آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۱۰۸۴۱
سیاسی
۳

محمد اسلامی ،رئیس سازمان انرژی اتمی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم

وزرا و مسئولان ارشد دولت با حضور در حیاط دولت و جمع اهالی رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی در رابطه با عضویت ایران در ایکوموس گفت: ایکوموس شورای بین المللی محوطه ها و بناهای تاریخی است. اخبار کذبی که شایع شد که ایران از ایکوموس و ایکوم خارج شده است تکذیب می شود. در دولت مردمی فعالیت های مرتبط با میراث فرهنگی به مراتب گسترده تر از گذشته ادامه داشته است. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و از سال ها قبل به دلیل ماهیت غیر دولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می شود. به گزارش فارس، ضرغامی ادامه داد: بنابراین تنقیح جدیدی که درمورد قوانین انجام شد و این اتفاقی که سال ها انجام شده بود و این حق عضویت که در واقع بخش حقیقی و خصوصی پرداخت می کرد، هیچ ربطی به ادامه و عدم همکاری ما با این دو مجموعه ندارد و فعالیت ما بیشتر از گذشته با این دو مجموع ادامه خواهد یافت.وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی گفت: 30 فروردین روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی است که این روز را به فعالین فرهنگی تبریک می گویم روز گذشته جلسه کارشناسی خوبی در این زمینه برگزار شد و از هنرمندان و نخبگان و فعالان این حوزه تقدیر صورت گرفت.ضرغامی در رابطه با آمار اقامت در هتل ها گفت: از 24 اسفند سال گذشته تا 24 فروردین 1403 حدود 63 میلیون و 647 هزار نفر اقامت شب داشته ایم که نسبت به سال گذشته 5.19 درصد رشد داشته است .

توقع داشتیم این آمار یک مقدار کمتر باشد و رشد کمتر باشد ولی مردم علاقه خاصی به گردشگری دارند.وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی در رابطه با صیانت از آمار گفت: از آمار مثل ناموس خودمان دفاع می کنیم برعکس برخی ها ممکن است آمارها را تا دو برابر اعلام کنند. خراسان، مازندران، هرمزگان، گیلان، فارس و تهران در رتبه های اول تا 6 اقامت رسمی در ایام نوروز قرار دارند.ضرغامی در رابطه با هدایت مردم به سمت گردشگاه های رسمی گفت: سیاست وزارت میراث گردشگری هدایت مردم به سمت گردشگاه های رسمی است خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به ترتیب بیشترین اقامت رسمی را داشته اند.وی افزود: از نظر اقامتگاه های غیر رسمی استان های مازندران، گیلان، خراسان رضوی در رتبه های بالاتر قرار دارند.روستای سهیلی در قشم اولین مقام در اقامت مردم را داشته است همچنین جواهرده رامسر در جایگاه بعدی قرار دارد.وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با رشد میزان گردشگران خارجی گفت: برخی رسانه ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش یافته است این در حالیست که هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است؛ در سال 1402 نسبت به سال 1401 میزان گردشگران خارجی به 6 میلیون و 380 هزار نفر یعنی بیش از 50/8 درصد افزایش یافته است.

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان روز چهارشنبه 29 فروردین در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: در حاشیه نشست هیئت دولت صنایع دستی متولی خاص خودش را دارد اما ما برای اشتغال هم بحث تعاونی ها را داریم و هم بحث صنایع دستی را و تا جایی که بتوانیم از آن حمایت می کنیم. مسائل زنان را در تسهیلات و مجوز های آنان و در بازارچه های فروش حمایت می کنیم.یکی از اعتباراتی که برای استان ها تصویب می شود مسئله بازارچه و مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار است.خزعلی در رابطه با ثبت نام مادر در کارت های ملی گفت: با توجه به اینکه کارت های ملی منسوخ خواهدشد و فقط کد ملی در کارت های جدید خواهد خورد، آوردن نام مادر و پدر در کارت ها موضوعیت ندارد.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تخصیص ارز حجاج اتفاق افتاده است و حاجیان که قریب به 90 هزار نفر هستند و از اواخر اردیبهشت ماه اعزام آن ها شروع خواهد شد، بدون مشکل با ارز مبادله ای این اعزام ها صورت خواهد گرفت.وی همچنین با اشاره به وضعیت سند ملی سبک پوشش اسلامی_ ایرانی، گفت: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی-ایرانی را داشتیم که یک مطالبه چندساله بود.

