آرشیو چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸، شماره ۴۶۴۰
سیاست گذاری
۶

افزایش فاصله تورمی دهک ها

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 6/ 0 واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل 9/ 0 واحد درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس آمارهای این گزارش نرخ تورم کل کشور در خرداد ماه 1398 برابر 6/ 37 درصد است که در دهک های مختلف هزینه ای در بازه 1/ 37 درصد برای دهک اول تا 2/ 40 درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بین 2/ 52 درصد برای دهک اول تا 8/ 57 درصد برای دهک دهم است. همین آمارها در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین 2/ 25 درصد برای دهک اول تا 3/ 36 درصد برای دهک دهم است. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک های مختلف هزینه ای، فاصله تورمی دهک ها در این ماه به 0/ 3 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (9/ 2 درصد) 1/ 0 واحد درصد افزایش نشان می دهد.

فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 6/ 0 واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل 9/ 0 واحد درصد افزایش نشان می دهد. «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده گزارش های مفصل تری در این خصوص منتشر خواهد کرد.