آرشیو دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۱۶
صفحه آخر
۱۲

کودتا در اتیوپی جان چند مقام را گرفت ولی شکست خورد

نظامیان کودتاچی در اتیوپی رئیس ستاد ارتش این کشور و فرماندار ایالت «امهرا»ی اتیوپی و مشاورش را به قتل رساندند، اما نتوانستند قدرت را در این کشور به دست بگیرند.

در حالی که «آبی احمد علی» نخست وزیر اتیوپی اعلام کرده بود، «سیاری میکونن» رئیس ستاد ارتش این کشور در جریان یک تیراندازی مرتبط با تلاش کودتای نافرجام که در یکی از ایالت های این کشور رخ داده، زخمی شده، اما در گزارش های تکمیلی اعلام شد که وی کشته شده است.

ایسنا به نقل از تلویزیون اتیوپی گزارش داد، یک ژنرال ارتش به نام «اسامنیو تسیجی» که رئیس نیروهای امنیت ایالت امهرا بوده، این کودتای نافرجام را به اجرا در آورده بود.

رسانه های دولتی اتیوپی اعلام کردند، رئیس ستاد ارتش اتیوپی به دست محافظ شخصی خود در منزلش در آدیس آبابا(پایتخت) به قتل رسیده است.

این در حالی است که پیشتر نخست وزیر اتیوپی در حالی که لباس نظامی به تن داشت، در شبکه تلویزیونی ظاهر شده و اعلام کرده بود، ژنرال سیاری میکونن زخمی شده است.

به گفته نخست وزیر، در جریان این تلاش کودتای نافرجام، در شهر «بحر دار» مرکز ایالت امهرا، تعدادی کشته و زخمی شده اند. البته او اشاره دقیقی به آمار تلفات نکرد.

آبی احمد گفت، عوامل حمله به سیاری بازداشت شده اند.نخست وزیر اتیوپی اظهار داشت، برخی مسئولان دولت محلی در زمانی که تلاش کودتا روی داد، در جلسه بودند ودر این لحظه، هم قطاران شان به سمت آنها تیراندازی کردند و در این میان، تعدادی کشته شدند.دبیر مطبوعاتی نخست وزیر اتیوپی نیز گفت، تعدادی افراد مسلح ساعت هفت عصر به وقت محلی، تلاش کردند تا دولت محلی امهرا را ساقط کنند و قدرت را در آنجا به دست بگیرند، اما تلاش کودتا ناکام ماند.

در پی این اتفاق، تعدادی ساختمان دولتی شهر دچار آتش سوزی شد و مردم از ترس جان شان به خیابان ها فرار کردند.

ایالت امهرا از خودمختاری برخوردار بوده و در راس آن نیز یکی از احزاب ائتلاف حاکم، یعنی حزب «ملت دموکراتیک امهرا» قرار دارد.