آرشیو سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۳۵
ایران زمین
۱۸

ایران در ایران

باتخصیص اعتبار از سوی رئیس جمهور ، بافت اطراف حرم شاهچراغ(ع) ساماندهی می شود

شیراز- استاندار فارس از قول مساعد 300 میلیارد تومانی رئیس جمهور برای ساماندهی خانه های اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و رفع معضلات فرهنگی خبر داد و گفت: دسترسی مردم به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) باید تسهیل شود.

«محمدهادی ایمانیه» ادامه داد: شهرداری و شورای اسلامی شهر باید دسترسی مردم به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را با پیگری طرح مترو تسهیل کنند.

وی بر ضرورت ساماندهی خانه های اطراف حرم تاکید کرد و گفت: لازم است با ساماندهی خانه های اطراف حرم معضلات فرهنگی این منطقه برطرف شود. متاسفانه در حال حاضر بافت اطراف حرم مطهر، با معضلات اجتماعی مواجه است که به هیچ عنوان در شان زائران و مجاوران این بارگاه منور نیست.

سیب زمینی کاران گلستان مراقب «فیتوفترا» باشند

گرگان- کارشناسان جهادکشاورزی گلستان به سیب زمینی کاران استان توصیه کردند آماده پیشگیری و کنترل بیماری «فیتوفترا» در مزارع سیب زمینی خود باشند تا متحمل خسارت نشوند.

از ابتدای فروردین ماه سال جاری گزارش مشاهده بیماری فیتوفترا در چند نقطه از مزارع سیب زمینی استان گلستان سبب تشکیل کارگروه های تخصصی برای کنترل این بیماری و اطلاع رسانی به بهره برداران در استان شد.

به اعتقاد کارشناسان جهاد کشاورزی، شیوع بیماری فیتوفترا در مزارع سیب زمینی و ماندگاری آن تا 10 روز، سبب نابودی مزرعه و تحمیل خسارت سنگین به بهره برداران خواهد شد.

کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گلستان در خصوص آفت در مزارع سیب زمینی استان در سال زراعی جاری گفت: مبارزه شیمیایی بسته به دوره ماندگاری قارچ کش مورد استفاده باید هر 10 تا 14 روز یک بار تکرار شود.محمدعلی آقاجانی افزود: برای کنترل این بیماری مصرف «بردوفیکس» به مقدار پنج در هزار، «اگریفوس» به مقدار 6 لیتر در هکتار، «رانمن» به مقدار 200 میلی لیتر در هکتار، «نوردوکس» به مقدار یک کیلوگرم در هکتار، «کوپراویت» به مقدار سه درهزار، «آکروبات ام زد» به مقدار 2 کیلوگرم در هکتار، «رزاللاکسیل» به مقدار سه کیلوگرم در هکتار، «سیموکسانیل +فاموکسادون» به مقدار 400 گرم در هکتار و «اینفوینیتو» به مقدار 1.5 لیتر در هکتار به بهره برداران برای پیشگیری و مقابله با آفت در مزارع سیب زمینی پیشنهاد می شود.تولید زراعت سیب زمینی بهاره در استان گلستان حاصل دسترنج بهره برداران در فصل پاییز است که در ابتدای سال به بازار مصرف عرصه می شود.

این تولیدات علاوه بر مصرف داخل کشور، به کشورهای همسایه بویژه آسیای میانه صادر می شود.