رودبار الموت را آبیاری غلط کشاورزان آن دانست و یادآور شد: آبیاری غرقابی، به خصوص در دامنه شیب کوهپایه ها باعث شده تا شدت رانش افزایش یابد.

مهدیخانی اضافه کرد: آموزش یکی از راهکارهای جلوگیری و مقابله با رانش است که در این رابطه جهاد کشاورزی می تواند ضمن ارائه آموزش های لازم درخصوص نحوه آبیاری ها به کشاورزان، در رفع و کاهش این پدیده گام های اساسی بردارد.

مدیریت بحران استانداری قزوین ادامه داد: خوشبختانه پدیده رانش در اطراف روستاهای قزوین، خطر و تهدیدی جدی برای روستاییان محسوب نمی شود اما باید با پیشگیری به موقع و اقدامات لازم از گسترش آن در اراضی منطقه جلوگیری کنیم.