آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۱
اقتصادی
۸
اشتغال

افزایش تربیت نیروی ماهر، در دستورکار دولت سیزدهم است

تثبیت اشتغال 253 هزار نیروی کار با مهارت آموزی

پایداری اشتغال و تربیت نیروی کار ماهر پاشنه آشیل بازار کار طی دو سه دهه گذشته بوده است. موضوعی که دولت سیزدهم با گسترش «مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی» و «آموزش در محیط واقعی کار» به دنبال این است که پاشنه آشیل بازار کار را مصون نگه داشته و مانع از افزایش نیروی بیکار غیرماهر شود؛ آنجا که امسال یک هزارو 500 مرکز جوار کارگاهی را در کنار صنایع ایجاد خواهد کرد و تعداد آنها را به 5هزارو610 مرکز خواهد رساند.بی تردید مهارت آموزی و تربیت نیروی انسانی ماهر نقش بی بدیلی در افزایش اشتغال و کاهش نیروی بیکار در کشور دارد؛ نشان به آن نشان که بر اساس داده های آماری، عمده افراد بیکار درکشور فاقد مهارت لازم و مورد نیاز بازار کار بوده اند؛ گزاره ای که در دولت های گذشته اگر چه مورد توجه قرار گرفت، اما به دلیل نبود برنامه ای راهبردی در این زمینه، نتوانستند چرخه نیروی ماهر در بازار کار را راه اندازی کنند. از این رو دولت سیزدهم با ایجاد و گسترش مراکز آموزش فنی و حرفه ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی، به دنبال ارتقای مهارت، کاهش هزینه های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است؛ موضوعی که رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، از آن به عنوان راهبرد اصلی و کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سال جاری یاد کرده است.

موضوع مهارت آموزی و افزایش مهارت های تخصصی نیروی کار علاوه بر اینکه می تواند برای افراد جویای کار و شاغل در یافتن شغل و ارتقای جایگاه شغلی با تکیه بر مهارت های به روز شده اثرگذاری لازم را داشته باشد، در راستای ارتقای بهره وری تولید و بسترسازی در خصوص رشد و توسعه تولید با محوریت نیروی کار ماهر و ارائه آموزش های فنی و مهارتی مورد توجه کارفرمایان است.

سیاست های اجرایی شده در راستای تقویت امر مهارت و تربیت نیروی کار ماهر به عنوان یکی از پایه های اصلی در حوزه تولید، به شکل گسترده در جهان امروز نمود پیدا کرده و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با بسترسازی در خصوص توسعه مهارت آموزی دست به پیدایش انقلاب مهارتی زده اند و در واقع آموزش مهارت های فنی و حرفه ای را به عنوان پایه اصلی در راستای ارتقای آموزش های مهارتی و رونق تولید قرار داده اند.

یکی از راهکارهایی که در خصوص تقویت و گسترش موضوع مهارت آموزی با اتکا به تجربیات موفق جهانی کارایی لازم و اثربخشی را به ثبت رسانده، استفاده از مراکز آموزش جوارکارگاهی در راستای ارائه آموزش های مهارتی تخصصی در بخش های تولیدی مربوطه در کارگاه هاست.

مراکز آموزش مهارت جوارکارگاهی در قالب ارائه آموزش مهارت مرتبط با اشتغال موردنظر در تلاش برای افزایش سطح مهارت نیروی کار شاغل در کارگاه ها و به دنبال آن توسعه آموزش و رونق تولید است و سیاست های کلان مرتبط با این مراکز است که به عنوان برنامه های کارآمد می تواند یاری رسان کارگاه ها، کارخانجات، کارفرمایان، نیروی کار و نهایتا دولت در ارتباط با اهداف مشخص شده در خصوص مهارت آموزی قرار گیرد.

رشد 25.5 درصدی مراکز جوار کارگاهی

بی تردید ایجاد و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تاثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال پذیری افراد در حوزه های مختلف صنعت دارد. به اعتقاد کارشناسان، این مراکز در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش های تولیدی، زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و شاغلان واحدهای اقتصادی را نیز فراهم می کند. هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه ای جوارکارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

در این زمینه رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می گوید که سال گذشته 4هزار و 110 واحد آموزشی جوارکارگاهی وجود داشت که 253 هزار نفر در این مراکز توانستند مهارت های لازم را آموزش ببینند و در شغل خود ارتقا یابند.مهرداد عظیمی در این زمینه گفته است که امسال نیز یک هزارو500 واحد به این واحدهای موجود اضافه خواهد شد و راهبرد اصلی این سازمان، گسترش این نوع مراکز است.

به معنای دیگر امسال مراکز جوار کارگاهی با رشد 25.5 درصدی روبه رو خواهند شد.برابر ماده 110 قانون کار، «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ملزم شده برای بنگاه های اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی را صادر کند و طبق این ماده قانونی، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به ایجاد مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.»

افزایش بهره وری و ارتقای نیروی کار

عظیمی درباره فواید آموزش در مراکز جوار و بین کارگاهی صنایع گفت که فواید این نوع آموزش ها دو سر سود است؛ از یک سو برای کارگر تثبیت اشتغال به وجود خواهد آورد و از طرف دیگر برای کارفرما، ارتقای توان فنی و کیفی تولیدات را به همراه خواهد داشت.طبق گفته این مقام مسئول، مهارت های موجود در مراکز جوارکارگاهی، مهارت هایی از نوع تخصصی و نرم بوده و باعث افزایش بهره وری و ارتقای نیروی کار خواهد شد و این امر به رشد کیفی محصولات تولیدی نیز خواهد انجامید.

برش

صدور مجوز مراکز جوارکارگاهی در کوتاه مدت

تاکیدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر موضوع تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار در سال جاری شامل صدور مجوزهای تاسیس مراکز جوارکارگاهی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز شده است و با تدبیر این سازمان، مجوزهای مراکز جوارکارگاهی در کوتاه ترین زمان و در واقع طی مدت سه روز صادر می شود. تسریع و تسهیل صدور مجوز تاسیس و فعالیت مراکز جوارکارگاهی حتما در ارتقای آموزش مهارت و توسعه و گسترش مهارت آموزی در سطح کشور و تربیت هرچه بیشتر نیروی کار ماهر و مولد نقش اساسی ایفا خواهد کرد و سیاست های این حوزه می تواند راهگشای اشتغال و تولید در کشور باشد. به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور «طرح صدور حداکثر سه روزه مجوز ایجاد مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی» در راستای ساده سازی ورود شرکای مهارتی به فرایند آموزش های عملی و کاربردی است. وی توجه به اقلیم و تناسب مهارت های لازم بر اساس آمایش سرزمینی را مورد توجه قرار داد و گفت که سازمان آموزش فنی و حرفه ای در دور جدید این موضوع را به عنوان راهبرد خود قرار داده است. آنچه مشخص است سازمان آموزش فنی و حرفه ای، راهبرد خود را در سال جاری به افزایش مراکز جوارکارگاهی برای پایداری اشتغال و رشد تولید کیفی اختصاص داده است.