آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۵۹۸۸
بازرگانی
۵

خبر

آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی گفت: پرداخت ارز امسال به واردکنندگان کالاهای اساسی از یک تا دو روز آینده آغاز می شود و نگرانی بابت تامین ارز کالاهای اساسی نداریم.

به گزارش تسنیم علیرضا پیمان پاک اظهار کرد: پرداخت ارز امسال به واردکنندگان کالاهای اساسی از یک تا دو روز آینده آغاز می شود و نگرانی بابت تامین ارز کالاهای اساسی نداریم و تمام منابع ارزی در دسترس است. او افزود: سال 1402 از بابت تامین ارز موردنیاز کالاهای سال بسیار خوبی بود و به شکل مرتب و مناسبی انجام می شد اما همواره تاخیری در پرداخت ارز کالاهای اساسی وارداتی وجود دارد. قائم مقام وزیر جهادکشاورزی گفت: در برخی از کالاها در حال حرکت به این سمت هستیم که ارز آنها به موقع تامین شود و در برخی از کالاها تامین ارز با فاصله انجام می شود.

او بیان کرد: در سال جاری نیز روند تامین ارز به طور مستمر و با هماهنگی بانک مرکزی در حال جریان است و تامین می شود.

دروازه ورود به بازار آسیای میانه

مرکز پژوهش های اتاق ایران در گزارشی با عنوان «دیپلماسی اقتصادی ازبکستان» به بررسی سوابق تعامل ایران و ازبکستان، شرایط روابط اقتصادی دو طرف و نگاه ازبکستان به تعامل و همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران پرداخته است. بر اساس این گزارش، جمهوری ازبکستان از سال 1991 در حال گذار از یک اقتصاد برنامه ریزی شده به سوی یک اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد است. این گذار شامل آزادسازی قیمت ها، تجارت و ارز، خصوصی سازی و اصلاحات در بخش مالی بوده است. اصلاحات مذکور به رشد اقتصادی (متوسط 5.5 درصد در سال) و بهبود فضای کسب وکار در این کشور کمک کرده است.

بر اساس آمارها، رتبه ازبکستان در شاخص سهولت کسب وکار در سال 2023، 69 از 190 بوده است. این رتبه در سال 2018، 167 درمیان 190 کشور بوده است. ازبکستان در سال 1994 درخواست عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) را ارائه داد. مذاکرات الحاق به دلیل نگرانی های این کشور درخصوص مزایای اندک عضویت، ازجمله تعهدات این کشور درخصوص آزادسازی تجارت خدمات و کشاورزی، با کندی پیش رفته است. با این حال، دولت جدید ازبکستان متعهد به پیوستن به WTO بوده و در حال انجام اصلاحات لازم برای این منظور است. ازجمله این اصلاحات می توان به اصلاح قانون گمرک، قانون رقابت و قانون مالکیت معنوی اشاره کرد.

عضویت در WTO می تواند به افزایش صادرات ازبکستان، جذب سرمایه گذاری خارجی و ارتقای سطح تکنولوژی در این کشور کمک کند.

جمهوری ازبکستان برای جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش می کند. در این راستا اصلاحات اقتصادی انجام شده، فرصت های جدیدی را برای کسب وکارهای خارجی در این کشور ایجاد کرده است. باوجود این، چالش هایی مانند فساد (رتبه 140 از 180 در شاخص فساد در سال 2022)، بوروکراسی پیچیده و ضعف زیرساخت ها هنوز در این کشور وجود دارد. به منظور بهبود فضای کسب وکار، دولت ازبکستان اقداماتی مانند الکترونیکی کردن خدمات دولتی و ایجاد مناطق آزاد تجاری را انجام داده است.

مشروح این گزارش در روزهای آتی در «دنیای اقتصاد» منتشر خواهد شد.

افت تجارت ایران با اروپا

یورو استات اعلام کرد درحالی که صادرات اسپانیا به ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی 62 درصد و ایتالیا 13 درصد افزایش داشته است، صادرات آلمان بدون تغییر در سطح 100 میلیون یورو باقی مانده است.

به گزارش خبر گزاری تسنیم، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و 27 عضو اتحادیه اروپا در نخستین ماه سال جاری میلادی را بالغ بر 380 میلیون یورو اعلام کرد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در این ماه با افت 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. تجارت ایران و اروپا در ژانویه سال 2023 بالغ بر 424 میلیون یورو اعلام شده بود. واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه ژانویه 2024 با افت 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به 69 میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در ماه نخست سال قبل 80 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بودند. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ژانویه امسال نیز 9 درصد افت داشته و به 311 میلیون یورو رسیده است.