آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۷۵۱
حوادث
۱۱
گزارش

گزارش «اعتماد» از دستگیری متهم سابقه دار که در اتوبوس بی آرتی مردم را با زنجیر کتک می زد

ثبت شکایت دومین شاکی

روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه جاری، مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران از بازسازی صحنه جرم متهمی که با زنجیر به مسافران اتوبوس بی آرتی تقاطع خیابان دماوند در محدوده بزرگراه امام علی حمله کرده بود، خبر داد.

فروردین ماه 1403 فیلمی در فضای مجازی و خبرگزاری ها منتشر شد که نشان می داد فردی با زنجیر در اتوبوس مردم را کتک می زد. انتشار این فیلم موجب نگرانی شهروندان تهرانی می شود، اما درنهایت متهم دستگیر و به صحنه جرم بازگردانده شد.

عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی پایتخت با اشاره به دستگیری عامل کتک زدن مردم در اتوبوس در حاشیه بازسازی صحنه جرم گفت: «متهم پس از اینکه مطلع شد فیلم او در فضای مجازی منتشر شده به یکی از استان های غربی کشور متواری و در یکی از روستاها مخفی شده بود که با اشراف اطلاعاتی توسط پلیس دستگیر شد. متهم هنگام دستگیری با ماموران درگیر شد.» فرمانده انتظامی پایتخت در ادامه گفت: «دادستان تهران نیز پیگیر این پرونده بود تا زودتر دادگاه این فرد برگزار شود. متهم سابقه دار است و همدست هم دارد. با همکاری دادستانی، هیچ فاصله ای بین دستگیری و محاکمه نخواهد بود و این فرد به زودی محاکمه و به اشد مجازات محکوم خواهد شد.»

محمدیان در مورد همدستان متهم گفت: «امکان داشته این فرد هنگام ارتکاب جرایم، تنها نبوده باشد، اما در آن صحنه درگیری با زنجیر، این فرد تنها بوده که درحال حاضر در چنگ قانون است و سایر همدستانش نیز توسط پلیس شناسایی شده اند. تحقیقات تکمیلی ما در این خصوص ادامه دارد.»

بنابر اطلاعات رسیده به «اعتماد» شاکی دوم نیز که مرد جوانی است روز گذشته به اداره آگاهی تهران مراجعه و شکایتی علیه این متهم مبنی بر این موضوع که در همان بی آرتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، ثبت کرده است.

اظهارات شاکی اول و دوم

شاکی این پرونده که مرد میانسالی بود درباره روز حادثه به «اعتماد» گفت: «در فروردین ماه امسال با اتوبوس در حال رفتن به محل کارم بودم که متوجه شدم چند نفر از شلوغی اتوبوس ها استفاده کرده و به سرقت تلفن های همراه و جیب بری مشغول شده اند. من متوجه شدم که این افراد، تلفن همراه یک مرد کارگر را دزدیدند و این مرد با گریه فریاد می زد که لطفا گوشی من را پس بدهید. من از دیدن این صحنه به شدت ناراحت شدم و در اتوبوس فریاد زدم که مردم مراقب کیف های خودتان باشید.»

شاکی در ادامه گفت: «این افراد از اینکه من سایر مسافران را هوشیار کردم ناراحت شدند و با زنجیر و قمه من را تهدید کردند. من از موضع خود پایین نیامدم و این شد که یکی از این افراد با زنجیر به من حمله کرد. سر من بر اثر این ضربات، بیش از 10 بخیه خورد. همچنین بدنم تا مدت ها کبود بود. این افراد چند دقیقه ای من را کتک زدند و دو ایستگاه جلوتر پیاده شدند. من که خونریزی داشتم به کمک مردم خودم را به بیمارستان رساندم. البته مردم در لحظه درگیری به من کمک نکردند و بعد که این افراد فرار کردند به کمک من آمدند.»

شاکی با بیان اینکه واقعا فکر نمی کردم این فرد دستگیر شود، گفت: «خوشبختانه این مجرم توسط پلیس دستگیر شد و امیدوارم اشد مجازات را داشته باشد.»

