آرشیو پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۱۹
صفحه آخر
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

عربستان

میدل ایست آی: «اگنس کالامارد»، مخبر ویژه سازمان ملل در امور «اعدام های فراقانونی» اعلام کرد، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، به جای پیگیری قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی، خود را پشت پروتکل ها و بوروکراسی های سازمانی پنهان کرده است. کالامارد که در حاشیه چهل و یکمین جلسه شورای «حقوق بشر» با خبرنگاران حرف می زد، تصریح کرد: گوترش می توانست با قتل خاشقجی طوری برخورد کند که دیگران هم روی این نهاد بین المللی حساب باز کنند و دست به جنایات مشابه نزنند.

آمریکا

ان بی سی: «شون لاولر» رئیس بخش پروتکل وزارت خارجه آمریکا، به همکارانش اعلام کرده، هر چند قرار است استعفای رسمی وی پس از بازگشت «دونالد ترامپ» از اجلاس گروه 20 رسما اعلام شود، با این حال، وی ترامپ را در سفر ژاپن همراهی نخواهد کرد. «مری کیت فیشر» معاون لاور ، قرار است به عنوان جانشین وی منصوب شود و در سفر ترامپ به ژاپن او را همراهی کند. تا کنون بیش از 50 مقام آمریکایی به دستور ترامپ، از سمت خود کناره گیری کرده اند.

فلسطین اشغالی

روسیا الیوم: «جارد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ»، برای تطمیع اعراب به پذیرش «معامله قرن» تعدادی تصاویر خیالی از آینده فلسطین را برای شرکت کنندگان در نشست منامه به نمایش گذاشت و مدعی شد:« این طرح، غزه را تبدیل به «شهر رویایی» می کند».

آمریکا برای محو کردن مسئله فلسطین، ادعا می کند که قصد دارد حدود 50 میلیارد دلار را در فلسطین اشغالی سرمایه گذاری کند. البته ، فلسطینی ها این رشوه کلان را نپذیرفته و طی تظاهرات خود در روزهای اخیر شعار می داده اند : «فلسطین و قدس فروشی نیستند».

آلمان

خبرگزاری آلمان: در پی اعمال فشارهای آمریکا و تاکید بر لزوم افزایش سهم کشورهای ناتو در اختصاص هزینه های مربوط به امور دفاعی، ناتو اعلام کرد که در این باره به زودی اقدام خواهد کرد. رقمی که قرار است به این موضوع اختصاص یابد، به اندازه تصور مقامات آمریکایی نیست.بنابر اعلام «ینتس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو، هزینه های دفاعی شرکای اروپایی و کانادا طبق نخستین برآوردها، حدود چهار درصد افزایش خواهد یافت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، که سیاست خارجی خود بر مبنای «بازگشت هزینه ها» قرار داده، بارها از هم پیمانان نزدیک خود پول مطالبه کرده و می کند. این مسئله با عث رنجش بسیاری از هم پیمانان این کشور شده است.