آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۴۰
شهری
۲۷

استاندار یزد در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» جزئیات پیشرفت طرح ‏‏ های کلیدی را تشریح کرد: مسکن تدریجی در استان کویری

اقدامات دولت در تامین آب استان یزد و طرح نهضت ملی مسکن در گفت وگو با استاندار یزد بررسی شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» آ ب رسانی و مسکن همواره جزو دغدغه های مردم و دولت ها بوده و در این زمینه قبل از انتخابات و بعد از انتخابات، به محوری ترین شعارهای دولتمردان تبدیل شده است. در دولت سیزدهم هم شعار ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال توسط رئیس جمهور و پیگیری انتقال آب از دریا بخشی از توقعات ایجادشده بوده که در هر استانی با شکل خاص و موردنیاز آن منطقه در حال دنبال شدن است. در این گزارش در راستای پیگیری روند آ ب رسانی و اجرای طرح نهضت مسکن
ملی در استان یزد و بررسی تنوع برنامه های پیش بینی شده در دولت سیزدهم، به سراغ مهران فاطمی، استاندار یزد رفتیم.
تشکیل کمیته آب در دولت

کمبود آب و آ ب رسانی به استان یزد از چند دهه قبل همواره مورد توجه بوده که اوج آن در مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در سال 1386 و اخیرا در مصوبات سفرهای ریاست جمهوری دولت سیزدهم به خوبی قابل مشاهده است.

استاندار یزد درباره تلاش های دولت برای حل مشکل تامین آب چند استان توضیح می دهد: دولت سیزدهم برای حل مشکل کمبود آب در استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان کمیته آب به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل داده و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف کرده است. مهران فاطمی می افزاید: نخستین برنامه کوتاه مدت، ایجاد خط پدافندی، اضطراری با پشتیبانی آب به طول 34 کیلومتر در منطقه شحنه یزد با 800 میلیارد تومان برای اجرا در دو سال تعریف شد که به صورت جهادی و با تلاش شبانه روزی در چهار ماه اجرا شد. هدف از تعریف این خط، تامین آب موردنیاز 700هزار نفر مردم استان در مواقع اضطرار و زمان های اوج مصرف آب است.

استاندار یزد ادامه داد: با اجرای 30 کیلومتر خط 1200 میلی متری ظرفیت انتقال 1700 تا 1800 لیتر بر ثانیه اجرایی شده است ولی در حال حاضر 300 لیتر آب در ثانیه را به مخازن شحنه یزد انتقال می دهد.

روند انتقال آب از خلیج فارس به یزد

فاطمی درباره عملیات اجرایی خط انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد به عنوان برنامه بلندمدت دولت نیز گفت: در این زمینه مصوب شده تا سقف 150 هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن کشور به استان یزد تخصیص یابد و اجرای این ابرطرح در سفر دوم رئیس جمهوری به یزد آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با هدف تقویت صنعت و کشاورزی پربازده و پشتیبانی از آب شرب موردنیاز استان اجرایی خواهد شد و قرار است ظرفیت تخصیص آب از خلیج فارس برای استان یزد 200 میلیون مترمکعب باشد که در فاز اول 100 میلیون مترمکعب انتقال خواهد یافت، تصریح کرد: خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد از مسیر مطمئن خط اول یزد اجرا خواهد شد و در مسیر خود، استان های کرمان و هرمزگان را نیز منتفع خواهد کرد.

نماینده عالی دولت در استان درباره وضعیت فعلی انتقال آب از دریا به یزد گفت: این طرح در سه نقطه در حال انجام است که یک نقطه محل دریا و آبگیر است و احداث آب شیرین کن در آن انجام می شود. خط دوم در سیرجان است که دو لوله در حال آماده سازی به سمت آبگیر گذاشته می شود و نقطه سوم را نیز در استان یزد داریم که تقریبا 45 کیلومتر آن در حال انجام مناقصه و شروع عملیات اجرایی است.

فاطمی با اشاره به رفع برخی ایرادات مصوبه اختصاص بودجه این طرح بزرگ و هماهنگی آن با قوانین بالادستی خاطرنشان کرد: قول رئیس جمهوری برای اتمام این طرح با وجودی که در مصوبه چهار سال بوده، سه سال اعلام شده و پیمانکار هم اعلام کرده در صورت تامین منابع، سه سال عملی خواهد شد.

یزد جزو 6 استان برتر نهضت ملی مسکن

محور دیگر خدمات دولت به کویر مرکزی ایران که با توجه به روند رو به رشد مهاجرت به استان یزد هر روز مهم تر می شود، بحث ساخت مسکن برای افراد بدون مسکن است.

یکی از طرح هایی که در این زمینه با شعار دولت سیزدهم در کشور و استان های مختلف شروع شد، طرح نهضت ملی مسکن است که در استان یزد خاص تر و متفاوت از سایر نقاط کشور در حال پیگیری است و دلیل آن تاکید مدیریت ارشد استان و حمایت رئیس جمهور از ویلاسازی به جای آپارتمان سازی در این منطقه از کشور است.

در واقع طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهم ترین برنامه های دولت سیزدهم برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد و همچنین یکی از برنامه های اصلی طرح یزد نوین است که توسط استاندار اعلام شده و با نگاهی متفاوت با ساخت خانه ویلایی متناسب با فرهنگ یزدی به جای واحدهای آپارتمانی، در حال پیگیری و اجراست.

مهران فاطمی در این باره افزود: اولین دلیل نبود محدودیت در زمین، دوم ویلایی بودن 70درصد بافت مسکونی یزد و سوم ملاحظات فرهنگی و اجتماعی استان است و در واقع سبک و فرهنگ یزدی در بستر خانه های ویلایی قابلیت تداعی دارد.

