آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۱
ایران اقتصادی
۱۰
تجارت

تحریم ناپذیری ایران نمایان شد

اکسپوی 2024 نماد موفق دیپلماسی اقتصادی

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در حال فرصت سازی برای اقتصاد ایران است. این نمایشگاه که از روز شنبه کار خود را آغاز کرده و تا چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد یافت، شرایطی را فراهم کرده که تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و تجاری کشورمان بتوانند با نمایندگان بیش از 100 کشور تبادل نظر داشته باشند و درباره آینده همکاری های مشترک به تفاهم برسند.در اکسپو 2024، خبری از تحریم و فشار کشورهای متخاصم نیست و اکثر کسانی که از کشورهای مختلف میهمان ایران شدند، به توسعه روابط خوشبین هستند و اعتقاد دارند که ایران در حوزه های صنعتی و بخصوص ماشین سازی در بخش های مختلف پیشرفت قابل توجهی داشته است. در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بیش از 2 هزار و 500 مقام سیاسی- اقتصادی در قالب هیات های سیاسی و تجاری از بیش از 100 کشور جهان شامل؛ کشورهای اروپایی، مشترک المنافع، کشورهای عضو بریکس، امریکای لاتین، حوزه همسایگی و خلیج فارس، کشورهای حوزه اوراسیا و آفریقا به کشورمان آمدند. نمایندگان این کشورها در مذاکرات فشرده ای که با وزیر صمت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و سایر فعالان اقتصادی داشتند، تاکید کردند که ایران در قیاس با سال های گذشته رشد قابل توجهی داشته و پرواضح است که نمی خواهد به درآمدهای نفتی خود تکیه بزند. یکی از مزیت هایی که ایران دارد، همسایگی با 15 کشور است. برای استفاده از ظرفیت بالقوه ایران در حوزه ترانزیت و در صورت استفاده از حداکثر ظرفیت های زیرساختی ایران؛ امکان ترانزیت 300 میلیون تن کالا از ایران وجود دارد. لذا این نمایشگاه و بازدیدهایی که از آن طی چند روز اخیر صورت گرفته، می تواند ما را به اهداف تجاری مان نزدیک کند.

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تاکید داشت که مبنا و محور فعالیت تولیدکنندگان باید صادرات باشد و به بازار داخلی بسنده نکنند. شاید در آن روزها، بخش خصوصی این جملات را در حد یک شعار می دانست اما عملکرد دولت نشان داده که تولیدکنندگان صادرات گرا مورد حمایت مالی و قانونی هستند. به عنوان مثال تازه ترین نتایج پایش بخشنامه های حوزه تجارت خارجی نشان می دهد تعداد بخشنامه ها 53 درصد در سال 1402 کاهش داشته است.

جلوگیری از صدور بخشنامه های متعدد، همراهی دولت با تولیدکنندگان صادرات گرا، در اولویت قرار گرفتن تامین ارز تولیدکنندگان، برگزاری نمایشگاه های مختلف، تسهیل شرایط برای حضور تولیدکنندگان در کشورهای مختلف ، فعال شدن رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف و مذاکره برای فعال سازی پیمان های دوجانبه و چندجانبه، بخشی از حمایت هایی است که فعالان اقتصادی در دولت سیزدهم دیده اند.بدون شک اکسپو 2024، فرصت بسیار مناسبی برای رونق تولید، نمایش پتانسیل های صادراتی و بنگاه های ایرانی، شناسایی ظرفیت ها و افزایش صادرات کشور و همچنین فتح بابی برای بازارهای جدید و رونق صادرات خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان، ایران اکسپو رویدادی برجسته و تاثیرگذار، به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه های بین المللی در ایران، بستری منحصربه فرد برای تبادل فرهنگی، تجاری و فناوری میان ایران و جهان است و البته این نمایشگاه با توان و ظرفیتی که دارد، توانسته بخش قابل توجهی از تحریم ها را بی اثر کند و نگاه جامعه بین الملل را به کالاهای ایرانی تغییر دهد. کارشناسان عنوان می کنند، با توجه به رشد چشمگیر و استقبال وسیع فعالان اقتصادی و مقام های سیاسی کشورهای مختلف از اکسپو 2024 ایران، تراز تجاری کشور بهبود پیدا کند و همچنین موجب حذف کشورهای واسط در تجارت خارجی شود، قطعا این مهم می تواند سود ارزی کشور را افزایش دهد و باعث بالا رفتن قدرت ارزی کشور شود. بر اساس گزارش های ارسال شده و نشست های پی در پی که طی هفته جاری در نمایشگاه بین المللی برگزار شده، حجم قراردادهای تجاری اکسپو 2024 نسبت به اکسپوی سال گذشته افزایش محسوسی داشته است. براساس اعلام سازمان توسعه تجارت، دستاورد صادراتی نمایشگاه اکسپو 2023، 450 میلیون دلار بود و انتظار می رود در نمایشگاه امسال بیش از 4 میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری به امضا برسد.

