آرشیو پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۷
سیاسی
۶
دولت

در حاشیه نشست هیات وزیران مطرح شد : تصویب بسته دولت برای تحقق شعار سال

روز گذشته به دلیل سفر آیت الله رئیسی به سریلانکا، جلسه هیات وزیران به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. آنچه می خوانید، گزارش و اظهارنظرهای اعضای دولت در پایان این جلسه از حوزه های کاری و ماموریت خود است.

احمد وحیدی: در «طرح نور» فراجا ضابط قضایی است

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره «طرح نور» با بیان اینکه غالب بانوان خود را متعهد به عفاف و حجاب می دانند، اظهارکرد: تعداد اندکی رعایت نمی کنند که عده قابل توجهی از آنان با اندک تذکری رعایت می کنند، در میان آنان افرادی هم در برابر قانون مقاومت می کنند که این عده انگشت شمار هستند. احمد وحیدی با اشاره به اینکه فراجا در چهارچوب های قانونی خود را موظف به اجرای قوانین می داند، اضافه کرد: به فراجا گفته شده میان کسی که اغفال و اهمال دارد، با کسی که ساختار شکنی می کند فرق بگذارند، اساس این است که با تذکر اصلاح شوند. وی اجرای این طرح را جزو وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قضایی دانست و افزود: این کار به عنوان ضابط قوه قضائیه است و اگر مشکلی باشد باید به قوه قضائیه ارجاع شود. وزیر کشور در ادامه زمان برگزاری دور دوم انتخابات را 21 اردیبهشت اعلام کرد و گفت: تبلیغات نمایندگان از یک هفته قبل از شروع دور دوم انجام خواهد شد. وی همچنین درباره نشست های امنیتی ایران و پاکستان تصریح کرد: برای برقراری هماهنگی های بیشتر در کنترل مرز و هماهنگی های اطلاعاتی بیشتر، مذاکراتی صورت گرفت که امیدواریم در عمل شاهد امنیت بیشتر مرزها باشیم.

خاندوزی: تسویه بدهی ها به بانک توسعه اسلامی

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با اشاره به اینکه پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی هفته آینده با حضور 57 کشور در عربستان سعودی برگزار خواهد شد، گفت: متاسفانه از زمان تحریم ها به دلیل اینکه اقساط جمهوری اسلامی ایران پرداخت نشده بود، همه پروژه های مرتبط با این بانک متوقف شده و تامین مالی از سوی بانک توسعه اسلامی صورت نمی گرفت. سیداحسان خاندوزی افزود: اکنون سازکار دور زدن تحریم ها را در موضوع پرداخت بدهی ها به بانک توسعه اسلامی، پشت سرگذاشتیم و به این ترتیب، نه تنها بدهی های تا سال 1400 را پرداخت کردیم، بلکه همه بدهی های جمهوری اسلامی در سال 1402 را که سررسید شده بودند به صفر رساندیم. وزیر اقتصاد ادامه داد: بر این اساس فرایند بازپرداخت اعتبارات سایر پروژه های عمرانی که در استان های مختلف در حال انجام است و تامین مالی آن بر عهده بانک توسعه اسلامی است، آغاز شده است. وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بیش از 40 میلیون یورو بازپرداخت جدید برای تکمیل پروژه هایی از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است، ابراز امیدواری کرد در نشست پیش روی این بانک، مجوز پرداخت های بیشتری را دریافت کنیم و برای سه پروژه جدید دیگری که معرفی کردیم و رئیس بانک توسعه اسلامی هم این سه پروژه را تعریف کردند، برای امسال خبررسانی کنیم.

زارع پور: 7میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اعلام کرد: اکنون بیش از 7 میلیون خانوار و بیش از یک سوم کشور تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار گرفته اند و هدفگذاری ما این است که امسال حداقل به 14 میلیون خانوار تحت پوشش برسیم. عیسی زارع پور در حوزه ماهواره ای نیز از برنامه ریزی ها در سال جاری برای ساخت و پرتاب ماهواره خبرداد و افزود: طی برنامه ریزی ها، امسال رویدادهای فضایی متعددی خواهیم داشت، از جمله اینکه تا دو ماه آینده شاهد برگزاری اولین رویدادها هم در رونمایی از ماهواره های جدید و هم پرتاب آنها خواهیم بود. زارع پور درباره رفع فیلتر گوگل پلی گفت: دو بار درخواست رفع فیلتر گوگل پلی و بار سوم هم قبل از عید این درخواست را به کارگروه مربوطه ارائه دادیم که امیدواریم در جلسه آتی که هفته آینده برگزار می شود، همراهی لازم با این درخواست بشود. وزیر ارتباطات درعین حال خاطرنشان کرد که از 13 عضو این کارگروه، دولت تنها 6 رای دارد و عملا اکثریت در این کارگروه با اعضای دولتی نیست و باید جمعی تصمیم گیری شود.

