آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۶
ایران اقتصادی
۹

تاکنون 3 میلیون تن گندم از کشاورزان 11 استان کشور خریداری شده است

افزایش تولید گندم با نرخ منطقی خرید تضمینی

امین محمودی

از بهمن سال گذشته بود که زمزمه های افزایش نرخ خرید تضمینی گندم شنیده شد، به طوری که جلسات بسیاری بین بنیاد ملی گندمکاران و اصناف مرتبط با گندم در شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی صورت گرفت که ماحصل این جلسات تعیین 15 هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم شد.

با این حال اما اتحادیه ها و اصناف مرتبط با گندمکاران از قیمت تعیین شده شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی راضی نبودند و همچنان از طریق نامه نگاری با مسئولان کلان کشورمان به دنبال افزایش نرخ خرید تضمینی قوت لایموت مردم هستند.

آمارهای خرید تضمینی گندم نشان می دهد دولت تا ابتدای خرداد ماه سال جاری توانسته 3 میلیون تن از این محصول را از کشاورزان 11 استان کشور خریداری کند که این امر به معنای افزایش 41 درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به بازه زمانی سال گذشته و افزایش حدودا 90 درصدی نسبت به بازه زمانی سال 1400 است که خبرها حاکی از آن است دولت تاکنون حدود 15 هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان را پرداخت کرده است.

با این حال آنطور که محمد جواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس می گوید: 30 هزار میلیارد تومان باقی مانده از مطالبات کشاورزانی که تاکنون گندم خود را به دولت تحویل داده اند قرار است طی روزهای آینده به آنها ژرداخت شود.

وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده که در سال جاری بتواند با افزایش یک میلیون تنی، 12 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کند، این در حالی است که در سال گذشته 11 میلیون و 500 هزار تن از این محصول در سراسر کشور تولید شده بود.

به همین دلیل انتظار می رود کشورمان در زمینه گندم مورد نیاز خبازی ها خودکفا شود، امری که حاصل افزایش 130 درصدی در سال اول دولت سیزدهم و افزایش 30 درصدی در سال دوم روی کار آمدن دولت سیزدهم بوده و محقق شده است.

کاهش محسوس واردات گندم در یک سال اخیر

به تبع افزایش تولید گندم طی یک سال گذشته از میزان واردات این محصول نیز کاسته شده است، به طوری که بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده، بیش از چهار میلیون و 445 هزار تن گندم در سال گذشته به کشور وارد شده که کاهشی حدود 37 درصدی نسبت به سال 1400 داشته است. همچنین براساس آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری 14 هزار و 101 تن و 693 کیلوگرم گندم وارد شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 762 هزار و 699 تن و 377 کیلوگرم گندم وارد کشور شده بود.این آمار نشان دهنده آن است که واردات گندم نسبت به فروردین ماه سال گذشته با کاهش 55 برابری روبه رو بوده است، به لحاظ درصدی نیز واردات این کالای اساسی به لحاظ ارزش دلاری با کاهش حدود 95 درصدی روبه رو بوده است.

نرخ خرید تضمینی گندم منطقی است

چندی پیش بود که سیدمحمد آقامیری در گفت و گو با «ایران» عنوان کرد که قیمت خرید تضمینی گندم در صورت تامین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه اصلاح خواهد شد و قیمت آن از 5 هزار تومان به 17 هزار تومان مدنظر بنیاد ملی گندمکاران خواهد رسید ولی همه چیز به تصمیم نهایی دولت و سازمان برنامه و بودجه مرتبط است. در همین خصوص داود منظور با تاکید بر اینکه دولت به هر نحو ممکن باید منابع خرید گندم را تامین کند، تصریح کرد: اگر 8 میلیون تن خرید گندم انجام دهیم، باید 120 هزار میلیارد تومان منابع پرداخت کنیم و در همین مدت کوتاه گذشته حدود 11 هزار میلیارد تومان به کشاورزان برای خرید گندم پرداخت شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه قیمت تعیین شده درباره خرید تضمینی گندم، قیمت جذابی و مناسبی است . وی افزود: دولت برای هر کیلوگرم قیمت خرید تضمینی گندم، 15 هزار تومان با احتساب پاداشی که به کشاورزان داده می شود، در نظر گرفته است که می تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد.