آرشیو دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۱۶
صفحه آخر
۱۲

22 میلیارد دلار ارزش قرار دادهای امضا شده در سفر امیر قطر به پاکستان

در جریان دیدار امیر قطر از پاکستان و گفت وگوی وی با نخست وزیر این کشور، قرارداد هایی به ارزش 22 میلیارد دلار میان طرفین به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، که عصر روز شنبه برای سفری دو روزه وارد اسلام آباد شده بود، توافقنامه هایی به ارزش حدود 22 میلیارد دلار را با مقامات پاکستانی به امضا رساند.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان در مذاکره با امیر قطر، راه های تقویت و توسعه روابط دوجانبه را با وی مورد بررسی قرار داد. مسئولان دو کشور با حضور امیر قطر و عمران خان، سه یادداشت تفاهم به منظور تقویت همکاری در بخش های تجاری، گردشگری و سرمایه گذاری امضا کردند و دو طرف در مورد تبادل اطلاعات در خصوص هرگونه عملیات پولشویی به اتفاق نظر رسیدند.

عمران خان اوایل سال جاری میلادی به دوحه سفر کرده بود و در جریان این سفر، با امیر قطر در مورد توسعه همکاری های اقتصادی و نظامی به توافق رسیده بود. امیر قطر در جریان سفر به اسلام آباد، با «عارف علوی» رئیس جمهوری پاکستان، نیز دیدار و گفت و گو کرد.

قطر روابط اقتصادی و نظامی مستحکمی با پاکستان دارد و دو کشور برای تحکیم همکاری نظامی تعدادی توافقنامه و یادداشت تفاهم امضا کرده اند که شامل توافقنامه اعزام نیروهای مسلح پاکستان به قطر در سال 1985، همکاری دفاعی در سال 2010 و یادداشت تفاهم مربوط به فعالیت های پژوهشی و همکاری آکادمیک در سال 2016 است.

از زمان وقوع بحران میان دوحه و کشورهای محاصره کننده آن (مصر، عربستان، امارات و بحرین) در سال 2017، پاکستان موضع میانه ای اتخاذ کرده و از دو طرف خواسته است برای حل بحران خود به مذاکره بنشینند.