آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۶۴۹۹
رسانه
۷
یادداشت

نگاهی به سریال «زمانه» که از شبکه آی فیلم پخش می شود

ملودرامی عاشقانه و اجتماعی

مهدیه رضایی

کارنامه تلویزیون پر است از ملودرام های اجتماعی عاشقانه. ملودرام هایی که هر کدام رنگ و لعاب خودش را دارد. مخاطبان از این ژانر سریال سازی هم همیشه استقبال کردند و برای شان جذابیت دارد و با علاقه به تماشای قصه می نشینند. همین موضوع باعث شده تا سازندگان آثار نمایشی هم چنین موضوعی را دستمایه قرار بدهند و سراغ قصه های متفاوت بروند و از نگاه خودشان آن را روایت کنند.

سریال زمانه که این شب ها از شبکه آی فیلم پخش می شود یکی از این آثار است که در زمان پخش و بازپخش ها با اقبال مردم رو به رو شد. اگر بخواهیم این سریال را با قصه اش ارزیابی کنیم، باید گفت که «زمانه»، ملودرامی پرکشش است که مسائل اجتماعی خانوادگی را برجسته ساخته و به مرور ناهنجاری های اجتماعی و البته تفاوت های اقشار مختلف جامعه با یکدیگر را می پردازد. یکی از اصلی ترین الگوهایی که سازندگان این اثر به سراغش رفته اند، ترسیم ضدارزش هایی است که از دید بسیاری از افراد به خصوص جوانان ارزش تلقی می شوند و گام برداشتن در مسیر این ضدارزش ها می تواند به بروز فاجعه منجر شود. همچنین یکی از نقاط قوت سریال طرح و پرداخت شخصیت پردازی هاست. با این که در این سریال شاهد تعدد شخصیت ها هستیم اما شخصیت پردازی ها منسجم است و نقطه صفر تا صد هر یک از شخصیت ها روشن و شفاف است.

همین موضوع باعث شده تا مخاطبان تکلیف شان با شخصیت ها مشخص باشد و به هیچ وجه شخصیت اضافه در قصه نداریم، حتی بچه قصه ها در کنار شخصیت های اصلی به درستی قرار گرفته است. همین موضوع باعث شده تا درام قصه سریال زمانه به درستی پیش برود.وقایع و رویدادهایی که در قصه شاهد آن هستیم، حتی گاهی فراتر از انتظار مخاطب است و بر خلاف حدس و گمان هایی است که مخاطب می زند. در واقع یک جاهایی مخاطب نمی تواند حدس بزند که چه اتفاقی برای شخصیت قصه قرار است رخ بدهد و بعد از گذشت چند قسمت و باز شدن گره ها، مخاطب غافلگیر می شود. باید گفت که نویسنده در قالب یک قصه درام اجتماعی سعی کرده آرام آرام بینندگان را به چالش جدی بکشاند تا فیلمنامه همچنان برای مخاطبان همراه با تعلیق زیاد باشد. ضمن این که در سریال شاهد غافلگیری های جالبی هستیم. به عنوان مثال پیشنهاد ازدواج دکتر(امید روحانی) به ارغوان(پریناز ایزدیار) یا مرگ ناگهانی حسام (حسین محجوب) پس از آن که او به طرز معجزه آسایی از نابینایی نجات می یابد. این که سریال بتواند در هر قسمت بحران هایش را به اوج برساند و درجا نزند اتفاقی است که در برخی سریال ها نمی بینیم. شاید همین پرکشش بودن درام و قابلیت آن در ایجاد غافلگیری در تماشاگر باعث می شود، زمانه همچنان جزو آثار تماشایی باشد. از سوی دیگر مخاطب در این سریال سکانس های اضافه کمتر می بیند و هیچ قسمتی از سریال به بیراهه نمی رود. همچنین بسیاری از بازیگران این سریال به واسطه بازی در این مجموعه که اوایل دهه 90 روانه آنتن شد به شهرت رسیدند که در این باره می توان به پریناز ایزدیار اشاره کرد، چرا که کارگردان با سپردن یک نقش که همراه با پیچیدگی های بسیاری بود باعث شد تا این هنرمند توانمندی هایش را نشان بدهد.