آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۵۹۸۸
خودرو
۱۶

خبر

اعلام قیمت جدید پژو پارس

تسنیم: با دریافت مجوز، قیمت جدید پژوپارس 445میلیون و 742هزارو 300تومان تعیین شده است. براساس آخرین بخشنامه اعلامی شرکت ایران خودرو، قیمت جدید خودرو پژوپارس با موتور XU7P ویژه فروردین و اردیبهشت 1403اطلاع رسانی شد. قیمت اسفندماه 1402 این محصول 294میلیون و 133هزار تومان بود که با دریافت مجوز، قیمت جدید این خودرو 445میلیون و 742هزارو 300تومان تعیین شده است.

افت 25 درصدی ارزش خودرو در یک سال

دنیای اقتصاد: iSeeCars لیست خودروهای سال 2023 خود را منتشر کرده است، لیستی که طبق آن باید به جای خودروهای نو، دست دوم آنها را بخرید. اینها خودروهایی هستند که ارزش آنها تنها در یک سال به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در بین بیست مدل برتر، 8 مدل الکتریکی وجود دارد که بیش از 25درصد از ارزش خود را در یک سال از دست داده اند. در برخی موارد دلایل منطقی برای این کاهش ارزش وجود دارد، از جمله خودروهای قدیمی در انتظار تجدید نسل بعدی و کاهش قیمت اولیه و پیشنهادهای لیزینگ سخاوتمندانه که به جای استفاده از آنها، خریدهای جدید را تشویق می کند.

تعدادی از مدل های موجود در این لیست غیرمنتظره هستند. مرسدس بنز EQS در سال 2021 عرضه شد و تا حد زیادی مورد استقبال قرار گرفت. مدل فعلی این خودرو دارای برد 350مایل با 329 اسب بخار قدرت و 417 پوند فوت گشتاور و فضای داخلی زیباست. به عنوان یک خودروی لوکس، غیرعادی نیست که ارزش خود را در یک سال بیشتر از یک خودروی متوسط جدید از دست بدهد. اما یکی از جدیدترین مدل های موجود در این لیست، کیا EV6 است که برای در سال 2022 وارد آمریکای شمالی شد. این خودرو خواهر هیوندای آیونیک5 است که بسیاری از فناوری های اساسی مشابه، از جمله باتری 77کیلو وات ساعتی و شارژ سریع 800ولتی 240 کیلوواتی را به اشتراک می گذارد.

بنادر اروپا؛ پارکینگ خودروهای چینی

دنیای اقتصاد: یک کابوس لجستیکی در بنادر و پایانه های کشتیرانی اروپا در حال رخ دادن است. خودروهای برقی ساخت چین در حال انباشته شدن در برخی از شلوغ ترین بنادر اروپا از جمله بندر آنتورپ بروژ در بلژیک و بندر برمرهاون در آلمان هستند. عوامل متعددی برای تبدیل این بنادر به «پارکینگ خودرو» با واردات خودروهای برقی چینی به بازارهای اروپایی همگرایی دارد. به نظر می رسد فقدان چارچوب لجستیکی بخشی از مشکل است. این گزارش می گوید هنگامی که این خودروهای الکتریکی در پایانه های کشتیرانی اروپا تخلیه می شوند، تولیدکنندگان چینی در تلاش برای یافتن رانندگان کامیون و حمل ونقل تجاری برای انتقال آنها به قسمت های نمایندگی هستند. حدود دو هفته پیش، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، در دیدار با مقامات چینی نگرانی های خود را در مورد ظرفیت مازاد صنعتی این کشور مطرح کرد. یلن هیچ تعرفه اضافی را اعلام نکرد اما گفت که «رشد منفی» چین «خطرات قابل توجهی» برای کارگران و مشاغل در ایالات متحده و سایر نقاط جهان ایجاد می کند.

رونمایی بی وای دی از دو خودروی لوکس

دنیای اقتصاد: بی وای دی، بزرگ ترین خودروساز چین، در یک برنامه پخش زنده از سوپر3 و شاسی بلند 8Bao در شنژن رونمایی کرد. این خودروساز مشخص نکرد که شاسی بلندهای جدید هیبریدی هستند یا الکتریکی. بی وای دی به غیر از دو مدل جدید، سوپر 9 را نیز به نمایش گذاشت که یک خودروی مسابقه ای با عملکرد بالاست. این رونمایی اولین مورد پیش از نمایشگاه خودروی پکن است. در حالی که بی وای دی بیشتر به خاطر طیف خودروهای برقی مقرون به صرفه اش مانند هاچ بک Seagull به قیمت 69هزار و 800یوان یا کمتر از 10هزار دلار، شناخته می شود، اما در حال پیشروی در بخش لوکس رده بالای بازار است. بی وای دی اوایل سال جاری، گران ترین خودروی خود، یانگ وانگ9 U با عملکرد بالا را برای رقابت با فراری و لامبورگینی معرفی کرد.

برنامه برقی هوندا برای چین

دنیای اقتصاد: شرکت خودروسازی هوندا نسل بعدی خودروهای برقی خود را تا سال 2027 در چین عرضه می کند. به گزارش ایسنا، هوندا موتور ژاپن در نظر دارد شش مدل خودروی الکتریکی را با نام تجاری Ye در چین تا سال 2027 عرضه کند. این شرکت همچنین قصد دارد تا سال 2027 در مجموع 10 مدل خودروی برقی با برند هوندا را در چین عرضه کند تا اطمینان حاصل شود که خودروهای برقی 100درصد از فروش خودرو در این کشور را تا سال 2035 تشکیل می دهند. دومین خودروساز بزرگ ژاپن در افزایش فروش خودروهای برقی از رقبای اروپایی و آمریکایی مانند جنرال موتورز و فولکس واگن عقب مانده است. هوندا و نیسان موتور، در مواجهه با رقابت زیاد با خودروهای برقی چینی، ماه گذشته اعلام کردند که در حال بررسی مشارکت در بخش های کلیدی و نرم افزار هستند. بر اساس گزارش رویترز، هوندا در ماه ژانویه از خودروهای الکتریکی سری صفر و دو مدل مفهومی خود در نمایشگاه بین المللی سی ای اس در لاس وگاس رونمایی کرد.