آرشیو پنجشنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۴۶
جامعه
۱۸
یادداشت

تناقض ویرانگر

صدیقه بزازان (روان شناسی کودک)

 این روزها در برخی مهدهای کودک آموزش هایی به کودکان داده می شود که با ارزش های خانواده در تناقض است؛ تناقضی که روی کودک و آینده او تاثیر بدی می گذارد. کودکان سه تا پنج سال، از نظر روانی، جسمی، اجتماعی و عاطفی، به شدت نیازمند هماهنگ سازی بین آموزش هایی که در خانه و مهدکودک به آنها داده می شود، هستند. رفتن به مهدکودک برای کودکان با استرس همراه است. آنها به طور طبیعی نگران تغییر محیط می شوند، بنابراین دور شدن از فضای امن خانه برای آنها سخت و استرس زاست.

 حال کودکان اگر با محیط مهدکودکی مواجه شوند و تحت آموزشی قرار بگیرند که با فرهنگ و ارزش های خانواده در تناقض باشد، مشکلات و استرس شان بیشتر هم خواهد شد.

مواجهه با این دوگانگی، امنیت روانی کودکان را به هم می زند. شب ادراری، کندن مو و حتی مشکلات تکلمی می تواند نتیجه آسیب به روان کودک به خاطر چنین دوگانگی هایی باشد.

بر همین اساس، لازم است برنامه آموزشی مهدهای کودک دارای نظام آموزشی یکسانی باشد که متناسب با آموزه های دینی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی هم است.

 کودکان با آموزش هایی که به آنها داده می شود، به رشد عقلی و جسمی   می رسند. در همین زمان است که رشد حرکتی و ارتباطی کودکان به تکامل می رسد و در صورتی که در محیط مهدکودک، به دلیل تناقض آموزش خانواده و مهدکودک هماهنگ نباشد کودکان دچار فقر شناختی و ادارکی می شوند؛ فقری که اصول تربیتی و شناخت کودکان و آینده آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا آموزش هماهنگ با ارزش های خانواده، در مهدهای کودک اهمیت زیادی دارد.