آرشیو دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸، شماره ۴۳۹۷
هنر و ادبیات
۹
روایت - 4

در باب گسترش مونولوگ نویسی در تئاتر ایران

باید فلسفه تراژدی هگل را بازخوانی کنیم

سروناز آقازمانی

مونولوگ (تک گویی) یکی از ارکان درام، تئاتر و اجراهای مدرن است. برخی از ماندگارترین مونولوگ ها هم همان «خطابه های سیاسی» مارک آنتونی و بروتوس در مراسم درگذشت ژولیوس سزار (ویلیام شکسپیر) هستند که اهداف سیاسی را دنبال می کنند؛ همچنین تک گویی های روانکاوانه هملت، مکبث و ادموند (شاه لیر) که خبر از درگیری های روحی، روانی و اخلاقی شخصیت ها می دهند. این مونولوگ ها در خدمت پیشبرد داستان، افشای شخصیت، درونمایه و فضاسازی هستند؛ حتی تعلیق روایی هم ایجاد می کنند. شخصیت از نیاز دراماتیک یا تصمیم گیری برای آینده می گوید. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شاهد آثاری هستیم که گاهی تنها یک مونولوگ طولانی

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.