آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۵۹۸۵
خبر
۸

واکنش های داخلی به عملیات وعده صادق چه بود؟

قدردانی سیاستمداران از نظامیان

به دنبال عملیات تنبیهی شنبه شب ایران علیه رژیم صهیونیستی، مقامات بلندپایه کشور این عملیات را پاسخی تلافی جویانه به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی و کاملا موفقیت آمیز توصیف کردند. در این حمله که در پاسخ به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه و شهادت چندتن از فرماندهان نظامی کشور انجام شد، نیروی هوافضای سپاه پاسداران طی عملیاتی با عنوان «وعده صادق» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین های اشغالی (دو پایگاه نواتیم و رامون در منطقه صحرای نقب) با ده ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد. در حمله روز 13فروردین رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق سردار محمدرضا زاهدی، فرمانده مستشاران سپاه در سوریه و لبنان به همراه سردار حاج رحیمی و 5 نفر دیگر از هم رزمانشان به شهادت رسیدند.

به دنبال اقدام تلافی جویانه ایران درحمله به خاک رژیم صهیونیستی که برای نخستین بار صورت گرفته است، روز گذشته سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در گفت وگویی تلویزیونی با اشاره به جنبه های راهبردی عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: این عملیات با موفقیت کامل انجام شد و به همه اهدافش نائل شد. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: علت این عملیات عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمزی بود که برای ما قابل تحمل نبود. اینکه رژیم صهیونیستی ساختمان کنسولگری ایران را در دمشق هدف قرار دهد و مستشاران قانونی ما را که به دعوت دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم و به شکل قانونی در این کشور حضور داشتند را هدف قرار دهد، عبور از خط قرمز بود.

وی افزود: در 10 روز گذشته در همه جهان جز دو، سه کشور حامی مطلق این رژیم، این اقدام محکوم شد. این اقدام باید پاسخ می گرفت و رهبری انقلاب هم تاکید داشتند که این تنبیه باید انجام شود که با کمک سپاه پاسداران و دیگر نیروهای مسلح این عملیات انجام شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: در این عملیات هم مرکز اطلاعاتی بزرگی که اطلاعات لازم را برای این جنایت برای صهیونیست ها در ارتفاعات جبل الشیخ تامین می کرد، هدف قرار گرفت و هم پایگاه هوایی نواتیم که حمله به کنسولگری ایران از آنجا صورت گرفته بود هدف قرار گرفت که هر دو تا حد قابل توجهی مورد انهدام قرار گرفتند و از کار افتادند.

باقری تاکید کرد: در این عملیات تعداد قابل توجهی پهپاد، موشک های کروز و بالستیک استفاده شد که با تاکتیک های اندیشه شده و طراحی مناسب به کار گرفته شدند و گنبد آهنین و سپر دفاعی موشکی صهیونیستی نتوانست مقابله قابل توجهی با آن داشته باشد و عملیات به اهداف خود نائل شد. وی تصریح کرد: این عملیات منتج به نتیجه کامل است، از نظر ما خاتمه یافته است و قصدی بر ادامه عملیات وجود ندارد اما چنانچه رژیم صهیونیستی اقدامی علیه جمهوری اسلامی چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در سوریه و جای دیگری انجام دهد، عملیات بزرگ تری انجام خواهد شد. سرلشکر باقری تاکید کرد: توانایی ما در حدی بود که بتوانیم عملیات موشکی و پهپادی ده ها برابر بزرگ تر از این علیه رژیم داشته باشیم، اما این کار را انجام ندادیم و سعی کردیم در حدی که این تنبیه انجام شود عملیات کنیم.

مراکز جمعیتی و اقتصادی آنها زده نشد تا ارتش جنایتکار و متجاوز صهیونیستی بداند اقدام آنها بدون پاسخ نمی ماند و قطعا ما آمادگی داریم تا از خاک و منافع مان دفاع کنیم. رئیس ستادکل نیروهای مسلح درباره هرگونه اقدام آمریکا علیه منافع ایران گفت: ما این پیام را از طریق سفارت سوئیس به آمریکا منتقل کردیم که چنانچه آمریکا در اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست ها بخواهد همکاری کند یا با امکاناتی که در منطقه دارد مشارکتی داشته باشد و این اطلاعات برای ما قطعی شود، پایگاه ها و نفرات آمریکا در منطقه امنیت نخواهند داشت و ما او را مانند متجاوز می بینیم و با او هم برخورد لازم را خواهیم داشت.

