آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۲۳۵۴۴
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

برگزاری برنامه های فرهنگی نوروزی و رمضانی در 20 هزار گلزار شهدا

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی، مناسبت ها و آیین های بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ویژه برنامه های فرهنگی و هنری برای سال تحویل و شب های قدر در 20 هزار گلزار شهدای سراسر کشور برگزار می شود.

مهدی متین پور در گفت و گو با خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا بیان کرد: گلزار شهدا یکی از اماکن متبرک است که هر ساله مردم برای تحویل سال نو و شب های قدر به آنجا می روند به همین دلیل متولیان بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال گذشته برای حضور مردم و برگزاری برنامه ها و تولیدات متنوع در این محیط تمهیداتی را در نظر گرفته اند.

وی افزود: متولیان بنیاد شهید از سال گذشته گلزارهای شهدا و یادمان های شهدای گمنام را به عنوان مراکز فرهنگی و به نام «امام زادگان عشق» برای برگزاری مراسم مذهبی و معنوی در نظر گرفتند امسال هم این مراسم با قدرت در گلزارهای شهدا برپا می شود و ما در خدمت مردم هستیم.

متین پور گفت: در ماه مبارک رمضان برنامه ای با عنوان «گلشن وحی» شامل جزءخوانی و تلاوت قرآن به یاد شهدا و در شب های لیالی قدر مراسم معنوی در گلزارهای شهدا برگزار می شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی، مناسبت ها و آیین های بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه هزار و 200 حسینیه در خانه های شهدا وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی از خانواده های شهدا قسمتی از خانه را که شهید زندگی می کرده به حسینیه تبدیل کرده اند. در ماه مبارک رمضان برنامه «گلشن وحی» توسط خانواده شهدا در این حسینیه ها برگزار می شود.

وی ادامه داد: برنامه هایی هم از سوی تشکل های ایثارگری و مردم برای تحویل سال نو، ماه رمضان و پویش هایی نظیر تبریک سال نو به خانواده شهدا و ایثارگران برگزار می شود که ما با آنها همکاری می کنیم.

متین پور تصریح کرد: مجموعه های مختلف نظیر انجمن های اسلامی، دانش آموزی، دانشجویی، بسیج و دستگاه های دولتی در ایام نوروز به ما اعلام می کنند که می خواهند به دیدار خانواده شهدا و ایثارگران بروند ما هم هماهنگی های لازم با خانواده های مورد نظر را انجام می دهیم.

نماوا در مسیر کوروش کمپانی قرار گرفته است؟

اخیرا پیامکی از سوی سکوی نماوا با مضمون «با نماوا هم فیلم ببین و هم سود بگیر!» به کاربرانش ارسال شده است: طرح تامین مالی سریالی های نوروزی سکوی نماوا از طریق سکوی تامین مالی «هم آشنا» با 36 درصد برآورد سود سالیانه معاف از مالیات.

در این طرح نماوا هر فردی با سپرده یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی می تواند در سریال های تولید شده اخیر نماوا مشارکت مالی داشته باشد و به سود 36 درصد دست پیدا کند در حالی که بر اساس مصوبات بانک مرکزی بانک ها در حال حاضر بیش از بیست درصد نمی توانند به مشتریان سود واگذار کنند. نکته حائز اهمیت این است که سکو در محصول آماده شده فراخوان سرمایه گذاری و اعطای سود می دهد و این مسئله بسیار شائبه برانگیز است.

نکته مهم تر این است که نماوا در میان سکو ها، سکوی بسیار کم بیننده ای است و تولیدات اخیرش نتوانسته مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد و متقابلا حامیان اقتصادی مهم نیز تمایلی چندانی به دادن آگهی های بازرگانی به این سکو ندارند. در چنین شرایطی چگونه این سکو می تواند سودی بیش از بانک های کشور به مشتریانش اعطا کند. آیا ساترا برای این حرکت اقتصادی نماوا مجوزهای لازم را صادر کرده است؟ آیا قرار است سپرده گذاران در این طرح به سرنوشت مشتریان کوروش کمپانی تبدیل شوند؟ آیا مشارکت و سپرده گذاری در اثر تولید شده نیاز به بازنگری شرعی ندارد؟ آیا بازیگران و چهره های حاضر در آثار این سکو در جریان این سهام فروشی هستند؟به فرض اجرائی بودن این پرداخت سود تضمینی آیا این اقدام ربا محسوب نمی شود؟

فراخوان هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو» منتشر شد

فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو» یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا) منتشر شد.

