آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۶
اخبار کشور
۲

امیرعبداللهیان در گفت و گو با دبیرکل سازمان ملل متحد: به دلیل ناکارآمدی شورای امنیت دفاع مشروع و تنبیه رژیم صهیونیستی تنها گزینه ایران بود

وزیر امور خارجه در گفت وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: به دلیل ناکارآمدی شورای امنیت و عدم محکومیت حمله رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، در نتیجه تنها گزینه ای که در برابر ما باقی ماند، دفاع مشروع از خود و تنبیه رژیم صهیونیستی بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع نظامی رژیم متجاوز صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و حقوق بین الملل را تشریح کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجودی که قادر بود این عملیات را در شعاع گسترده تری انجام دهد، صرفا آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود.

وی ضمن تشکر از تلاش های دبیرکل در کمک به مردم فلسطین افزود: به دلیل ناکارآمدی شورای امنیت و عدم محکومیت حمله رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، در نتیجه تنها گزینه ای که در برابر ما باقی ماند، دفاع مشروع از خود و تنبیه رژیم صهیونیستی بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور یادآور شد: آیا 6 ماه جنگ و جنایت و نسل کشی رژیم اسرائیل کافی نیست و جامعه جهانی چه وقت برای پایان این نسل کشی و جنایات اقدام خواهد کرد؟

امیرعبداللهیان از رویکرد و تلاش های مثبت دبیرکل سازمان ملل برای توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمک های انسان دوستانه و دو بار بازدید میدانی ایشان از منطقه رفح قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد در تحقق امنیت پایدار منطقه استقبال می کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به عملیات جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اسرائیل، خواستار تداوم خویشتنداری از سوی طرف های درگیر در مناقشات منطقه شد.

آنتونی گوترش تاکید کرد: من بار دیگر هر گونه حمله و تعرض به اماکن دیپلماتیک را محکوم و تاکید کردم اماکن دیپلماتیک باید از مصونیت برخوردار باشند.

به گزارش ایرنا، وی با ابراز خرسندی از موضع جمهوری اسلایی ایران برای توقف عملیات بیشتر علیه رژیم صهیونیستی گفت: ما به اسرائیل نیز تاکید می کنیم اقدام تلافی جویانه ای انجام ندهد تا تنش ها در منطقه به نفع برقراری صلح و گسترش خشونت ها کاسته شود.

امیرعبداللهیان در گفت وگو با وزیر خارجه اندونزی:ریشه اصلی تنش و جنگ در منطقه رژیم اسرائیل است

همچنین، امیرعبداللهیان و خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی در تماس تلفنی آخرین تحولات منطقه و همچنین روند روابط دو جانبه تهران و جاکارتا را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از اندونزی در تلاش برای احقاق حقوق و کمک به فلسطین و همچنین رای منفی این کشور در شورای حقوق بشر به نفع ایران، از وزیر امور خارجه این کشور جهت سفر به تهران دعوت کرد.

وی از موضع جاکارتا در محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران در دمشق قدردانی کرد و همتای خود را در جریان آخرین تحولات منطقه و به ویژه دفاع مشروع نیروهای مسلح ایران قرار داد.

امیرعبداللهیان ضمن بیان این که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین بین الملل علیه تجاوز رژیم صهیونیستی اقدام کرده، خاطر نشان کرد که ریشه اصلی تنش و جنگ در منطقه رژیم اسرائیل است.

وی تاکید کرد: ما هرگز به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم و جمهوری اسلامی ایران همواره بخش مهمی از ثبات و امنیت پایدار در منطقه باقی می ماند.

وزیر خارجه اندونزی نیز در این گفت وگو ضمن تشکر از دکتر امیرعبداللهیان به خاطر بیان دیدگاه ها و تشریح مواضع کشورمان، خواستار ادامه مشورت، همکاری و تعامل با ایران درخصوص مسئله فلسطین شد و عنوان کرد که ما در بیانیه خود تاکید کرده ایم که نباید حوادث و اتفاقاتی که در غزه رخ می دهد را فراموش کنیم و آرمان فلسطین باید زنده نگه داشته شود.

طرفین برخی موضوعات دوجانبه نیز را مورد توجه و رایزنی قرار دادند.

