آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۵
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

اولین فیلم مستند «شهید آوینی» رونمایی شد

آئین بزرگداشت سی و یکمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی و رونمایی از نخستین فیلم مستند این هنرمند شهید، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کیهان، «میراث مرتضی» عنوان مراسمی بود که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و به همت بنیاد روایت فتح، روز دوشنبه 27 فروردین در تالار وحدت برگزار شد.

اتفاق ویژه مراسم امسال یادبود سید شهیدان اهل قلم این بود که برای اولین بار، نخستین فیلم مستند شهیدآوینی با عنوان «دهکده برزان» به نمایش درآمد. این مستند سال 1358 در گروه تلویزیونی جهاد سازندگی ساخته شده بود و به نجات روستای برزان (از توابع شهرستان درود) از فقر و ویرانی توسط نیروهای جهاد می پردازد.

سردار علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی در مراسم «میراث مرتضی» سخنرانی کرد و گفت: هنر دارای سه رویکرد دولتی، مردمی و متعهد است؛ رویکرد متعهد هنر بر انسانیت تاکید دارد و شهید آوینی سردمدار این هنر بود.

وی که یکی از اعضای هسته اولیه جهاد سازندگی بود، به روایت خاطراتی از شهید آوینی پرداخت و ازجمله، بیان کرد: من به شهید آوینی گفتم سریال هایی مثل ارتش سری در دنیا ساخته می شود، شما نیز می توانید سریال سازی کنید. آوینی درحال نگارش سناریو و طرحی در این خصوص بودند که به شهات رسید.

افشار همچنین اظهار داشت: شهید آوینی با نریشن هایی که بر فیلم ها داشت، تاثیرات آن را بیشتر می کرد. این یک خلا در عرصه هنری امروز ماست. به نظرم عزیزانی که فیلم هایی از غزه و فلسطین می سازند به سبک آوینی تولید فیلم مستند کنند تا در سطح بین المللی و جهانی تاثیرگذار باشند.

گفتنی است، در پایان این مراسم، بهروز افخمی و اسماعیل براری به نقد و بررسی مستند «دهکده برزان» و سبک مستندسازی شهید آوینی پرداختند.

آغاز ساخت فیلمی از پدر موشکی ایران

تصویربرداری «بی پایان» که روایتی از شهید حسن طهرانی مقدم، پدر موشکی ایران است به تازگی آغاز شده است.

«بی پایان» به کارگردانی ساسان فلاح فر با نمایش یکی از مهم ترین مقاطع زندگی شهید حسن طهرانی مقدم مقابل دوربین رفت. در این فیلم حمید ابراهیمی نقش شهید طهرانی مقدم را ایفا می کند.

«بی پایان» اقتباسی آزاد از یک ماجرای واقعی در رابطه با یکی از پروژه های مهم سرلشکر شهید حسن طهرانی مقدم است. این فیلم داستانی، روایتی متفاوت از پدر علم موشکی ایران است که در محدوده محل شهادت او فیلمبرداری می شود.

«بی پایان» تولید مرکز هنری رسانه ای مدار است که به زودی در اخبار تکمیلی عوامل آن معرفی خواهند شد.

«بازی اختاپوس» روی آنتن تلویزیون

مجموعه مستند «بازی اختاپوس» با موضوع چگونگی شکل گیری رژیم صهیونیستی روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

به گزارش روابط عمومی موسسه اندیشه شهید آوینی، مجموعه مستند «بازی اختاپوس» که با نگاهی متفاوت به موضوع شکل گیری رژیم صهیونیستی و عملیات طوفان الاقصی پرداخته است، از دوشنبه- 27 فروردین ماه- از رسانه ملی پخش می شود.

این مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد فیاضی روایتی متفاوت از جنایت های رژیم صهیونیستی است که در 10 قسمت تولید شده و وحید رونقی روایت آن را برعهده دارد.

«بازی اختاپوس» محصول مشترک مستند سیما و موسسه اندیشه شهید آوینی است که هر شب ساعت 23 پخش و روز بعد ساعت 17 از شبکه یک سیما بازپخش می شود.