علاقمندان برای شرکت در جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو» می توانند آثار خود را تا 31 فروردین ماه سال 1403 به نشانی www.pressfestival.ir/tanz ارسال کنند. موضوعات جشنواره شامل انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران، توهمات اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفت های فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگرهای بی سواد، فیک نیوزها)، جهان گردی ایرانی ها و ایرانگردی جهانیان، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد است.

بنابر اعلام دبیرخانه هشتمین جشنواره طنز پهلو، فراخوان هشتمین جشنواره طنز و رسانه (طنزپهلو) یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا) منتشر شد و با همکاری معاونت امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار می شود.

در این فراخوان از تمامی روزنامه نگاران، نویسندگان ، شاعران، طنزپردازان و هنرمندان دعوت شده است تا در بخش های داستان کوتاه طنز، کاریکاتور و کارتون، شعر طنز، طنز چندرسانه ای(محتوای شبکه های اجتماعی) و نثر طنز (طنز مطبوعاتی) آثار خود را به این دبیرخانه ارسال کنند.

بنابر این گزارش، به دلیل اهمیت روزافزون شبکه های اجتماعی، بخش طنزچندرسانه ای برای دومین بار به جشنواره اضافه شده تا نگاه رسمی تری به این بخش از تولیدات چندرسانه ای شود که توسط کاربران این شبکه ها تولید می شود.

در این فراخوان آمده است: هر اثری که در رسانه های رسمی، شبکه های مجازی و رسانه های اجتماعی منتشر شده است، می تواند در جشنواره شرکت کند، همچنین آثار ارسالی نباید قبلا برنده جایزه ملی شده باشند. براساس اعلام دبیرخانه هشتمین جشنواره طنز پهلو، آیین پایانی این جشنواره در اردیبهشت سال 1403 در استان گیلان، شهر فومن (زادگاه گل آقا) برگزار می شود.

همچنین فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی عباس حسین نژاد را به عنوان دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه منصوب کرد.

عرضه عروسک بومی «بیگک» از بهار 1403

عروسک بومی «بیگک» به زودی از سوی اداره کل سرگرمی های سازنده و بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید می شود.

عروسک های بومی ایران نه تنها اسباب بازی های ساده ای برای سرگرمی کودکان هستند، بلکه حاملان فرهنگ، تاریخ و هویت اقوام مختلف ایرانی نیز هستند. این عروسک ها که در هر منطقه از ایران با ظرافت و دقت خاصی ساخته می شوند، نمادی از آداب و رسوم، باورها و داستان های مردم آن منطقه هستند. بی شک با تولید این عروسک ها، گامی برای آشنایی کودکان و نوجوانان این مرز و بوم با هویت و اصالت ایرانی و اسلامی خود برداشته می شود و با ایجاد حس افتخار در آنان، اعتماد به نفس ملی افزایش می یابد.

در همین زمینه، عروسک های بومی «بیگک» که ریشه تاریخی آن به چندین استان منطقه زاگرس جنوبی برمی گردد، در اولویت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد و برنامه ریزی برای عرضه آن در بهار سال 1403 صورت گرفته است.

«بیگک» با لباس و ظاهر محلی خود عصاره ای از گویش و آداب و رسوم این منطقه است که در سال 1399 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.

«بیگک» از کلمه بیگ گرفته شده که در این منطقه به عروس اطلاق می شود، در اسکلت این عروسک از شاخه های نخل که درخت بومی منطقه است استفاده می شود. همچنین پوشش مینا (سرپوشی از جنس تور) و جومه (پیراهنی با چین خوردگی خاص) دارد.

بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آنجا که احیای عروسک های بومی ایران، یک ضرورت فرهنگی است، بازطراحی و تولید این عروسک ها می تواند به حفظ گنجینه های ارزشمند فرهنگی و هویت ایرانی اسلامی کشور عزیزمان کمک کند.

افزون بر این، کتاب عروسک بیگک با عنوان «بی بی بیگک» در اداره کل نظارت بر انتشارات کانون در مرحله تصویرگری است و در سال 1403 این عروسک روانه بازار خواهد شد.