آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۱
سیاسی
۲
دولت

«ایران» از روز پر خبر حیاط دولت گزارش می دهد : از تکذیب تغییر در تیم اقتصادی دولت تا آماده پرتاب بودن ماهواره های سنجشی

به دلیل حضور رئیس جمهور در مراسم رژه روز ارتش، جلسه روز گذشته هیات وزیران به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. در پایان این جلسه، اعضای دولت آخرین تحولات حوزه های کاری خود را با خبرنگاران در میان گذاشتند. گزارش این رویداد هفتگی را می خوانید.

خلجی: تیم اقتصادی دولت بدون تغییر می ماند

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، تغییر در تیم اقتصادی دولت را رد کرد و گفت: شاید کسانی دوست ندارند تیم اقتصادی دولت دستاوردهایی چون رشد اقتصادی یا کاهش تورم را دنبال کند. سپهر خلجی با بیان اینکه افزایش رشد اقتصادی، کنترل و کاهش حجم نقدینگی محصول تلاش ها و همکاری تیم اقتصادی دولت بود که به طور منسجم انجام شد، افزود: حتی تورم هم مهار شد و به اندازه یک واحد کاهش یافت. البته هدفگذاری دولت کاهش بیشتر تورم است. خلجی اظهارکرد: همه این موارد محصول تلاش تیم مشترک و هماهنگ اقتصادی دولت است، از این رو شاید بعضی ها خیلی دوست ندارند این اتفاق بیفتد و شایعه ایجاد می کنند، درحالی که قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت انجام گیرد.

زارع پور: ماهواره های متعدد سنجشی آماده پرتاب است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با بیان اینکه ماهواره های متعددی در حال ساخت و ماهواره هایی هم آماده پرتاب داریم، گفت: درحال طراحی و ساخت ماهواره های متعدد سنجشی هستیم تا بتوانیم در فضا ماهواره تصویربرداری داشته باشیم که یکی از آنها پارس یک است. عیسی زارع پور با اشاره به اینکه به دلیل سرعت زیاد ماهواره ها در

لایهLEO زمین، این ماهواره ها در طول روز چند بار از آسمان کشور عبور می کنند، اضافه کرد: اگر تعداد ماهواره ها بیشتر باشد دسترسی ما به داده های ماهواره ای و اطلاعات آنها بیشتر خواهد شد. در این رابطه 6-5 کشور دنیا به سمت منظومه سازی رفته اند که دانشمندان ما نیز به این دانش دست پیدا کرده اند. وزیر ارتباطات ضمن ابراز امیدواری برای برداشتن نخستین گام ها در حوزه ماهواره های مخابراتی و سنجشی، اعلام کرد که اکنون منظومه شهید سلیمانی از سوی بخش خصوصی در حال ساخت است. زارع پور با تاکید بر دنبال کردن فرایند هوشمندسازی دولت، گفت: اکنون 70درصد خدمات از طریق پنجره هوشمند دولت به مردم ارائه می شود.

دهقان: توقیف کشتی صهیونیستی تلافی جویانه بود

معاون حقوقی رئیس جمهور هم درباره مواجهه حقوقی در نهادهای بین المللی علیه رژیم صهیونیستی، گفت که در حال کار روی همه تحولات با محوریت غزه هستیم، اما «مشارکت» خود در این زمینه را در مراجع بین المللی دنبال می کنیم. محمد دهقان همچنین توقیف کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی در نزدیکی تنگه هرمز را یک عملیات تلافی جویانه در برابر اقدامات امریکا و رژیم صهیونیستی توصیف کرد و افزود: رفتار خصمانه رژیم اشغالگر قدس، زمینه ساز برخی از اقدامات ما بوده و مسیر خود را طی می کند. ما در این زمینه اقدام حقوقی نداریم.

حسینی: قانون برنامه هفتم توسعه بزودی ابلاغ می شود

همچنین معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: ایرادات باقیمانده از لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه برطرف شده و بزودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد. سید محمد حسینی درباره احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز تاکید کرد: در زمینه این استیضاح که پیش از این مطرح بوده، با نمایندگان درخواست کننده استیضاح گفت وگوهایی شده تا به ایرادات و اشکالات آنان پاسخ داده شود، ضمن اینکه نماینده استیضاح کننده نیز گفت وگوها و مکاتباتی با وزیر داشته است.

اوجی : امسال در رشد تولید نفت و گاز رکورد می زنیم

وزیر نفت نیز اعلام کرد: در سال گذشته با سرمایه گذاری وزارت نفت در بخش های بالادستی و پایین دستی، بیش از 28 میلیارد دلار پروژه نیمه تمام به اتمام رسیده است. جواد اوجی گفت که این سرمایه گذاری موجب رشد در تولید نفت، گاز، فرآورده های نفتی و پتروشیمی شد، به طوری که در سال 1402 رشد تولید نفت و گاز به بیش از 20 درصد رسید. وی ادامه داد: امسال هم با سرمایه گذاری جدید در پروژه های نیمه تمام باقیمانده، جهش خوبی را در رشد تولید خواهیم داشت. تلاش می کنیم با افزایش تولید به بیش از 20 درصد سال گذشته، رکورد بزنیم.