امیرعبداللهیان در گفت وگوی تلفنی با وزیر خارجه چین: حمله به سفارت ایران در دمشق ناقض قواعد بین المللی است

خبر دیگر اینکه، امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین طی گفت وگوی تلفنی، آخرین تحولات منطقه و روند توسعه و گسترش روابط دوجانبه تهران و پکن را مورد تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان همتای چینی خود را در جریان تلاش های دیپلماتیک و اقدام مشروع نیروهای مسلح ایران در قبال گستاخی رژیم اسرائیل و هدف قرار دادن سفارت کشورمان در دمشق قرار داد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به روشنی به کاخ سفید هشدار داده ایم در صورت ماجراجویی رژیم صهیونیستی در تکرار تجاوزات تروریستی علیه منافع و امنیت ایران، پاسخ و اقدام بعدی تهران قاطع، فوری و گسترده خواهد بود.

وزیر امور خارجه چین نیز در این گفت وگوی تلفنی با تشریح مواضع کشورش در قبال تحولات منطقه، گفت: چین به شدت حمله به سفارت ایران در دمشق را محکوم کرده و آن را مخالف و ناقض اصول و قواعد بین المللی می داند.

وانگ یی افزود: در شورای امنیت هم از مطالبات عادلانه جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت کرده ایم، هر چند در این مسیر شاهد مانع تراشی های دولت آمریکا و اعمال استانداردهای دوگانه کشورهای غربی عضو شورای امنیت در محکومیت اقدامات رژیم اسرائیل بوده ایم.

وزیر امور خارجه چین یادآور شد، در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود مواضع اصولی طرف ایرانی را به اطلاع وی رسانده است و همواره بر برقراری صلح در منطقه و برقراری آتش بس در غزه تاکید کرده است.

وانگ یی تاکید کرد: چین و جمهوری اسلامی ایران از شرکای راهبردی هستند و پکن در همه زمینه ها برای مواضع و جایگاه ایران اهمیت بالایی قائل است.

امیر عبداللهیان در تماس تلفنی با وزیر خارجه عمان: اجازه نمی دهیم رژیم صهیونیستی آرامش و ثبات منطقه را برهم بزند

امیرعبداللهیان علاوه بر اینها در تماس تلفنی با بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان آخرین مواضع و دیدگاه های کشورمان را در مورد روند تحولات در منطقه به خصوص بعد از عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف نظامی تجاوزگر رژیم صهیونیستی و در راستای دفاع مشروع و تنبیه این رژیم، همچنین تحرکات کشورمان در عرصه های سیاسی و حقوقی و بین المللی را تشریح کرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات کشورهای همسایه و دوست در منطقه را ثبات و امنیت خود می داند و اجازه نمی دهد که رژیم صهیونیستی با ماجراجویی فضای آرامش و ثبات در منطقه را بر هم بزند.

وزیر خارجه سلطنت عمان نیز در این گفت وگوی تلفنی، با محکومیت تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه به خصوص علیه مردم فلسطین، ضرورت هماهنگی و مشورت نزدیک بین کشورهای منطقه برای عبور از شرایط حساس کنونی و تامین ثبات و امنیت پایدار در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان همچنین با مرور آخرین وضعیت انسانی در نوار غزه، بر ضرورت تداوم و تقویت تلاش های دو کشور به همراه سایر کشورهای موثر اسلامی و عربی در عرصه بین المللی برای پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی، برقراری آتش بس فوری و ارسال کمک های انسانی برای مردم غزه تاکید کردند.

امیرعبداللهیان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تحولات منطقه را بررسی کردند

امیرعبداللهیان همچنین در گفت وگوی تلفنی با حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با اشاره به وضعیت وخیم جاری در فلسطین اشغالی و نوار غزه در نتیجه تداوم جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، خواستار اقدام قاطع جامعه بین المللی و به ویژه سازمان همکاری اسلامی و کشورهای عضو در مقابله با این رژیم و توقف جنایات آن شد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این گفت وگو اقدام رژیم صهیونیستی علیه سفارت ایران در دمشق را محکوم کرد و ابراز امیدواری نمود با توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی زمینه ثبات و آرامش در منطقه فراهم گردد.

وی همچنین کمک به برقراری آتش بس پایدار و تسهیل ارسال کمک های بشردوستانه برای مردم فلسطین و غزه در شرایط جاری را حیاتی دانست و بر تداوم تلاش ها و تبادل نظر در این زمینه تاکید کرد.