اکران مستند «قوی دل» در گروه هنر و تجربه

فیلم مستند «قوی دل» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به کارگردانی علی فراهانی صدر در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می شود.

مراسم رونمایی و نمایش ویژه فیلم مستند «قوی دل» عصر سه شنبه (28 فروردین) با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی چارسو برگزار و از فردای آن روز در سینما های منتخب این گروه در تهران و شهرستان ها به نمایش در خواهد آمد.

مستند «قوی دل» با تلفیق روایتی جدی و طنز، به بهانه بازخوانی یکی از پرونده های جنجالی قضائی کشور به بحث عدالتخواهی و ضرورت نظارت همگانی در سطح جامعه می پردازد.

«قوی دل» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.

از پاسخ قاطعانه مهرزاد دانش تا قدردانی از تحقق «وعده صادق»

در پی حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، واکنش های فرهنگی، هنری همچنان ادامه دارد.

مهرزاد دانش منتقد سینما در واکنش به توئیت یکی از نمایندگان مجلس آمریکا که ملت و کشور ایران را تروریست نامیده، با اشاره به تاریخ و تمدن چند هزار ساله ایران پاسخ او را داده است.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به توئیت شیلا جکسون لی که در حساب کاربری خود در فضای اجتماعی نوشته بود: «ایران یک ملت تروریست است. آن ها به تازگی یک حمله تروریستی نامتناسب علیه متحد ما اسرائیل انجام داده اند. جهان آزاد و ایالات متحده در برابر ملت تروریست و ظلم و ستمی که آن را ترویج می کند، خواهد ایستاد.»

مهرزاد دانش هم در پاسخ مستقیم به این نماینده برایش نوشته است: آیا ما یک ملت تروریست هستیم؟ احمق! نگاهی به تاریخ فقیر کشور خود که پر از نژادپرستی و کشتار بومیان، جنگ های داخلی طولانی و جنایات در ویتنام، هیروشیما و ناکازاکی است، بیندازید و سپس ملتی با تمدن شکوهمند 5000 ساله را تروریست خطاب کنید.

همچنین انجمن های نمایشی سراسر کشور، ضمن قدردانی از دلاورمردانی که در کشور، آرامش و امنیت را برقرار کرده اند، تحقق «وعده صادق» را نشان اقتدار ملی و قدرت بازدارندگی کشور دانستند.

به گزارش روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی، در متن تبریک و قدردانی که پس از عملیات مقتدرانه اخیر نیروهای امنیت کشور، توسط انجمن های هنرهای نمایشی سراسر کشور، صادر شده، آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم... إنا من المجرمین منتقمون .

بهارانه «وعده صادق» جان دل مسلمین داغدیده و کودکان مظلوم سرزمینی بود که سال هاست فریاد می زنند به خون خواهی و حق طلبی. عملیات «وعده صادق» نشان از اقتدار ایران اسلامی و قدرت بازدارندگی کشور در مقابل هر شیطنتی است که به خاک ارزشمند و منافع ملی ایران اسلامی چشم دوخته است و این وعده وعده ای است راستین، وعده ای که با اذن رهبر مسلمین جهان عملیاتی شده است.

خانواده بزرگ تئاتر ایران به ویژه انجمن های نمایشی ایران، ضمن حمایت از این پاسخ کوبنده و گرامیداشت یاد و خاطره سرداران شهید سلیمانی، زاهدی و مردان شجاعی که در حریم قدس شریف و برای آزادی فلسطین مظلوم گام در مسیر شهادت گذاردند، قدردان دلاورمردانی هستند که امنیت و آرامش امروز ایران سربلند، ارمغان درایت و شجاعت آنهاست.

بی شک این تنبیه مختصر، درس بزرگی است به کشورهایی که گاهی به جسارتی رجزی می خوانند برای مردم ایران و نمی دانند بزرگی این ملت ولایی را. رحمی نباید کرد بر این غاصبان وقتی کودک کشی فخر است در قاموس اسرائیل.»