وی افزود: متاسفانه در افکار عمومی و ادبیات عمومی بحث این است که اسناد عمدتا نوشته اما اجرایی نمی شود؛ ویژگی این سند، قابلیت اجرایی شدن آن است. اسماعیلی تاکید کرد: ما اسنادی را می نویسیم که از همان زمان ابلاغ، قابلیت اجرا داشته باشد و نتایجش را همه مردم در حوزه های مرتبط مشاهده کنند.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: با توجه به هماهنگی خوبی که با سازمان برنامه و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داشتیم مقرر شد، برنامه پیشنهادی وزارت فرهنگ در موضوع تخصیص یارانه فرهنگی برای نمایشگاه کتاب امسال با ابعاد بسیار گسترده تری نسبت به سال های گذشته انجام شود.وی تصریح کرد: سال ها است که در وزارت فرهنگ برای دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه، یارانه خرید کتاب تخصیص می یابد، اما امسال با برنامه ریزی انجام شده این طرح را توسعه خواهیم داد و مناطق محروم در این طرح دیده می شود؛ با استفاده از سامانه های فروش برخط که در اختیارمان قرار گرفته تحول مهم برای برقراری عدالت فرهنگ صورت گرفته است.اسماعیلی خبر داد: این امکان در خرید برخط فراهم شده که همزمان با تهران، همه نقاط کشور، شهرها و روستاها در طول 10 دقیقه می توانند وارد سامانه شوند و کتاب مورد نظر خود را خرید کنند و کتاب ها به صورت رایگان درب منزل آنها تحویل داده شود. وی افزود: هر شهروند ایرانی اگر در دورترین نقطه در سرخس، چابهار، خرمشهر و جزیره قشم کتابی را خریداری کند، به صورت رایگان درب منزل آنها تحویل داده می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عملیات «وعده صادق» گفت: این پاسخ ایران مایه مباهات همه آزادگان و مستضعفان جهان شد و شکوه، عظمت و قدرت فرزندان انقلاب اسلامی را به رخ همگان کشید.وی با تبریک این عملیات به مردم ایران اسلامی اظهار داشت: از همه بزرگوارانی که در این مسیر تلاش و جهاد کردند، تشکر می کنم و به روح شهدای حادثه تروریستی حمله رژیم صهیونیستی به محل کنسول گری ایران در دمشق درود و سلام می فرستم.اسماعیلی در ادامه بیان داشت: کار مهمی را در شورای فرهنگی عمومی انجام دادیم و برای اولین بار حوزه اقتصاد را برای پیشرفت اقتصادی با پیوست فرهنگی توام کردیم. پیوست فرهنگی بسیار خوبی تدوین شده برای اینکه در حوزه اقتصاد پیشرفت های اقتصادی همه الزامات و ملاحظات فرهنگی دیده شود، ان شاء الله بزودی این طرح را منتشر می کنیم.وی افزود: سال گذشته کار پیش تولید تعدادی از فیلم ها آغاز شده، انعقاد قرارداد 6 کار را از زمستان سال گذشته آغاز شده است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: همکاران من در سازمان سینمایی و بنیاد فارابی نیز پیگیر هستند تا در سایر حوزه های تولید فیلم، این موضوع را هم در دستور کار خود قرار دهند؛ من بسیار امیدوارم هستم که در جشنواره فجر 43، چند فیلم بسیار خوب از موضوع غزه، فلسطین و عملیات غرور آفرین طوفان الاقصی و همه حماسه های که در این مدت اخیر رخ داده در پرده نقره ای سینما به تصویر درآید.

