آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۶
ایران اقتصادی: بورس و انرژی
۱۰

اخبار

سهم ایران از ذخیره سازی گاز 1/4 درصد

یکی از شاخص هایی که به ازای آن می توان وضعیت ذخیره سازی گاز در هر کشور را مورد بررسی قرار داد، سهم ظرفیت ذخیره سازی گاز یک کشور از کل میزان مصرف گاز در آن کشور است.

به صورت متوسط سهم ذخیره سازی گاز از کل مصرف در دنیا 11 درصد و در بین همه کشورهایی که مخزن ذخیره سازی گاز دارند 16.4 درصد است. این عدد برای اروپا برابر با 23 درصد است.

ایران با دارا بودن 1.4 درصد ظرفیت ذخیره سازی از کل مصرف، رتبه پایینی دارد. از امریکا و روسیه به عنوان دو تولیدکننده و مصرف کننده بزرگ گاز در دنیا یاد می شود. ایران نیز در تولید و مصرف رتبه های سوم و چهارم را دارد.

کشور امریکا با بیش از 390 مخزن ذخیره سازی، بیشترین ظرفیت ذخیره سازی را در دنیا به خود اختصاص داده است.

ظرفیت ذخیره سازی امریکا بیش از 137 میلیارد مترمکعب است که 17.5 درصد از کل مصرف این کشور را تشکیل می دهد.

روسیه نیز با دارا بودن بیش از 37 هزار میلیارد مترمکعب مخازن اثبات شده گازی، بزرگترین دارنده گاز در دنیاست و از منظر تولید و مصرف، بعد از امریکا رتبه دوم را دارد.

به همین دلیل احداث ذخیره سازی گاز در روسیه نسبت به کانادا و امریکا با حدود 40 سال فاصله زمانی و در دهه 50 میلادی رخ داده که شامل یک مخزن گازی و یک مخزن نمکی بود.

در حال حاضر روسیه با داشتن حدود 23 مخزن ذخیره سازی، دارای ظرفیت ذخیره سازی گاز 72.5 میلیارد مترمکعب است که سهم 18.4 درصدی از کل مصرف گاز این کشور را دارد.

تداوم روند کاهشی شاخص های بازار سهام

در جریان دومین روز معاملاتی هفته جاری شاخص های بازار سهام برای دومین روز متوالی روند نزولی پیش گرفتند.

آمار معاملات روز یکشنبه نشان می دهد در مقابل 578 نماد قرمز پوش بازار ، 163 نماد به رنگ سبز درآمدند و در مقابل 173 نماد صف فروش شده، 63 نماد نیز در صف خرید قرار داشتند.

به این ترتیب برتری دست عرضه کنندگان در این روز باعث شد تا شاخص کل بورس با افت بیش از 54 هزار واحدی رو به رو شود و تا عدد 2 میلیون و 257 هزار واحد کاهش ارتفاع دهد.

شاخص کل فرابورس نیز 737 واحد کاهش یافت و معاملات روز یکشنبه را در عدد 28 هزار و 304 واحد به پایان رساند.

در جریان معاملات دیروز ، حقوقی ها سهامی به ارزش 2 هزار و 200 میلیارد تومان را از حقیقی ها خریداری کرد ه و از این طریق به حمایت از بازار پرداختند.

این موضوع باعث شد تا ارزش معاملات خرد نسبت به روز قبل تا حدودی افزایش یابد و به مرز 12 هزار میلیارد تومان برسد.