وی با بیان اینکه آپارتمان سازی ها تناسبی با فرهنگ و اصالت استان یزد ندارد، ادامه داد: اکنون در تمام طرح های توسعه ای، حفظ اصالت و فرهنگ یزد خط قرمز ماست. از این رو در طرح نهضت ملی تصمیم بر این شد که زمین واگذار شود تا با ساخت خانه های ویلایی، سبک زندگی یزدی بر پایه معماری اصیل ایرانی اسلامی رقم بخورد.

رئیس شورای مسکن استان یزد خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد دولت و بنای ساخت واحدهای مسکونی به عنوان سرپناه امن، آرامش و آسایش خانوارها، پس از بحث و تبادل نظرهای کارشناسی در جلسات مختلف، در نهایت در شورای مسکن استان در تاریخ 23 شهریور سال گذشته، ویلایی سازی یک طبقه در تمام شهرهای استان از جمله یزد به صورت قطعات 200 و 250 مترمربعی مصوب شد. با توجه به این برنامه، ساخت مسکن ویلایی در واگذاری زمین، آماده سازی ها و حتی روند پیگیری ها متفاوت از آپارتمان سازی خواهد شد که خوشبختانه بسیاری از این مراحل در استان یزد انجام شده بود و همین موضوع به ما در ادامه کار کمک زیادی کرد.

استقبال کم از ساخت منازل بافت فرسوده

نماینده عالی دولت در استان یزد با اشاره به سیاست دولت درباره بازسازی بافت فرسوده شهری گفت : یک سیاست درست هم این است که در همین بافت های فرسوده که دارای زیرساخت هستند، مشوق هایی تعریف شود ولی چون این بافت و حریم آن مشمول ضوابط سختگیرانه بافت تاریخی همچون عدم بلندمرتبه سازی و عدم استفاده از اسکلت بتونی است، این موضوع در ارزیابی اولیه رتبه بندی تاثیر گذاشته بود.

فاطمی با اشاره به اینکه با توجه به ضوابط موجود، استقبال مردم کم است، اضافه کرد: با این حال مشوق هایی تعریف شده است. مثلا 350 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود که 150 میلیون تومان آن به صورت قرض الحسنه و 200 میلیون تومان آن به صورت تسهیلات عادی بانک ها طی 15 سال به آنها پرداخت خواهد شد.

استاندار یزد یکی دیگر از عوامل موثر در رتبه بندی را زمین هایی اعلام کرد که منابع طبیعی مدعی بود اراضی جنگل های دست کاشت است و در این شهرستان ها هم در در داخل حریم شهر، لکه ای برای ساخت مسکن ملی وجود نداشت. در این باره ما معتقد بودیم این محدوده ها جنگل دست کاشت نیست و در عین حال متعهد شدیم به میزان نابودی درختچه های عمدتا خودرو در این محدوده، دو برابر آن را در محدوده مدنظر منابع طبیعی، درختچه دست کاشت بکاریم.

فاطمی با اشاره به نهضت طرح نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت هم گفت : علاوه بر تعهدی که داده ایم در قالب این طرح نیز استان یزد، تعهد غرس 14 میلیون نهال را داده است.

تحویل 8500 واحد نیمه ساز تا پایان سال

استاندار یزد با بیان اینکه بالغ بر 4500 واحد آپارتمانی که قبلا شروع شده بوده و یک سایت 377 هکتاری با 8500 واحد ویلایی نیمه ساز را تا پایان سال تحویل می دهیم، خاطرنشان کرد: مسکن نیمه ساز و تدریجی، راهکاری برای رعایت عدالت در ساخت و هزینه ها توسط متقاضیان است. به گفته فاطمی، در این طرح واحدهای مسکونی به صورت نیمه ساز تحویل متقاضیان می شود تا هر متقاضی به صورت تدریجی و مطابق با آورده و توان مالی خود با سرعت بیشتری نسبت به تکمیل واحد مسکونی اقدام کند.

استاندار یزد با اشاره به تبدیل زمین به خانه نیمه ساز برای جلوگیری از دلالی، بورس بازی و کاهش هزینه های وام افزود: در طرح مسکن تدریجی و نیمه ساز که سفت کاری و نماسازی انجام شده، هر متقاضی می تواند ادامه ساخت را با توجه به هزینه و در طول زمان موردنیاز بسازد و یک متقاضی دیگر بلافاصله خانه را تکمیل و در آن سکونت پیدا کند.

فاطمی به تعریف الگوی متناسب با فرهنگ یزد در تمامی ساخت وسازهای آپارتمانی و ویلایی در شهرها و روستاها اشاره کرد و گفت: بر همین مبنا در مسکن تدریجی، نماسازی و معماری آپارتمان ها به فرهنگ و معماری یزد توجه ویژه ای صورت می گیرد و در ویلاسازی هم در شهرها، 200 مترمربع زمین و در روستاها 250 تا 500 متر با توجه به کارکرد مسکونی و کسب و کار خانه های روستایی اختصاص می یابد.

استاندار یزد با بیان اینکه در الگوهای تعریفی 90 متر، 120 متر و 150 متر، بنا ساخته و بقیه توسط متقاضی به صورت تدریجی تکمیل و ادامه روند ساخت وساز این منازل پیگیری می شود، گفت : در همین راستا 170 واحد قبل از عید نوروز سال گذشته در مهریز تحویل داده شده و 320 واحد هم تا دو ماه آینده واگذار می شود.