آرشیو چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸، شماره ۳۴۶۵
استارتاپ
۱۰

معرفی کتاب

در حوزه استارتاپ ها، برخلاف چند سال پیش که هیچ کتابی در دسترس علاقه مندان نبود، این روزها با مجموعه ای از کتاب های واقعا خوب و کاربردی، نه فقط کتاب های ترجمه شده، بلکه کتاب های تالیفی روبه رو هستیم. با این حال کتاب های ترجمه شده در حوزه استارتاپ ها، در مقایسه با بسیاری از حوزه های دیگر از این مزیت برخوردار است که اغلب توسط افرادی که در دل اکوسیستم استارتاپی حضور دارند ترجمه شده اند و به همین دلیل، شاهد ترجمه های قابل قبولی از این منظر هستیم.در سری «بایدخواندهای استارتاپی» به معرفی 10 کتاب استارتاپی خواهیم پرداخت که هر فعال استارتاپی باید آنها را خوانده باشد.

بایدخواندهای استارتاپی-6 ، ماشین محتوا

بدون توجه به اینکه یک استارتاپ دارید یا یک کسب وکار آنلاین، شما با یک مصیبت بزرگ مواجه هستید: چه پاسخی به این سوال مهم بدهم: برای سایت، برای شبکه های اجتماعی، در پیام رسان ها، چه بنویسم؟ تولید محتوا (یا آن طور که برخی بر آن اصرار دارند: خلق محتوا) یکی از پرهزینه ترین و دشوارترین کارها در حوزه کسب وکارهای آنلاین و استارتاپ ها لااقل برای بخش مهمی از آنهاست.

کتاب خوب «ماشین محتوا» اثر «دن نوریس» یکی از کتاب هایی است که برای پاسخ به این پرسش نوشته شده است. کتاب، برخلاف نمونه های مشابه آن، به جای اینکه بر تئوری ها و مسائل آکادمیک در حوزه محتوا تمرکز کند، کلا از ابتدا با رویکردی اجرائی نوشته شده است. قبلا هم در این سری از معرفی های کتاب در روزنامه «شرق» گفته بودیم که طیفی وجود دارد که می توان کتاب ها را روی آن طیف بررسی کرد.

یک سر این طیف، کتاب های نگرشی هستند. کتاب هایی که با خواندن آنها یک دید کل نگرانه و از بالا به پایین پیدا کرده و نگرش جدیدی نسبت به یک موضوع پیدا می کنید. چنین کتاب هایی معمولا مستقیما قابل اجرا نیستند.

مطالعه آنها شما را آماده می کند تا در زمانی که باید یک تصمیم بگیرید، آگاهانه یا ناخودآگاه تصمیم درست را بگیرید. در سوی دیگر این طیف، کتاب های عملیاتی قرار می گیرند. کتاب هایی که با خواندن آنها می توانید انجام دادن کارها را یاد بگیرید.

کتاب های عملیاتی، ویژگی جالبی دارند. شب، مطلبی را در آنها می خوانید و صبح، در استارتاپ خود (وب سایت یا اپلیکیشن) یک تغییر می دهید و عصر تاثیر آن را می بینید. کتاب «ماشین محتوا»، اثر «دن نوریس» که توسط «علیرضا دهقانی» و «محمدمهدی محمودی» در «کانون ترجمان» ترجمه و منتشر شده است، یکی از «عملیاتی ترین» کتاب های حوزه تولید محتواست.

مهم ترین ویژگی کتاب این است که به دور از هر گونه عبارت تکنیکی و به ساده ترین شکل ممکن، تلاش می کند شما را با فرایندها و ترفندهای مطرح در حوزه تولید یا خلق محتوا آشنا کند. با خواندن این کتاب دائما با خودتان می گویید: «آهان! فلانی هم همین کار را می کند...» «آهان! پس آنجا که این کار را کردیم و موفق شدیم به خاطر این تکنیک بود...» «آهان! به جای اینکه این کار را این طور انجام بدهیم، باید این کار را بکنیم...».

در فصل اول کتاب، سعی می شود با مثال هایی توجه شما به موضوع «بازاریابی محتوایی» جلب شود. در فصل دوم، کمی درباره «استراتژی» محتوایی صحبت می شود. در فصل سوم، مسابقه شروع می شود و اگر تا فصل سوم دوام آورده باشید، از صفحه 71 به بعد دیگر نمی توانید از کتاب جدا شوید. توصیه ویژه این است که یک خودکار و کاغذ کنارتان باشد که ایده هایی را که از اینجا به بعد با خواندن کتاب به ذهنتان می رسد یادداشت کنید. تعداد آنها بیشتر از آن است که بتوانید در حافظه نگه دارید.در فصل چهار و پنج هم درباره تمایز و اینکه چگونه به یک ماشین تولید محتوا تبدیل شوید، صحبت می شود که صفحه به صفحه آن نکته و ایده برای شما خواهد داشت.

تنها اشکال کتاب این است که قالب یا Layout خوبی ندارد اما ترجمه و ویراستاری خوب کتاب کاری کرده که خواندن کتاب با وجود عدم بهره مندی از صفحه آرایی مناسب، اصلا خسته کننده نباشد.