آرشیو چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸، شماره ۴۶۴۰
مسکن و عمران
۷
نبض بازار

مظنه رهن و اجاره آپارتمان های میانسال

د نیای اقتصاد : بازار آپارتمان های اجاری د ر تهران طی روزهای اخیر با افزایش عرضه املاک میانسال روبه رو شد ه و این اتفاق برای مستاجران نوید بخش نتیجه گیری زود تر د ر فاز جست وجو خواهد بود .

به گزارش «د نیای اقتصاد»، نگاهی به فایل های ارائه شد ه به موتورهای جست وجوی ملکی د ر طول یک هفته اخیر نشان می د هد عرضه املاک با سن بنای 10 تا 20 سال ساخت د ر بازار مسکن اجاری افزایش قابل ملاحظه ای د اشته است. مزیت این آپارتمان ها قیمت مناسب تر آنها برای مستاجران د ر مقایسه با آپارتمان های با سن بنای یک رقمی است. هر چند این املاک اغلب نیازمند بازسازی از سوی مالک و اقد اماتی همچون نقاشی، تعویض شیرآلات و نظایر آن هستند ، اما از آنجا که ارزش اجاری آنها نسبت به املاک تا 10 سال ساخت کمتر است، د ر نتیجه گزینه های مناسب تری برای جست وجوی مستاجران به شمار می آیند .

به عنوان مثال د ر محله قیطریه تهران بهای رهن هر مترمربع آپارتمان نوساز عمد تا کمتر از 4 میلیون تومان نیست، د ر حالی که د ر مورد املاک میانسال و قد یمی ساز این رقم بعضا تا نصف نیز کاهش می یابد و به مترمربعی 2 میلیون تومان می رسد . د ر محله های د یگر تهران نیز همین روال وجود د ارد . مثلا ارزش رهن آپارتمان های تازه ساز مرزد اران اغلب از سوی مالکان مترمربعی 3 میلیون تومان اعلام می شود که البته بخشی از این رقم د ر قالب ود یعه و بخشی د ر قالب اجاره ماهانه اخذ می شود . این د ر حالی است که یافتن آپارتمان با رقم رهن 2 تا 5/ 2میلیون تومان د ر میان آپارتمان های 10 تا 20 سال ساخت عرضه شد ه د ر این بخش از بازار اجاره د شوار نیست.