آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۴
اقتصادی
۴

دیدگاه کارشناسان درباره نوسانات مقطعی بورس

کارشناسان درخصوص کاهش بیش از 11 هزار واحدی شاخص بورس در روز گذشته معتقدند: این نوسان زودگذر است و تالار شیشه ای در میان مدت خود را بازیابی می کند.

به گزارش کیهان، در تمامی کشورها بازارهای سهام به شدت نسبت به اتفاقاتی همچون جنگ، تنش نظامی و درگیری های سیاسی حساسیت زیادی دارند. در واقع این رخدادها برای مدتی کوتاه آرامش بازار بورس را بر هم می زند و پس از برطرف شدن این نگرانی، به روند تعادلی بازمی گردند.

بازار مالی در ایران نیز همین ویژگی را داشته و هر زمان که وقوع اتفاقی خاص در داخل یا خارج کشور به نوعی ریسک یا ابهامی را به بازار تحمیل کند، واکنش بازار مالی را مشاهده می کنیم. تنش و درگیری های نظامی در غرب آسیا، انتخابات، تحریم های شدید و مواردی از این دست می توانند حرکت کلی بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار دهند.

در نخستین روز کاری پس از پاسخ سپاه پاسداران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، دیروز بازار سرمایه کاهش را تجربه کرد و به نظر می رسد اثرات هیجانی این رخداد غیراقتصادی باعث افزایش فشار فروش در بورس شد.

روز گذشته شاخص بورس کاهش بیش از 11هزار واحدی را تجربه کرد که البته به عقیده کارشناسان، این نوسان زودگذر است و تالار شیشه ای در میان مدت خود را بازیابی می کند.

قرمزپوشی شاخص ها

در معاملات روزگذشته و در شرایطی که دامنه نوسان قیمت سهام به منفی و مثبت یک درصد محدود شده بود، شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و 196 هزار و 776 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 51 صدم درصد بوده است. شاخص کل هم وزن بورس نیز با ریزش دو هزار و 677واحدی در رقم 723 هزار و 539 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی 37 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت 129 واحدی به رقم 24 هزار و 645 واحد رسید. همچنین شاخص هموزن فرابورس هم با کاهش 997 واحد به سطح 131 هزار و چهار واحد رسید.

در پایان معاملات دیروز، تعداد نمادهای مثبت 48 نماد و تعداد نمادهای منفی در بورس 734 سهم بوده است. یعنی حدود 94 درصد نمادهای بورسی قرمزپوش بودند.

در معاملات یکشنبه، 28 نماد صف خرید داشتند و 548 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 40 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف های فروش نیز با افزایش 287 درصدی به سه هزار و 537 میلیارد تومان رسید.

تصمیم آرام بخش

به گزارش فارس، بررسی معاملات دیروز بازار سرمایه نشان می دهد تصمیم درست سازمان بورس درخصوص کاهش دامنه نوسان معاملات، توانست بخش زیادی از هیجانات در بازار را تخلیه کند.

بورس طی روزهای گذشته به دلیل افزایش تنش های منطقه ای و ریسک های سیاسی با روندی نزولی همراه شده بود. بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخی از کارشناسان خواستار تعطیلی بورس شده بودند، اما سازمان بورس در همان دقایق ابتدائی صبح دیروز با برگزاری جلسه کاهش دامنه نوسان به مثبت و منفی یک درصد به مدت سه روز را در دستور کار خود قرار داد.

«راضیه آرمند»، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده در منطقه، کاهش دامنه نوسان بهترین تصمیم برای معاملات روز یکشنبه بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می رسد این تصمیم توانست هیجان موجود در بازار را مدیریت کند و در روزهای آینده نیز شاهد بهتر شدن روند معاملات خواهیم بود.

وی افزود: بررسی معاملات بورس نشان می دهد بخش عمده ای از هیجان فروش در بازار تخلیه شده و بخش زیادی از صف های فروش در ساعت پایانی معاملات جمع آوری شده است.

آرمند تاکید کرد: تصمیم سازمان بورس می تواند به عنوان آرام بخش برای بازار عمل کرده و با توجه به ارزندگی سهام در بازار سرمایه می توان به روزهای آینده امیدوار باشیم.

رفتار بورس کشورهای مختلف در حوادث بین المللی

بررسی بورس های مختلف نشان می دهد، ایجاد کوچک ترین ریسک و تنش، می تواند بازارهای مالی در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

روز جمعه 24 فروردین و پس از انتشار اخباری مبنی بر نزدیک بودن حمله ایران به رژیم صهیونیستی بازارهای مالی دنیا دچار ریزش های سنگینی شد. در این بین بورس آمریکا و همچنین بورس رژیم صهیونیستی افت معناداری را تجربه کردند.

با توجه به تداوم نگرانی صهیونیست ها، در صورت باز بودن بازار سهام رژیم صهیونیستی در روز شنبه و یکشنبه 25 و 26 فروردین ماه، افت مذکور ادامه می یافت.

شاخص داوجونز آمریکا که طی چهار ماه اخیر روندی صعودی را در پیش گرفته بود پس از افزایش ریسک جنگ و درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی ریزش چهار و نیم درصدی را تجربه کرد.

این ریزش پس از شهادت فرماندهان ایرانی در کنسولگری ایران در سوریه آغاز شد. اگرچه نگرانی ها پیرامون افزایش تورم هم عامل دیگری است که در هفته های اخیر بر این شاخص اثرگذار بوده است.

شاخص اس اندپی 500 نیز همچون شاخص داوجونز آمریکا در حالی که طی چهار ماه اخیر روندی کاملا صعودی را در پیش گرفته بود پس از افزایش ریسک جنگ و درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی با ریزش دو و نیم درصدی مواجه شد.

بورس های کشورهای شرق آسیا هم در آخرین روز کاری هفته و پس از نزدیک شدن پاسخ قطعی ایران به اسرائیل با ریزش همراه بود.

بازارها به روند پیشین خود بازمی گردند

جالب اینکه در مهرماه سال گذشته هم نگرانی عمومی در بورس تهران پس از اقدام حماس علیه اسرائیل در معاملات روز شنبه 15 مهرماه خود را نشان داد و شاخص در همان روز حدودا یک درصد ریزش را تجربه کرد.

البته روز بعد (یکشنبه 16 مهرماه) با توجه به روشن شدن ابعاد این حمله و ظهور نشانه های پاسخ متقابل رژیم صهیونیستی، واکنش در بازار سرمایه به اوج خود رسید و شاخص کل بورس دو و نیم درصد افت کرد.

در مجموع و در دو روز کاری حدودا سه و چهار دهم درصد ریزش ثبت شده است. با این وجود هرچه هیجانات این واقعه کمتر شد بازار سهام به تدریج به روند متعادل خود بازگشت.

پس از ترور شهید سلیمانی هم بازار سهام و مشخصا شاخص کل بورس تهران طی چهار روز کاری، ریزشی حدودا هشت درصدی را تجربه کرد که در نوع خود اتفاقی نادر به شمار می رفت. پس از گذشت چند روز از آن واقعه و رفع نگرانی سهامداران بورس تهران مجددا روند قبلی خود را ادامه داد.

به طور کلی می توان این گونه برداشت کرد که بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ، درگیری و نااطمینانی سیاسی داشته و عموما افت معناداری را تجربه می کنند.

البته پس از برطرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند تعادلی یا پیشین خود بازمی گردند. با این وجود با هدف کنترل سطح واکنشی بازار سهام، کاهش دامنه نوسان به عنوان یک محدودیت قابل پذیرش می تواند واکنشی منطقی در مواجهه با این وقایع تعریف شود.