آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۱
جهان
۴
غرب آسیا

حزب الله لبنان در کمتر از دو ماه، دو بار سامانه دفاعی اسرائیل را از کار انداخت

گنبد شیشه ای

فائزه سادات یوسفی

در حالی که رژیم صهیونیستی این روزها و بویژه بعد از حملات موشکی و پهپادی ایران، به بلوف زدن در مورد سیستم های پدافندی روی آورده، این سیستم نه تنها در حمله ایران، بلکه توسط حزب الله لبنان نیز مورد آسیب قرار گرفته و پیش از این نیز از دست هکرها مصون نبوده است.ضربه پذیری سامانه های پدافندی رژیم صهیونیستی که سال ها با ادعای رسوخ ناپذیری، در گمان ساکنان سرزمین های اشغالی یک چتر حفاظتی محسوب می شد، اکنون در ورطه موفقیت آمیز عملیات های نقطه زن حزب الله لبنان به یک بحران جدی امنیتی در شاکله رژیم صهیونیستی مبدل شده است. چرا که آسیب پذیر بودن آخرین پایگاه دفاعی که حتی پاشنه آشیل صهیونیست ها محسوب می گردد، سبب می شود که ساکنین سرزمین های اشغالی دیگر به قدرت نظامی خود اعتماد نداشته و امنیت خود را در خطر ببینند. از طرفی دیگر، این عملیات های موفقیت ‎آمیز، افتخارات صهیونیست ها به دارا بودن این سامانه را نزد افکار عمومی پوچ کرده و اعتبار سیاسی رژیم را که بر آمده از ساختار نظامی است، زیر سوال می برد. به همین دلیل، ناتوانی این سامانه های دفاعی مورد ادعای صهیونیست ها معادلات را نه تنها در منطقه شمال سرزمین های اشغالی، بلکه به طور گسترده تر در تمام این منطقه تغییر خواهد داد و شرایط پیچیده تری را برای ارتش صهیونیستی به وجود خواهد آورد. چرا که مشخص نیست بهره مندی از این توانایی، مختص به حزب الله باشد و این گمان وجود دارد که دیگر گروه های مقاومت نیز آن را در اختیار داشته باشند.

روز گذشته حزب الله لبنان تصاویری از عملیات غافلگیرانه ای که روز شنبه با استفاده از پهپاد، سکوهای گنبد آهنین در موقعیت پدافندی در تل نعمه را منهدم کرده، منتشر کرد. در این حمله موفقیت آمیز، پهپادها بدون آنکه توسط رادارها و حتی سامانه ضد موشکی و دفاعی گنبد آهنین رهگیری بشوند به گنبد نزدیک شده و آن را منهدم کردند که البته دومین عملیات حزب الله در این سطح شمرده می شود. پیش تر در تاریخ 5 فروردین سال جاری نیز دو پهپاد، محل استقرار سامانه پدافند هوایی و سکوهای گنبد آهنین را در نزدیکی شهرک کفربلوم هدف قرار داده و ضربه های مهلکی به آن وارد کردند.در ابتدای عملیات طوفان الاقصی، تصور می شد که تنها راهکاری که گروه های مقاومت می توانند با توسل به آن بر گنبدآهنین چیره شوند، شمار بالای پرتابه های راکتی و موشکی برای افزایش احتمال عبور موشک ها از این سامانه ضد موشکی است و هیچ گزینه دیگری برای چیره شدن بر این سیستم وجود ندارد. اما عملیات نقطه زن حزب الله، نشان داده که توانایی هدف قرار دادن این سامانه ها در اختیار گروه های مقاومت قرار دارد و می تواند به راحتی آنها را دچار آسیب کرده و از کار بیندازد.

ابهام تسلیحاتی حزب الله

این دو عملیات مقاومت لبنان به لحاظ آنکه توسط سامانه های تدافعی رژیم، ردیابی نشده و توانسته همان سامانه ها را مورد حمله قرار دهد، نقطه عطفی در رویارویی حزب الله با رژیم صهیونیستی تلقی می شود که در بطن خود از توانمندی های جدید تسلیحاتی و لجستیکی این جنبش خبر می دهد. مشخص است حزب الله لبنان از هدفگذاری جدید خود که هم استفاده از تسلیحات پیشرفته و هم مورد هدف قرار دادن سیستم های پیشرفته، رونمایی کرده است. علاوه بر آن، این عملیات در تلاقی با حمله «وعده صادق» ایران پیامی هم به تل آویو مبنی بر تعمیق تهدیدات از سوی مقاومت در ازای هر گونه خیال پردازی رژیم علیه ایران، مخابره می کند.نفوذپذیری پهپادهای انتحاری حزب الله به داخل سرزمین های اشغالی و هدف قرار دادن غیرمنتظره گنبدآهنین، نه تنها روایت دیگری از متخلخل بودن سیستم دفاعی رژیم دارد، بلکه نشان می دهد که حزب الله سلاح های ویژه ای را در اختیار دارد که هیچ کس از میزان توانمندی آن آگاهی ندارد. حزب الله از آغاز عملیات های خود در راه یاری رساندن به مردم غزه و حمایت از مقاومت حماس، حملات خود را به طور پلکانی ارتقا داده و به فراخور شرایط به وجود آمده، از سلاح های پیشرفته خود علیه اشغالگران رونمایی کرده است.

همین ناآگاهی صهیونیست ها از میزان توانایی و تعداد تسلیحات حزب الله، خود عامل مهمی در غیرمحاسباتی بودن عملیات علیه لبنان و در نهایت تردید در انجام آن دارد. به طور دقیق، کابینه جنگ رژیم نمی تواند برآورد کند که با شروع جنگ در جبهه شمالی با لبنان، با چه تجهیزات و سلاح هایی روبه رو خواهد شد و لذا هر گونه برآوردهای غیر واقعی از توانایی حزب الله، جنگ را به باتلاقی برای ارتش اسرائیل تبدیل خواهد کرد. از این رو، جنگ با مقاومت لبنان برای صهیونیست ها هر روز جدی تر از دیروز به کابوس تبدیل می شود.

حملات روز گذشته حزب الله

روز گذشته حزب الله، عملیات های گسترده و تهاجمی تری را در قبال ارتش رژیم صهیونیستی به انجام رساند.رزمندگان مقاومت صبح چهارشنبه تجمع نظامیان صهیونیستی را در اطراف پایگاه «رامیا» با تسلیحات موشکی و توپخانه مورد حمله قرار دادند. علاوه بر آن، آنها طی دو عملیات، از هدف قرار دادن مقر فرماندهی لشکر91ارتش رژیم صهیونیستی در پادگان «برانیت» به وسیله موشک برکان و همچنین تجمع سربازان دشمن صهیونیستی در این پادگان به وسیله موشکی مناسب خبر داد. حزب الله در اقدامی دیگر با استفاده از موشک و پهپاد به مقر تازه تاسیس فرماندهی گردان شناسایی رژیم اشغالگر در عرب العرامشه حمله کردند که منجر به زخمی شدن 18 تن شد که حال 4 نفر از آنها وخیم است. همچنین مقر یگان کنترل هوایی در پایگاه «مرون» با موشک هدایت شونده مورد هدف قرار گرفت که تجهیزات داخل آن به طور کامل منفجر شد. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که یک خودروی ارتش صهیونیستی را در بدو ورود به منطقه «المطله» در نزدیکی مرز لبنان هدف قرار داده است که تمامی نظامیان داخل آن کشته و یا زخمی شدند.