زارع پور، وزیر ارتباطات در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: از جمله کارهای مشترک ما و دستگاه های اجرایی در سال گذشته، هوشمندسازی خدمات بود؛ پارسال پنجره واحد دانشگاه ها فعال شد که 260 دانشگاه به آن متصل شدند و این کار در ارزیابی اتحادیه بین المللی مخابرات منتخب شد که مایه افتخار است.وزیر ارتباطات در رابطه با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تصریح کرد: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم سال قبل از آن در این اتحادیه مورد تقدیر قرار گرفته بود. امسال مسیر هوشمندسازی دولت را دنبال خواهیم کرد و سال گذشته 70 درصد خدمات دولت از طریق پنجره داده می شد و 12 درصد از آن هوشمند بوده و تلاش می کنیم امسال این میزان به 30 درصد برسد.وزیر ارتباطات در خصوص افزایش سرعت اینترنت گفت: امسال ان شاء الله نسبت به سال قبل به میزان 50 درصد به سرعت اینترنت تا پایان سال اضافه خواهد شد و داشبوردی نیز تهیه شده است که مردم می توانند در آن از وضعیت سرعت اینترنت مکشور با خبر شوند.

زارع پور در رابطه با آمادگی کشور در رابطه با پرتاب ماهواره ها اظهار داشت: ماهواره های متعددی در حال ساخت و ماهواره هایی آماده پرتاب داریم. سعی می کنیم ماهواره های متعددی را به شکل سنجشی داشته باشیم؛ یعنی چند ماهواره تصویربرداری در فضای کشور وجود داشته باشد.وزیر ارتباطات در رابطه با تولید تلفن همراه گفت: تولید گوشی با وزارت صمت است.برای تولید گوشی ایرانی یک برنامه ای را با دوستان در وزارت صمت دنبال می کنیم.وزیر ارتباطات گفت: سیاست ما در وزارت ارتباطات این است که اولویت اپراتورها توسعه شبکه باشد. اگر اپراتورهای تلفن همراه پولی دارند باید نخست به این بخش (توسعه شبکه) اختصاص دهند.وی افزود: من نه خریدارم نه فروشنده که بخواهم خرید دیجی کالا از سوی همراه اول را تایید یا تکذیب کنم.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه سال گذشته در تعامل وزارت علوم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پنجره واحد برای دانشگاه ها راه اندازی شد که تا کنون بیش از 260 دانشگاه عضو آن شده اند، اظهار کرد: این اقدام مشترک در ارزیابی اتحادیه بین المللی مخابرات به عنوان یکی از طرح های برتر انتخاب شد که مایه خوشحالی و افتخار است.وزیر ارتباطات در رابطه با یک شرکت تقلبی با نام نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است ولی در حوزه کاری ما نیست و وزارت صمت باید اظهارنظر بکند.موضوع یک بحث اختلافی است و شکایتی هم صورت گرفته و در دادگاه در حال بررسی است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران ، گفت: امسال واردات واگن های مترو از چین انجام خواهد شد و در مدت چهار سال واردات به اتمام می رسد.وی همچنین با اشاره به خصوصی سازی فروشگاه شهروند، گفت: فروشگاه شهروند برای خصوصی سازی در بورس عرضه می شود.شهردار تهران تاکید کرد: سال گذشته 60 دستگاه پله برقی تولید داخل برای مترو خریداری و نصب آنها آغاز شده است.

شهردار تهران همچنین طی سخنانی در پاسخ به سوالی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و اینکه این امر در تهران به دلیل حضور تعداد قابل توجهی از داوطلبان در این مرحله اهمیت خاصی دارد،گفت: موضع شهرداری تهران در انتخابات موضع پشتیبانی است.وی افزود: در شهرداری هم در دور اول انتخابات از دستگاه های اجرایی و نظارتی به اقتضای ظرفیت ها و توانمان پشتیبانی کردیم و هم در دور دوم انتخابات مجلس این وظیفه را داریم. زاکانی تاکید کرد: ظرفیت های خودمان را برای حضور فعال در دور اول به کار گرفتیم و قطعا در دور دوم انتخابات هم این کار را خواهیم کرد. سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تصمیم ما برای طرح ویژه کالا برگ الکترونیکی، طرح فجرانه بود که برای سه ماه تصیم گیری شد و به دنبال آن، منابع اش تامین و اجرایی گردید.وی تصریح کرد: در رابطه با تداوم این طرح، نیاز به تصمیم گیری مجدد است. امروز نیز در هیئت دولت مطرح و مقرر شد که آقای دکتر مخبر محوریت کار را در اختیار داشته باشند و آن را پیگیری کنند.وزیر کار ادامه داد: امیدواریم که با رفع موانعی که وجود داشته، بتوانیم آن را تداوم بدهیم. اما هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.مرتضوی در توضیح میزان استقبال مردم از طرح کالا برگ الکترونیکی در سه مرحله آن گفت: استقبال خوبی از کالابرگ الکترونیکی، خصوصا در میان دهک های پایین صورت گرفته که بالای 90 درصد است و در مرحله سوم این طرح نیز پیش بینی می کنیم حدود 95 درصد استقبال شود.

