آرشیو شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۳۷
معارف
۸

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

فروش جنس داخلی با نام یک شرکت خارجی
س) من در شرکتی کار می کنم که محصولات آن مشابه خارجی دارد و البته عمدتا نمونه خارجی، کیفیتی برتر یا مساوی و قیمتی گرانتر دارد. به درخواست یکی از نمایندگی های فروش، محصول تولیدی این شرکت به نام یک شرکت خارجی و به قیمت آن به مردم عرضه می شود. با توجه به اینکه مصرف کننده، یقینا بعنوان جنس خارجی این محصول را خریداری و به همین دلیل پول بیشتری نسبت به جنس ایرانی پرداخت می کند؛ در حالی که محصول کاملا ایرانی است. لطفا مشخص نمایید که این کار چه حکمی دارد؟

ج) اگر داخلی یا خارجی بودن خود آن وسیله با مشاهده برای مشتری قابل شناسایی و تمیز باشد، بر ساخت آنها عنوان تقلب و تدلیس صدق نمی کند؛ ولی اعلان و اخبار خلاف واقع راجع به آنها کذب و حرام است و اگر بیع بر کالای مذکور با وصفی که مخالف واقع است صورت بگیرد، معامله صحیح است لیکن اگر مشتری بعد از آن از واقعیت امر مطلع شود، اختیار فسخ خواهد داشت.

خرید امتیاز مغازه فروشنده غذای حرام
س) آیا خرید امتیاز و مالکیت مغازه ای که غذای حرام هم می فروشد جایز است؟

ج) اگر امتیاز، امتیاز صرفا اغذیه فروشی است، خرید امتیاز محل کسب و ملک آن اشکال شرعی ندارد، ولی شرعا مجاز به فروش اغذیه حرام نیست.

فروش مواد غذایی حرام
س) اگر در کشورم رستورانی راه اندازی کنم، آیا می توانم از غذاهایی که حاوی خرچنگ، صدف و ماهی های بدون فلس است طبخ نموده و به برادران سنی و یا غیرمسلمانان بفروشم؟

ج) فروش آن دسته از مواد غذایی که خوردن آن حرام می باشد، باطل است و پول و درآمد حاصل از آنها نیز حرام می باشد؛ هر چند خریدار، آنها را حلال بداند.

اشتراط استفاده خاص از مبیع
س) آیا فروشنده می تواند ضمن عقد، شرط کند که خریدار مورد معامله را برای منظور خاصی استفاده کند، مثلا شخصی زمینی را به کسی بفروشد و با خریدار شرط کند که او زمین را فقط برای کشاورزی استفاده کند؟

ج) می تواند شرط کند و خریدار در صورت قبول شرط، مکلف است که بر طبق آن عمل نماید و تخلف نکند.