آرشیو شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۳۷
شهرستان ها
۷

قاچاق دام در کرمان 54 درصد افزایش یافته است

قاچاق دام در کرمان از اول سال جاری 54 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: قاچاق دام تا قبل از سال جاری به داخل کشور انجام می شد در حالی که اکنون دام های باکیفیت به خارج کشور قاچاق می شود.

حسین رشیدی با اشاره به اینکه هویت دار شدن دام استان کرمان باید با جدیت پیگیری شود افزود: در غیر این صورت ملاکی برای تشخیص دام قاچاق از غیرقاچاق وجود ندارد.

وی همچنین قاچاق دام زنده به خارج از استان و کشور را به عنوان معضلی جدی در حصول رونق تولید عنوان و تصریح کرد: این امر موجب کمبود دام مولد، تامین گوشت و لبنیات می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: قاچاق دام سبب می شود یکی از منابع اقتصادی و اشتغال در روستاها و صنف های مرتبط در شهرها مورد تهدید قرار گیرد و شاهد افزایش بیکاری، افزایش شغل های کاذب، کاهش رشد اقتصادی کشور و کمرنگ شدن تحقق شعار سال باشیم.

وی افزود: هرگونه حمل و نقل دام، با داشتن مجوز بهداشتی - قرنطینه ای حمل دامپزشکی انجام می شود که در این مجوز فقط دام های دارای شناسنامه و هویت (پلاک دار) و دارای تاییدیه سلامت، امکان جابجایی بین استانی دارند ضمن اینکه بعد از حمل نیز در استان مقصد، فرد باید تاییدیه تخلیه را دریافت کند لذا انجام این مهم می تواند مانع گسترش قاچاق در حوزه دام سبک و سنگین شود. رشیدی گفت: نیروی انتظامی در راستای تشدید قرنطینه دامپزشکی در محورهای خروجی استان نسبت به توقیف خودروهای فاقد گواهی بهداشتی دامپزشکی و ارجاع به تعزیرات حکومتی اقدام می کنند.

رشیدی قاچاق دام را یکی از عوامل انتقال بیماری تب برفکی اعلام و تصریح کرد: از آنجا که این بیماری سبب خسارات اقتصادی هنگفت از جمله کاهش تولیدات و بهره وری دام می گردد، در خصوص پیشگیری از این بیماری لزوم حمل و نقل با ضابطه تحت نظارت دامپزشکی، روشن و مبرهن است.