آرشیو سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸، شماره ۷۰۹۱
سیاسی
۳
ذره بین

بدهی 40 ساله انگلیس به ایران چیست

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار آندرو موریسون، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه که روز یکشنبه به تهران سفر کرده بود با یادآوری بدهی چهل ساله دولت انگلیس به مردم ایران خواهان بازپرداخت فوری این مطالبات شد و گفت امتناع دولت انگلیس از این امر با هیچ بهانه ای پذیرفتنی نیست. موضوع بدهی 40 ساله ایران که از سوی عباس عراقچی مطرح شد، مربوط به پیش پرداخت 600 میلیون پوند برای خرید تانک‎های چیفتن در زمان محمدرضا پهلوی به لندن است که تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 تنها تعداد کمی از آن تانک ها و تجهیزات تحویل ایران داده شد. آنچه پیش از این موضوع را دوباره رسانه ای کرد ادعای ارتباط پرداخت این پول با آزادی نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی بود که در فروردین 95 به هنگام سفر به ایران به اتهام جاسوسی دستگیر و هم اکنون دوران محکومیت خود را می‎گذراند.

ارتباط پرداخت این پول با آزادی زاغری به اظهارات چند وقت پیش جرمی هانت، وزیر امور خارجه وقت انگلستان بازمی‎گردد. روزنامه تایمز آبان ماه پارسال گزارش داده بود که جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس در سفر به تهران، خواستار آن شده که در ازای حل و فصل اختلافات بر سر بدهی 400 میلیون پوندی بریتانیا به ایران در پرونده خرید تانک های «چیفتن»، «نازنین زاغری راتکلیف»، شهروند انگلیسی که در ایران به جرایم امنیتی محکوم شده آزاد شود. پس از اعلام این خبر، قاسمی سخنگوی وقت وزارت امورخارجه ایران هرگونه رابطه میان بدهی های انگلیس به ایران و پرونده نازنین زاغری را رد کرده و گفته بود که این موضوعات کاملا متفاوت و با دو ماهیت گوناگون است.

حال با سفر یکی دیگر از مقامات وزارت خارجه انگلستان به تهران، این موضع از سوی عباس عراقچی رد شد و او با تاکید بر اینکه امتناع دولت انگلیس از پرداخت بدهی با هیچ بهانه‎ای پذیرفتنی نیست، در مورد نازنین زاغری عنوان کرد: متهمین به جرایم جاسوسی باید دوره محکومیت خود را طی کنند.