وی درخصوص تعطیلی پنج شنبه ها و تغییر ساعت کار بیان کرد: تعطیلی پنج شنبه ها و تغییر ساعت کار، نیاز به قانون دارد و هرچه قانونگذار تصویب کرده و ابلاغ کند، ضمانت اجرا خواهد داشت. هر آنچه که مجلس تصویب و ابلاغ کند ما حتما اجرا خواهیم کرد.در پایان، وزیر کار در توضیح لایحه ای که برای واگذاری تعیین دستمزدها به مجلس پیگیری می شود، گفت: این لایحه در حوزه کارشناسی است و همکاران ما در حال انجام کار کارشناسی بر روی آن هستند. من فکر می کنم که مراحل پایانی اش را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی می کند و پس از اتمام، تقدیم هیئت دولت خواهیم کرد. در صورت تصویب این لایحه در هیئت دولت، تسلیم مجلس محترم شورای اسلامی خواهد شد.سپهر خلجی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره انتشار شایعاتی از تغییر در تیم اقتصادی دولت، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در اقتصاد رقم خورده و رشد اقتصادی افزایش یافته است. کاهش بیکاری را داشتیم، کنترل و کاهش حجم نقدینگی را تجربه کردیم که همه محصول تلاش های تیم اقتصادی دولت است.وی تصریح کرد: شاید برخی چندان دوست ندارند این اتفاقات رخ دهد و شایعاتی می سازند اما قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود. همه به وظایف خود عمل می کنند. علی بهادری جهرمی گفت: با رای هیئت دولت، تعرفه واردات و صادرات کلیه کالاها به تصویب رسید و بزودی ابلاغ خواهد شد. سعی شد در این تعرفه ها، جهت گیری در حمایت از کنترل قیمت اقلام مورد مصرف مردم و حمایت از تولید داخل باشد.بهادری جهرمی در رابطه با مالیات بر ارزش افزده و حقوق گمرکی گفت: با تصویب هیئت وزیران هم مالیات بر ارزش افزوده که 10 درصد است و هم حقوق گمرکی که 4 درصد است برای اقلام کالاهای اساسی، دارو، مواد اولیه تامین دارو، نهاده های دامی و کشاورزی و ملزومات مصرفی پزشکی به یک درصد کاهش می یابد.جهرمی در رابطه با تسریع اجرای تکالیف بودجه امسال گفت: هم چنین برای تسریع اجرای تکالیف و بودجه امسال و تحقق شعار سال، ضوابط اجرایی بودجه به تصویب هیئت وزیران رسید.وی افزود: دولت برای حمایت از تامین کالاهای اساسی مالیات بر ارزش افزوده و هم چنین حقوق گمرکی کالاهای اساسی، اقلام دارویی، مواد اولیه تامین دارو و نهاده های دامی را به یک درصد کاهش داد و این کاهش از ابتدای فروردین اعمال خواهد شد.سخنگوی دولت در رابطه با بارش های سنگین استان های جنوبی گفت: به دلیل بارش سنگین و سیلابی که در جنوب داریم، گزارشی ارائه و تصمیماتی برای مدیریت بحران اتخاذ شد.بهادری جهرمی در مورد ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی گفت: نظارت موثر بر بازار ،جلوگیری از افزایش قیمت ها و نظارت پذیر کردن بازار مستلزم تمرکز در حوزه نظارت بر بازار است ما بارها این را مطرح کردیم و نگاه دولت این بوده است.