آرشیو شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۳۷
اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه بار فروشان: قیمت سیب زمینی کیلویی 1000 تومان کاهش یافت

رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش هزارتومانی قیمت سیب زمینی خبر داد و گفت: در روزهای آینده با افزایش عرضه، نرخ این محصول کاهش بیشتری خواهد داشت.

حسن صابری در گفت وگو با خبرگزاری مهر از کاهش یکهزار تومانی قیمت سیب زمینی خبر داد و گفت: قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار به کیلویی چهار تا پنج هزارتومان رسیده و قیمت هرکیلوگرم سیب زمینی نو ممتاز نیز شش هزارتومان است. قیمت این محصول طی روزهای آینده با افزایش عرضه، کاهش بیشتری خواهد شد.

وی از کاهش جزئی قیمت هندوانه خبر داد و گفت: نرخ این محصول نیز حدود 200 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته و هم اکنون بین 600 تا 900 تومان و نوع ممتاز آن 1500 تومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان، قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی را نیز بین دو تا سه هزار تومان و قیمت پیاز زرد را یکهزار تا دو هزار تومان و پیاز شیری را بین دو تا 2500 تومان اعلام کرد.

صابری، قیمت موز را 9 تا 10 هزارتومان، 10 هزار و 500 تومان نوع ممتاز آن و هلو چهار تا هفت هزارتومان، 12 هزارتومان نوع ممتاز آن را اعلام کرد.

قیمت های مذکور، قیمت این اقلام در میدان مرکزی میوه و تره بار است و در سطح شهر و مراکز خرده فروشی تا 30 درصد (هزینه حمل و سود خرده فروشی) به نرخ های مذکور افزوده می شود.

گفتنی است، قیمت سیب زمینی طی ماه های اخیر به کیلویی 10 هزار تومان هم رسید و برخی مسئولان، عنوان می کردند که تا رسیدن محصول، نرخ همین است.

میزان مصرف و تولید سیب زمینی یا هر محصولی در کشور مشخص است، بنابراین با انبار کردن سیب زمینی و دیگر محصولات کشاورزی و باغی در فصل برداشت و عرضه متناسب در هر زمان، می توان از التهاب بازار جلوگیری کرد. برخی اعتقاد دارند که محصول مازاد را در زمان برداشت، صادر و در زمان نیاز وارد کنیم. این امر برای کشوری که با تحریم مواجه است، دشواری های بسیاری ایجاد می کند.

بنابراین، انبار کردن کالاهای اساسی و عرضه متناسب، بویژه از طریق تعاونی ها و میادین میوه و تره بار، بهترین راه است، به شرط اینکه تعاونی ها و میادین میوه و تره بار انحصاری نباشد.