آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۶۷۴۳
پایداری
۱۴

29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی فرصت مناسبی است برای یاد کرد چند شهید شاخص

تا پای جان برای ایران

میثم رشیدی مهرآبادی

اشاره: انتخاب چند چهره شاخص از میان شهدای ارتش جمهوری اسلامی کار سختی است. به کارنامه هر کدام شان که نگاه می کنی، انبوهی از رشادت و حرف های ناگفته باقی است. حق شهدای مظلوم ارتش به خاطر سختگیری های نظامی در حفظ اسناد و مدارک محرمانه، چه در دوران جنگ تحمیلی و چه پس از آن، ادا نشد و شناخت ما از این بزرگواران اندک است.

روز ارتش را بهانه کردیم برای یادکردی از هفت فرمانده و شهید ساخص ارتش ؛ یکفرمانده از نیروی زمینی، دو فرمانده از نیروی هوایی و یک فرمانده از نیروی دریایی. روح شان با ائمه اطهار(ع) قرین باد.

1- شهید سپهبد علی صیاد شیرازی

شاید هیچ شهیدی به اندازه سپهبد علی صیاد شیرازی در بین شهدای ارتش، معروف و مشهور نباشد. او بعد از انقلاب اسلامی ایران و در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نقش موثری ایفا کرده و فرماندهی عملیات های پیروزمندانه ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس در جنگ تحمیلی را به عهده داشت.علی صیاد شیرازی سمت های فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ، عضو شورای عالی دفاع ملی، معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را به عهده داشت. در مهرماه 1360 به پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع، از سوی امام خمینی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد و در این سمت، فرماندهی نیروهای ارتش اسلام را در عملیات های پیروزمندانه ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس به عهده داشت.در سال 1365شمسی به نمایندگی حضرت امام در شورای عالی دفاع منصوب شد و هرجا که لازم بود وارد میدان مستقیم جنگ می شد. پس از رحلت امام و تشکیل ستاد کل فرماندهی کل قوا به درخواست رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری به سمت «معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح» منصوب شد. او در 21 فروردین سال 1378 شمسی به دست منافقین، مقابل منزل اش، ترور شده و به شهادت رسید.

2- شهید حسن آبشناسان

شهید سرلشگر حسن آبشناسان در اردیبهشت 1315خورشیدی در خانواده ای مذهبی و در یکی از محله های تهران چشم به جهان گشود. او پس از اخذ مدرک متوسطه به دانشکده افسری راه یافت و با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شد. آبشناسان در نخستین دوره رنجر که در مرکز پیاده شیراز تشکیل شد، شرکت کرد و تا 1356خورشیدی دوره های عالی ستاد و فرماندهی و دوره های چتربازی و تکاوری را در داخل و خارج از کشور گذراند. با آغاز حمله تجاوزکارانه ارتش بعثی عراق به میهن اسلامی در 30 شهریور1359 خورشیدی، شهید آبشناسان با اصرار زیاد تقاضای حضور در جبهه های دفاع مقدس را داشت و در نخستین روزهای جنگ خود را به قرارگاه مقدم جنوب معرفی کرد و دوشادوش رزمندگان دلیر وحماسه ساز به مقابله با دشمن بعثی پرداخت. آبشناسان در محورهای مختلف استان خوزستان،عشایرمنطقه دشت عباس وچگری رامسلح کرد وبه جوانان آنها آموزش های لازم نظامی می داد. او همراه دیگر نیروهای مردمی به ویژه بسیجیان به جنگ نامنظم در دشت عباس می پرداخت. سرانجام روح بزرگ و الهی حسن آبشناسان روز هشتم مهر1364در عملیات قادر ودرمنطقه سرسول کلاشین شمال عراق با ترکش توپ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

3- شهید عباس بابایی

عباس بابایی درسال 1329 در شهرستان قزوین متولد شد و پس از گذراندن مدارج اولیه تحصیل در این شهر در فروردین ماه سال 1348 به نیروی ارتش پیوست و در اواخرسال1351 با درجه ستوان دومی از دانشکده افسری خلبانی نیروی هوایی فارغ التحصیل شد. وی با دختردایی اش «ملیحه حکمت» 4شهریور1354ازدواج کردوصاحب دختری به نام «سلما» ودو پسر به نام های «محمد» و «حسین» شد. سرلشگر عباس بابائی به هنگام شهادت37سال داشت وازخود سه فرزند به یادگار گذاشته است. درهشتم اردیبهشت ماه 1366 به علت لیاقت و رشادت ها و سرکوب و دفع تجاوزات دشمنان انقلاب اسلامی، به درجه سرتیپی مفتخر شد. در پانزدهم مردادماه 1366روز عید قربان با یک هواپیمای دو کابینه«اف -5» در تبریز به اتفاق سرهنگ خلبان علی محمد نادری عهده دار انجام آخرین ماموریت پروازی خود شد. پس از بمباران مواضع دشمن و انجام ماموریت، خود را برای رسیدن به عید قربان آماده کرد. باید به سرعت برای مهمانی و عید قربانی کردن نفس برمی گشت. هواپیما غرش کنان همچون صاعقه هوا را می شکافت و پیش می رفت. ناگهان صدای اصابت گلوله فضا را متحول کرد. هواپیما مورد اصابت گلوله های تیربار ضد هوایی قرار گرفته و گلوله حنجره شهید بابائی را پاره کرده است و وی در روز عید قربان در سن 37 سالگی ذبیح الله شد.

4- شهید محمدابراهیم همتی

شهید دریادار همتی، فرزند عباسعلی چهاردهم فروردین سال 1329درخانواده ای متدین و مذهبی و دوستدار اهل بیت (ع) و در عین حال ساده و بی آلایش در محله کدیور سمنان به دنیا آمد. این شهید بزرگوار از شش سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و در خرداد سال 1348 در رشته ریاضی از دبیرستان رودکی موفق به اخذ دیپلم شد و در همان سال، در رشته مهندسی دانشگاه تهران قبول شد. شهید همتی به دلیل عشق و علاقه وافری که به خدمت در نیروی دریایی و دریا داشت از تحصیل در رشته مهندسی انصراف داد و بعد از قبولی در آزمون ورودی، وارد نیروی دریایی ارتش شد. وی به دلیل هوش و استعداد سرشارش، زمانی که به منظور طی کردن دوره های ناوبری و فرماندهی کشتی به آلمان اعزام شد، در مدت دو ماه آموزش، زبان آلمانی را فراگرفت. وی پس از اتمام دوره های تخصصی ناوبری و فرماندهی کشتی که در آلمان به سر آمد، به ایران بازگشت و در منطقه دوم دریایی بوشهر مشغول به خدمت شد.