شاکی دوم که مرد جوانی است به ماموران پلیس گفت که در همان ایستگاه اتوبوسی که شاکی اول بوده توسط 5 نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. متهمان پس از ضرب و شتم شاکی فرار کرده اند. از شاکی دوم نیز سرقت نشده و فقط مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

اظهارات متهم

متهم این پرونده که مردی جوان بود نسبت به اقدام خود ابراز پشیمانی کرد و مدعی شد که در روز درگیری کنترل رفتارش را از دست داده و به این مرد حمله ور شده است. او در اظهاراتی عجیب گفت که زنجیر همراهش برای قفل موتوسیکلتی بوده که در یکی از استان های غربی کشور داشته است!

این فیلم قبل از انتشار، فیلم سرقت مقرون به آزار، در اتوبان صدر منتشر شد. در پرونده ضرب و شتم در اتوبوس بی آرتی با اینکه هر دو شاکی می گویند از آنها چیزی سرقت نشده، اما متهم یا متهمان به قصد کشت برخی شهروندان داخل اتوبوس را مورد ضرب و شتم قرار می دادند. این درحالی است که سرقت مقرون به آزار در اتوبان صدر سارقان آن چهار نفر بودند و به قصد سرقت از موتوسیکلت شان پیاده و به سمت مالباخته حمله می کنند و گوشی همراه او را سرقت می کنند. در هر دو پرونده دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شده و متهمان هر دو پرونده دستگیر شدند، اما اینکه چه مجازاتی در انتظار این افراد خواهد بود کسی نمی داند!

مجازات سرقت مقرون به آزار

سرقت مقرون به آزار یا سرقت مسلحانه در زمره سرقت های مشدد می باشد که مجازات مرتکب تشدید شده است. ماده 652 قانون تعزیرات مصوب 1375 مقرر می دارد که هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می شود و اگر جرحی نیز واقع شده باشد، علاوه بر مجازات جرح، به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می شود. رای تحقق سرقت مقرون به آزار شرط است که آزار برای سرقت کردن باشد، پس اگر موتورسوار گوشواره یا گردنبند دختری را بکشد یا سارق با خوراندن داروی بیهوشی به هم کوپه خود در قطار، گوشی او را برباید یا سارق با حبس کردن مالباخته در توالت و بستن دست و پای او و سرقت اموال همگی از مصادیق سرقت مقرون به آزار هستند، چراکه سرقت با آزار رساندن به مالباخته صورت گرفته است، اما اگر آزار پس از سرقت باشد یا برای سرقت آزار وارد نشده باشد سرقت مقرون به آزار نیست. مثلا درگیری سارق با مالباخته در داخل کوچه چون اموال از داخل خانه بیرون رفته سرقت تام روی داده و کتک خوردن مالباخته در بیرون خانه برای جلوگیری از بردن اموالش، سرقت مقرون به آزار نیست. در صورتی که سارقان چند نفر بوده تنها یک نفر مسلح باشد اینکه آیا سارقان بی سلاح هم شریک در جرم سرقت مسلحانه هستند دو دیدگاه هست؛ برخی معتقدند همه شریک در جرم هستند و مسلحانه بودن وصف سرقت است. دیدگاه دوم آن است که تنها ناظر بر سارق مسلح است و الباقی سارقان مشمول مواد دیگر هستند، چراکه برخلاف سرقت مقرون به آزار در مورد سرقت مسلحانه تنها قانون برای سارق مسلح را مشمول ماده 652 می داند.

مجازات ضرب و جرح عمدی

جرم ضرب و جرح عمدی در زمره جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص قرار می گیرد، بنابراین جنایت بر اعضای بدن و ضرب و جرح و همچنین مجازات های هر یک با یکدیگر متفاوت است. براساس ماده 386 قانون مجازات اسلامی، مجازات ضرب و جرح عمدی و در کل مجازات جنایت عمدی بر عضو در صورت تقاضای مجنی علیه یا ولی او و وجود سایر شرایط مقرر در قانون قصاص است. در غیر این صورت مطابق مواد دیگر قانون مجازات اسلامی از حیث دیه و تعزیر عمل خواهد شد.