آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۵
اقتصادی
۴

رسانه صهیونیستی آحارونوت: اقتصاد اسرائیل تحمل هزینه های جنگ جدید را ندارد

یک رسانه عبری زبان در گزارشی تشریح کرد که اقتصاد رژیم صهیونیستی تحمل هزینه های ورود به جنگ دیگری را ندارد.

به گزارش فارس، «جنگ با ایران و افزایش بودجه جنگی اسرائیل اثرات بسیار بدتری بر اقتصاد اسرائیل خواهد داشت و می تواند منجر به وضعیتی شود که در آن ما قادر به تامین مالی آن نباشیم» این را یک اقتصاددان ارشد سابق وزارت دارایی رژیم صهیونیستی بیان کرده است.

«یوئل نیو» در گفت وگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: افزایش هزینه های جنگ برای رویارویی با ایران مستلزم وام گرفتن بیشتر است و به دنبال آن هزینه های مربوط به نرخ بهره وام ها بسیار افزایش می یابد زیرا به تبع آن بدهی به سطوح بسیار زیادی افزایش می یابد و این برای اقتصاد اسرائیل بسیار خطرناک است.

وی افزود: چنین بار اضافی هزینه های جنگی در یک دوره زمانی طولانی می تواند به ظرفیت ها برای رشد اقتصادی ما آسیب جدی برساند. اگر واقعا صحبت از افزایش چشمگیر بودجه دفاعی چه در حال حاضر و چه در طول زمان است، باید سیاست های اقتصادی نیز متناسب با آن تغییر کند.

این کارشناس صهیونیست تاکید کرد: «بودجه اسرائیل، حتی بودجه اصلاح شده متناسب با شرایط جنگ، منعکس کننده تغییر قابل توجهی نیست تا بتوانیم این افزایش هزینه ها را تامین کنیم. همین حالا هم باید هزینه ها را در سایر اقلام کاهش دهیم و همچنین مالیات بیشتری وضع کنیم و از همه مهم تر باید برای افزایش پتانسیل رشد اقتصاد اسرائیل، یک فرآیند بسیار طولانی اصلاحات را در پیش بگیریم.

بزرگ ترین کسری بودجه صهیونیست ها در قرن جاری

مقام سابق وزارت دارایی اسرائیل با بیان اینکه این دست حملات ایران تاثیرات آشکاری بر هزینه های جنگ برای اسرائیل برجای می گذارد، گفت فقط در سال گذشته میلادی بودجه جنگی این رژیم به حدود 60 میلیارد شکل (حدود 16 میلیارد دلار) رسیده بود و اسرائیل دیگر تحمل هزینه های جنگی بیشتری را ندارد.

این اقتصاددان تاکید کرد هزینه های دفاعی تنها به سیستم گنبد آهنین محدود نمی شود، بلکه خروج هواپیماها برای حفاظت و رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین در خارج از حریم هوائی اسرائیل را شامل می شود. بنابراین اسرائیل در مقطع پیش رو به هواپیماهای بیشتری نیاز دارد و ما باید مقدار زیاد دیگری هواپیما را از ایالات متحده درخواست کنیم.

رسانه های رژیم صهیونیستی تاکید دارند، اقتصاد اسرائیل اساسا از پیامدهای ادامه جنگ در نوار غزه رنج می برد که از هفت اکتبر(15 مهرماه تاکنون) ادامه دارد و بودجه سال 2024 رژیم صهیونیستی کسری 6/6 درصدی تولید ناخالص داخلی را پیش بینی کرده که یکی از بزرگ ترین کسری بودجه های این رژیم در قرن جاری است.

اگر جنگ غزه طولانی تر شود یا تنش ها با ایران و حزب الله لبنان بدتر شود، ممکن است کسری بودجه نیز سنگین تر خواهد شد.

به نوشته آحارونوت، صرف نظر از هزینه های جنگی و دفاعی که بار سنگینی را بر کابینه نتانیاهو تحمیل کرده است. بازار سهام در اسرائیل و به خصوص سهام بخش فناوری و دفاع نیز تحت تاثیر حمله ایران و تبعات آن قرار گرفته است.

بخش فناوری پیشرفته یکی از بخش های محرک اقتصاد اسرائیل است که 16 درصد از کل کارگران اسرائیل در استخدام این بخش هستند. فناوری اسرائیل همچنین بیش از نیمی از صادرات این رژیم را تشکیل می دهد.

بر اساس داده های بانک مرکزی اسرائیل، این بخش همچنین یک سوم مالیات بر درآمد و حدود یک پنجم کل تولید اقتصادی اسرائیل را به خود اختصاص می دهد. ارتش اشغالگر اسرائیل تعداد زیادی از شرکت های فعال در این زمینه را در کنترل خود دارد.

عملیات طوفان الاقصی مقاومت در هفتم اکتبر و به تبع آن جنگ غزه ارکان بخش فناوری پیشرفته که سیستم های دفاعی اسرائیل نیز به آن وابسته است، به شدت متزلزل کرد بنابراین گسترده شدن تنش بین تهران و تل آویو می تواند ضربه سنگینی به این بخش حیاتی اقتصاد اسرائیل وارد کند.

فرار مجدد شرکت های هوائی از اسرائیل

«یووال آیزنبرگ»، مدیرعامل یک شرکت سرمایه گذاری در اسرائیل هم گفت: «برای ارزیابی عواقب نهائی اقدام ایران خیلی زود است، اما می توان از آنچه اتفاق افتاد، آموخت. دیروز به دنبال اعلام پایان عملیات ایران شاخص های بورس اسرائیل، وضعیت آسودگی سرمایه گذاران را منعکس کرد، زیرا واکنش بازار در مقایسه با آنچه در روز پس از عملیات هفتم اکتبر فلسطینیان(طوفان الاقصی) شاهد بود، بسیار ناچیز به نظر می رسید.

وی افزود: این در حالی است که در هشتم اکتبر گذشته شاخص بورس تل آویو هفت درصد کاهش یافت که نتیجه آن زیان های متوالی در روزهای بعد بود که به دنبال آن مقامات اسرائیل برای حمایت از بازار ورود کردند. در ماه اکتبر، شاخص سهام پیشرو 11 درصد کاهش یافت که بزرگ ترین زیان ماهانه در نزدیک به سه سال اخیر را به ثبت رسانده بود زیرا سهام های فهرست شده حدود 27 میلیارد دلار در آن ماه متحمل زیان شدند.

یکی از مقامات بانک سوئیسی Hyposwiss نیز در گفت وگو با یدیعوت آحارونوت تایید کرده است که در کوتاه مدت، حمله ایران میلیاردها دلار برای اقتصاد اسرائیل هزینه برداشت.

بنا به گزارش این روزنامه عبری زبان از جمله خسارت دیگر ناشی از یک شب حمله ایران به اسرائیل این است که بسیاری از شرکت های هواپیمایی بین المللی بار دیگر از دو روز پیش پروازهای خود را به سرزمین های اشغالی متوقف کرده و حتی حاضر به عبور از حریم هوائی این رژیم نشدند.

در حالی که تل آویو طی مدت اخیر تلاش کرده بود با اطمینان خاطر دادن به شرکت های هواپیمایی که به دنبال جنگ غزه از اسرائیل گریخته بودند آنها را به ازسرگیری پروازهایشان به این رژیم تشویق کند.