اکسپوی امسال موضوعات متنوعی چون توسعه صنعت نمایشگاه با تمرکز بر افزایش تعاملات بین المللی؛ تمرکز بر نمایش توانمندی های صادراتی ایران و ایجاد فرصت های جدید برای سرمایه گذاری؛ برندینگ ملی با تمرکز بر جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش قدرت سیاسی و نفوذ از طریق این نمایشگاه؛ ارائه بیش از 200 بسته سرمایه گذاری برای پیشنهاد به سرمایه گذاران خارجی و همچنین برگزاری نشست های تجاری بین بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی را دنبال می کند. اکسپوی 2024 به عنوان یک نمایشگاه تخصصی در حوزه صادرات کالا و خدمات ایرانی و به عنوان یک برند ملی فرصت مناسبی برای بازبینی زیرساخت ها و نحوه تعاملات تجاری کشور بوده و شرایطی مغتنم برای تببین خط مشی آتی تجارت کشور در تمام زمینه ها است.

کارشناسان اعتقاد دارند که امروز برای جهان اثبات شده که جمهوری اسلامی دارای حاکمیت مستقل است و از بسیاری جهات به لحاظ فناوری پیشرفت داشته است. پیشرفته بودن در علم و فناوری باعث بالا رفتن توان ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران می شود. همچنین غرب فکر نمی کرد ایران توان برگزاری نمایشگاه توانمندی صادراتی (ایران اکسپو) را داشته باشد و تولیدات و تجهیزات داخلی خود را در معرض دید جهانیان بگذارد. این نمایشگاه اثبات کرد که ایران رو به توسعه و نوآوری است و دارای پویندگی و بالندگی در سطح جامعه جهانی است.

برش

انعقاد 3 تا 5 میلیارد یورو قرارداد تجاری در ایران اکسپو

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: بیشتر از 2 هزار و 200 تاجر برای ایران اکسپو 2024 وارد کشور شدند و هنوز حضور هیات ها ادامه دارد. همچنین در دو روز اول نمایشگاه بیش از 5 هزار جلسه تجاری برگزار شده است.او با بیان اینکه بیش از 800 شرکت ایرانی در این نشست ها حاضر بودند و نشست های تجاری و اقتصادی با سایر شرکت ها برای افزایش صادرات در جریان است، تصریح کرد: تمرکز تجارت همیشه بر کشورهای منطقه، همسایه و اوراسیا بوده است. اما در این دوره بر کشورهای آفریقایی و شرق آسیا هم تمرکز داشتیم. این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه در یک فرایند یک تا دو ساله این توافق ها منجر به قرارداد و ایجاد فرصت تجاری می شود، گفت: برآورد ما انعقاد حدود 3 تا 5 میلیارد یورو قرارداد تجاری در این دوره نمایشگاه است.ضیغمی با بیان اینکه تمرکز بر توسعه صادرات دانش بنیان ها و صادرات کالاها با ارزش افزوده بیشتر است، اظهار کرد: البته دولت صرفا تسهیل گری می کند تا بخش خصوصی و تجار با کشورهای هدف ارتباط بگیرند و این فرآیند منجر به افزایش صادرات غیرنفتی شود.او با بیان اینکه سال گذشته 10 گروه کالایی در نمایشگاه بود که امروز به شش گروه کالایی تقلیل داده شده تا بر صادرات گروه های کالایی اصلی تمرکز شود، گفت: در تلاشیم گروه های کالایی صادراتی تنوع پیدا کند و به سمت کالاهای ارز آور و دارای ارزش افزوده بیشتر برویم.رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در حال استفاده از روش های مالی و شبه سوئیفت برای تجارت با برخی کشورها هستیم. همچنین ایجاد خطوط کشتیرانی برای تقویت زیرساخت های تجاری در دستور کار قرار گرفته است.