دهقانی فیروزآبادی: تاسیس کارور هوش مصنوعی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم با اعلام اینکه بزودی کارور هوش مصنوعی تحت عنوان شرکت تقریبا خصوصی تاسیس خواهد شد، گفت که این سازکار، زیرساخت های پردازشی، داده ای و زیرساخت های کتابخانه های بزرگ را برای بحث هوش مصنوعی فراهم می کند که ابزارهای کمک کننده کاربردی سازی هوش مصنوعی در حوزه های مختلف پزشکی، سلامت، ارتباطات، شهرهوشمند و مالی خواهد بود. روح الله دهقانی فیروزآبادی پیش بینی کرد که با تمرکز معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی و شخص رئیس جمهور در موضوع هوش مصنوعی، سال 1403 سال پرباری از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کارهای اجرایی و کاربردی در این زمینه باشد.

خلجی: ایران به سریلانکا، صنعت مهندسی صادر می کند

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت نیز از تدوین و تصویب بسته ای در دولت برای تحقق شعار سال خبرداد که طی آن، سهم همه دستگاه های اقتصادی و غیراقتصادی در تحقق این شعار مشخص شده است. سپهر خلجی با بیان اینکه تا قبل از اردیبهشت ماه، دولت بلافاصله پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، کارگروه های مربوطه را تشکیل داد، اضافه کرد: به این منظور کار بزرگی انجام شد و تا آخر فروردین دستورالعمل اجرایی تحقق شعار سال با مشخص کردن وظیفه همه دستگاه ها تهیه شد. ضمن اینکه در این آیین نامه مشخص شده که همه این دستگاه ها تا پایان سال باید چه کارهایی انجام دهند تا شعار سال محقق شود که متن آن بزودی منتشر می شود.

بهادری جهرمی: افزایش سهم ایران در بانک بین المللی

سخنگوی دولت نیز در تشریح مصوبات روز گذشته هیات وزیران، از موافقت دولت با با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر افزایش سهمیه ایران در صندوق بین المللی پول خبرداد. به گفته بهادری جهرمی، این امر با هدف حفظ حق امتیاز و حق رای جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد. وی دیگر مصوبه روز گذشته هیات وزیران را تصویب لایحه اصلاحیه قانون تعزیرات حکومتی عنوان کرد و افزود: هیات وزیران با قید دو فوریت با این لایحه موافقت کرد تا هم فرایندهای رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی به مسائل مرتبط سرعت گیرد و هم ضمانت اجراهای محکومیت ها و مجازات های این سازمان تقویت شود.

سلاجقه: 60 میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در پاسخ به سوال ایرنا با توجه به سرریز شدن سد کجکی، آیا حقابه ایران داده خواهد شد، گفت: با توجه به شرایط مناسب بارشی که وجود داشته است و سرریز شدن محدود سد کجکی و سطح پایین دست کمال خان اتفاق ایجاد شده، رهاسازی آب تا حدی صورت گرفته اما تمام دریچه های سد باز نیست.وی افزود: حدود 50 تا 60 میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده که با رایزنی های مستمر بیشتر خواهد شد.

صحرایی: افزایش 45 درصدی تعداد دانش آموزان مناطق محروم در مدارس تیزهوشان

رضامراد صحرایی وزیر آموزش وپرورش نیز در گفت وگو با خبرنگار «ایران آنلاین» درباره افزایش سهمیه مناطق محروم برای ورود به مدارس خاص گفت: ما سال گذشته یک آیین نامه بسیار خوب از دولت دریافت کردیم. در این آیین نامه گفته شد که دانش آموزان دهک های یک تا چهار اگر در مدارس تیزهوشان قبول شوند کل هزینه تحصیل آنان را دولت پرداخت می کند. این اتفاق کم سابقه و حتی بی سابقه ای بوده است. درکنار برخی از حمایت های دیگر، تعداد دانش آموزان مناطق محروم و دهک های یک تا چهار در مدارس تیزهوشان تا 45 درصد افزایش پیدا کرده است.وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: برای کنکور هم با دادن ضریب تاثیر قطعی به امتحانات پایه دوازدهم به طور محسوس سهم دانش آموزان مناطق محروم در دانشگاه های برتر کشور افزایش پیدا کرد و سهم 7 استان نسبت به سال های پیشین افزایش جدی پیدا کرد.وی در ادامه اظهار کرد: الان هم سیاست کاهش تنوع مدارس را در دستورکار قرار دادیم که این سیاست منجربه افزایش سهم دانش آموزان دهک یک تا چهار در این مدارس خواهد شد.