در واکنشی دیگر سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران درباره عملیات «وعده صادق» که در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت، اظهار کرد: ما عملیات محدودی انجام دادیم و این عملیات در حد و اندازه شرارت های رژیم صهیونیستی بود و می توانست گسترده باشد؛ این عملیات را محدود کردیم به آن بخش از توانایی هایی که رژیم صهیونیستی برای حمله به سفارت ما از آن استفاده کرده بود. وی گفت: هنوز اطلاعات از اصابت موشک ها کامل نیست، ولی بخشی از اصابت هایی که گزارش دقیق، مستند و میدانی از آن داریم نشان می دهد عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار ما اتفاق افتاده است. به گزارش «ایسنا»، وی با بیان اینکه این عملیات فصل جدیدی از تقابل را به روی ما گشود، گفت: ما تصمیم گرفتیم یک معادله جدید بسازیم و از این به بعد اگر رژیم صهیونیستی در هر نقطه ای از جهان به منافع ما، دارایی های ما، شخصیت های ما و شهروندان ما حمله کند، از مبدا جمهوری اسلامی ایران او را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد و عملیات «وعده صادق» نمونه برجسته و کاملا واضحی از این معادله جدید است.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی هر واکنشی نشان دهد مطمئنا واکنش ما بر اساس این تجربه جدیدی که از توانایی های آنها به دست آورده ایم، بسیار سخت تر خواهد بود. در واکنشی دیگر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش به رژیم صهیونیستی و برخی دولت های غربی هم در خصوص هرگونه اشتباه دوباره و پیامدهای آن هشدار داد و اعلام کرد درصورت اصرار این رژیم به اقدامات تجاوزکارانه با مجازاتی سنگین تر و سخت تر مواجه می شود. این عملیات تنبیهی واکنش دولت و مجلس را نیز در پی داشت. در دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در پیامی تاکید کرد: دلاورمردان نیروهای مسلح با رصد تحولات منطقه هر تحرکی را زیرنظر دارند و چنانچه رژیم صهیونیستی یا حامیان آن رفتاری خیره سرانه نشان دهند پاسخی قاطع و به مراتب سهمگین تر دریافت خواهند کرد.

همچنین رئیسی عصر روز گذشته در جلسه هیات دولت «هماهنگی میدان و دیپلماسی» و «دقت بسیار بالا در اجرا» را از جلوه های کم نظیر و افتخارآمیز عملیات مقتدرانه تاریخی و پیروزمندانه نیروهای مسلح کشورمان در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی دانست و با بیان اینکه دشمن پس از ناامیدی از ضربه زدن به امنیت مردم و نیز ضربه خوردن، به دنبال ایجاد اخلال در اقتصاد و معیشت مردم خواهد بود، بر ضرورت تلاش مضاعف و هماهنگی بین بخش های اداری و اجرایی برای خنثی سازی چنین توطئه هایی تاکید کرد.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «معنی راهبردی عملیات پیروزمندانه وعده صادق آن است که دوران صبر راهبردی در قبال شرارت های رژیم به پایان رسیده و ایران استراتژی آنها مبنی بر جنگ بین جنگ ها را به شکست کشانده است. اکنون معادله راهبردی تغییر کرده است. هدف قرار دادن نیروها و دارایی های ایران با پاسخ مستقیم مواجه می شود.» در مجلس نیز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه سیلی مردم ایران به دشمن صهیونیستی محکم و درس آموز بود، گفت : در صورتی که رژیم صهیونیستی با متحدانش غلط دیگری انجام دهد، پاسخ طراحی شده ایران شدیدتر خواهد بود.

به گزارش «ایسنا»، قالیباف اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این اصل تاکید دارد که هرگونه تهدید از مبدا هر کشوری پاسخ مناسب و شدید به منشا تهدیدات را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر 206 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای اعلام کردند هرگونه خطای راهبردی رژیم اسرائیل و آمریکا با پاسخ مقتدرانه روبه رو خواهد شد. نمایندگان همچنین در حمایت از اقدام سپاه در پاسخ به جنایات تروریستی رژیم صهیونسیتی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق فریاد مرگ بر اسرائیل سردادند. همچنین عصر روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جلسه ای با حضور مسوولان مربوطه درباره عملیات «وعده صادق» برگزار کرد. در همین حال شنبه شب تجمعاتی در برخی شهرها از جمله در تهران در حمایت از عملیات تلافی جویانه سپاه علیه رژیم صهیونیستی برگزار شد.