دهقانی فیروزآبادی: جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی تسهیل می شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم از عملیاتی شدن تسهیل شرایط جذب و استخدام نخبگان در دستگاه های اجرایی خبرداد. روح الله دهقانی فیروزآبادی گفت: دولت برای نخبگانی که علاقه مند به کار در دستگاه های اجرایی هستند زمینه و زیرساخت لازم را فراهم کرده است. به همین منظور سال گذشته فراخوان ها اعلام و ثبت نام ها انجام شده و ردیف استخدامی اختصاص پیدا کرده است. وی با بیان اینکه منتظریم سازمان اداری استخدامی 25 امتیازی را که برای دوره آماده سازی شرکت کنندگان مشخص کرده اعلام کند، اظهارکرد: برای اینکه افرادی که از شهرهای مختلف می آیند از جمله خانم ها، مجبور نباشند برای آموزش های دوره استخدامی یکی دو ماه در تهران مستقر باشند، به سازمان اداری استخدامی پیشنهاد دادیم مرحله 25 امتیازی به صورت مصاحبه انجام شود، یعنی افراد اول انتخاب و پذیرش شوند بعد افراد پذیرفته شده برای آموزش اعزام شوند.

گلایه سخنگوی دولت از بی توجهی مجلس به لایحه وزارت بازرگانی

سخنگوی دولت نیز از بی توجهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لوایح تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار داخلی و تشکیل وزارت بازرگانی انتقاد کرد.علی بهادری جهرمی، نظارت موثر بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ها را مستلزم تمرکز در حوزه نظارت بر بازار دانست و با بیان اینکه پراکندگی حوزه نظارتی ذیل وزراتخانه های مختلف موجب افزایش ساختار و ناکارآمدی می شود، تصریح کرد: دولت به منظور نظارت موثرتر بر بازار داخلی، هم با طرحی که در دستور کار مجلس بود موافقت کرد و هم برای تشکیل سازمان بازرگانی و تشکیل وزرات بازرگانی لوایحی تقدیم مجلس کرد، اما متاسفانه نگاه همکاران ما در مجلس شورای اسلامی این بود که این موضوع اولویت ندارد و به مدت شش ماه این لایحه از دستور کار خارج شده است. بهادری جهرمی با اشاره به اینکه در نگاه دولت، بازار اولویت اول کشور است، اضافه کرد: مذاکرات بسیاری در این زمینه داشتیم و تقاضای ما این است که در این حوزه زودتر تصمیم گیری شود و کار امروز را به فردا واگذار نکنیم. سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد این موضوع در مجلس یازدهم در دستور کار قرار گیرد. بهادری جهرمی در بخش دیگری از اظهارات خود، از موافقت دولت با کاهش یک درصدی حقوق گمرکی واردات کالا های اساسی، نهاده های دامی، دارو و مواد اولیه تولید دارو خبرداد.

مرتضوی: استقبال از کالابرگ الکترونیکی حدود 95 درصد است

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تداوم طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی را نیاز به بررسی مجدد دانست و اظهارکرد: اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بویژه دهک های کم درآمد اول، دوم و سوم با استقبال بیش از 90 درصد همراه شد و در مرحله سوم نیز استقبال از این طرح شتاب بیشتری گرفته و پیش بینی می شود که بالغ بر 95 درصد از این طرح استقبال کنند.

برش

رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد : سفر قریب الوقوع «گروسی» به تهران

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور روز گذشته در حاشیه نشست هیات دولت از سفر قریب الوقوع «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد؛ خبری که نشان می داد به رغم تحرکات مشکوک محافل خبری غربی- صهیونیستی برای متاثر کردن رابطه ایران و آژانس از بحران های سیاسی جاری منطقه، مناسبات دو طرف در روندی مبتنی بر همکاری جریان دارد. اسلامی همچنین جدیدترین موضعگیری مدیرکل آژانس را مورد توجه قرار داد و گفت: «آقای گروسی به حضور بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی در ایران و تعاملات خوب بین ایران و آژانس اشاره کرده و ان شا ءالله ایشان در آینده به ایران سفر خواهد کرد و تنظیمات دو طرف به روز خواهد شد.»رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین روابط ایران و آژانس در بخش پادمان و ان پی تی را سازنده توصیف کرد و افزود: «در راستای این بخش از تعهدات جمهوری اسلامی، نصب دوربین های آژانس و نظارت دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.» اسلامی با اشاره به 120 بازرس تاییدشده برای مسائل هسته ای کشور به روند فعالیت آنها اشاره و تصریح کرد: «برخی از این بازرسان در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند و بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته ای کشور بازدید می کنند.»