آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۶
جامعه
۱۰

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور به کیهان خبر داد : راه اندازی سامانه الکترونیکی برای ثبت تخلف مراکز روانشناسی تا پایان بهار امسال

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از راه اندازی سامانه ای الکترونیکی برای نظارت بر فعالیت مراکز روانشناسی تا پایان بهار همزمان با نظارت تصادفی بازرسان سازمان نظام روانشناسی خبر داد.

به گزارش کیهان، نشست خبری رئیس سازمان نظام روانشناسی برای تبیین اقدامات سال 1402 این سازمان، روز گذشته برگزار شد. علی فتحی آشتیانی در این نشست، اظهار داشت: سازمان نظام روانشناسی امسال وارد بیست ویکمین سال فعالیت خود شده است. در 7 ماهی که فرصت خدمت به پنجمین شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره داده شد، اقدامات زیادی که باید در سال های قبل انجام می شد را انجام دادیم.

فتحی آشتیانی ادامه داد: در 20 سال گذشته 8هزار و 755 پروانه فعالیت برای روانشناسان صادر شده بود، امسال نیز با برگزاری آزمون صلاحیت حرفه ای در سال گذشته و قبولی 8هزار و 41 نفر در این آزمون، با توجه به مصاحبه عمومی و سلامت روانی در اردیبهشت ماه، هزاران متقاضی پروانه خود را دریافت می کنند، بدین ترتیب عقب ماندگی های 20 سال گذشته را جبران کردیم.

وی درباره مفاد مصاحبه عمومی پذیرفته شدگان آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان گفت: این مصاحبه دارای مفاد شخصیتی، ارزیابی شایستگی های عمومی، کار با مراجعان، میزان آرامش، تسلط بر محیط، میزان خردمندی، استدلال منطقی و پوشش متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، جنسیت و حرفه روانشناسی است و ثبت نام ها در حال انجام است و اساتید متبحر در 31 استان کشور این صلاحیت ها را بررسی می کنند.

دو گرایش روانشناسی تحت پوشش بیمه سلامت

رئیس سازمان نظام روانشناسی در رابطه با وضعیت تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره و مساعدت بیمه ها نیز بیان داشت: در ارتباط با وزیر بهداشت، سعی کردیم بیمه شامل حال 16 گرایش روانشناسی و مشاوره شود اما فعلا دو گرایش بالینی و سلامت تحت پوشش 70درصدی بیمه سلامت قرار گرفته اند. امیدواریم همه جامعه ما مشمول خدمات روانشناختی شوند، چرا که همه خانواده ها امکان پرداخت هزینه های خدمات روانشناسی را ندارند.

فتحی آشتیانی افزود: روز دوشنبه تعرفه های روانشناسی توسط دولت اعلام شد که در بخش خصوصی 321هزار تومان برای مقطع کارشناسی ارشد و 378هزار تومان برای مقطع دکترا تعیین شده است . اگرچه این تعرفه ها 40درصد بیشتر از سال گذشته هستند، اما هنوز هم جوابگوی نیاز جامعه روانشناسی نیست و از طرفی بیمه ها نیز باید در این زمینه مساعدت کنند.

روش جدید ثبت تخلف مراکز روانشناسی به صورت الکترونیکی

وی در پاسخ به سوال کیهان مبنی بر نحوه نظارت بر مراکز روانشناسی که تعرفه های بیشتری از مراجعین دریافت می کنند، به چه صورت است، اظهار داشت: نظارت بر فعالیت مراکز روانشناسی به دو صورت انجام می شود؛ یکی به صورت تصادفی و مراجعه بازرسان به مراکز و دیگری کمک گرفتن از مراجعین که در این راستا بستری تا پایان بهار امسال راه اندازی می شود تا از طریق آن، نظارت پسینی الکترونیکی از مراکز روانشناسی و مشاوره انجام شود. نظارت الکترونیکی به این صورت است که وقتی یک مراجعه کننده کدملی خود را به مرکز روانشناسی ارائه می کند، پیامکی از طرف سازمان نظام برایش ارسال می شود که رضایت وی از نظر کیفیت و تخلف احتمالی به واسطه آن را ثبت کند.

توقف اعتراضی فعالیت

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پایان اعلام کرد: باتوجه به اتفاقات زیادی که طی این چند ماه سپری شد، به ویژه از زمانی که حکم بدوی دیوان عدالت اداری ابلاغ شد و از آن زمان در وضعیت ابهام قرار داشت، علی رغم اینکه هیچ کدام از اقدامات را متوقف نکردیم، شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصمیم گرفته است تا از امروز کار خود را متوقف کند و از این به بعد قوای سه گانه باید برای ادامه فعالیت این سازمان تصمیم بگیرند، چرا که این وضعیت ما را در بلاتکلیفی قرار داده است. ضمنا فعالیت سایر اجزای سازمان به هیچ عنوان متوقف نخواهد شد و معاونین سازمان کار خود را ادامه می دهند.